۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
پایان سفته بازی در بورس با ارزش گذاری واقعی سهم
مدیر سرمایه گذاری شاهد در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

پایان سفته بازی در بورس با ارزش گذاری واقعی سهم

محمدلو، مدیر سرمایه گذاری شاهد می‌گوید که سازمان بورس برای جلوگیری از سفته بازی باید سهم‌ها را با استفاده از یک تیم متخصص ارزش‌گذاری کند.

بازار؛ گروه بورس: «ارزش گذاری سهم» پیشنهادی که هر  از چندگاهی توسط فعالین بازار سرمایه برای بهبود روند بازار و شناخت سهم ارزنده از غیر ارزنده داده می‌شود. رشد غیر واقعی ارزش‌ برخی از سهم‌های غیر ارزنده به نظر می‌رسد که دلیل چنین پیشنهادی از سوی این افراد است.

ارزش‌گذاری سهم از نظر  این افراد یعنی اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از افراد متخصص سهم را ارزش گذار و سپس ارزش آن را منتشر کنند تا سهامداران خرد به صورت شفاف با سهم روبه رو شوند اما مخالفان چنین پیشنهادی آن را سبب ایجاد شکل گیری رانت و غیر شفاف شدن بازار سرمایه می‌دانند.

در ماه‌های اخیر به خصوص در چهار ماه ابتدای سال با توجه به ورودحجم بالای نقدینگی و کم عمق بودن بازار، سهم‌های غیر ارزنده به صورت شارپی چندین برابر ارزش واقعی خود رشد داشتند، که در پی اصلاح بازار این سهم‌ها به یکباره ریزش و زیان سنگینی را بر روی دست سهامداران خود قرار دادند.

بازار سرمایه بعد از مرداد ماه با شروعع اصلاح ریزش‌های سنگینی را تجربه کرد، که به گفته فعالین بازار سرمایه بیش از ۶۰درصد از سرمایه افراد در پی این ریزش‌ها از بین رفت. امروز شاخص کل با رشد ۳۹ هزار واحدی به یک میلیون ۲۴۷ هزار واحدی رسید این در حالی است که شاخص کل در  اویل هفته گذشته در دامنه یک میلیون ۲۰۰ هزار تا یک میلیون ۱۰۰ هزار واحد در حال نوسان بود.

دولت به بورس کمک کند تا از محل افزایش سرمایه نمادهای موجود در بازار سرمایه از دست رفته مردم برگردد و مواظبت کند که داستان قبلی رخ ندهد

محمد بیگ محمدلو مدیر سرمایه گذاری شاهد، با اشاره به اینکه بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شرایط بهتری دارد، می‌گوید: زمانی که سهم‌های بازار به صورت غیر کاذب رشد می‌کنند، همان اتفاقی که برای دلار و سکه افتاد برای بازار سهام هم می‌افتد. او در گفتگوی که با بازار داشت پیشنهاد ارزش گذاری سهم را تشریح کرد و در پاسخ به این سوال که آیا بازار در میان مدت رشد می‌کند گفت: بعید می‌داند فعلا بازار رشدی در کوتاه مدت و میان مدت داشته باشد.

*به تازگی طرحی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی بر جدا سازی معاملات بزرگ و کوچک مطرح شده، به نظر شما این طرح چقدر می‌تواند بر روند بازار تاثیر گذار باشد؟
برای نظر دادن در مورد این طرح هنوز زود است چرا که جزئیات آن و نحوی سیاست اجرا شدن آن هنوز منتشر نشده است، اما در کل به نظر بنده بعید می‌دانم که چنین طرحی بخواهد اجرا شود.

*برخی از فعالین بازار سرمایه پیشنهاد می‌کنند که سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، توسط سازمان  ارزش‌گذاری شود، دیدگاه شما در این رابطه چیست؟
از بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف یاد می‌کنند در نتیجه قوانین و معاملات آن باید بر مبنای شفافیت شکل بگیرد، اما ما در بازار شاهد رشد کاذب و غیر واقعی برخی از سهم‌ها هستیم در حالی که سهم باید به اندازه‌ای که ارزش دارد رشد کند بنابراین باید سهم ارزش گذاری شود تا اتفاقی که در دلار و سکه افتاد در بازار سرمایه رخ ندهد. سازمان بورس با هماهنگی ناشران و با یک تیم کارشناس قوی سهم‌ها را ارزش گذاری کند و بعد به سهامداران اعلام کنیم که این سهم به این میزان ارزش دارد. علاوه بر آن برای جلوگیری از سفته بازی چنین امکانی در اختیار سازمان است که با هماهنگی ناشران جلوی آن را بگیرند و اجازه شکل گیری سفته بازی در بورس را ندهند.

فعلا بعید می‌دانم بازار رشد چندانی داشته باشد. اگر رشد اقتصادی صورت بگیرد این امکان وجود دارد که بازار روند خوبی را درآینده داشته باشد، اما پیشنهاد من به سهامداران این است که در بازار بمانند و خالی نکنند

*پس شما معتقد هستید که سازمان بورس به منظور کاهش سفته بازی در بورس ورود پیدا کند.
بله. در جای که سهم بی ربط رشد داشت، با ناشر تماس بگیرد و دلیل رشد سهم را از او بخواهد و ناشران را مجبور به شفافیت در مورد رشدهای که سهم به صورت کاذب داشته، کنند و این کار تا جای ادامه پیدا کند که بساط این کار در بازار جمع شود. چطور سازمان بورس اختیار باطل کردن سفارشات را دارد، به همان شکل می‌تواند جلوی سفته بازی در سهم را بگیرد و شناسایی آن هم کار سختی نیست؛  در بازار هم فروشند و هم خریدار مشخص است بنابراین سازمان این توانایی را در شناسایی و جلوگیری از ایجاد سفته بازی در بازار سهام دارد.

*با توجه به شرایط کنونی بازار و ریزش‌های که اخیرا داشتیم، آیا سهامداران خرد هنوز تریجیح می‌دهند همچنان در این بازار بمانند؟
طبیعی است که حیقیقی‌های کوچک سهام خود را در شرایط کنونی بازار بفروشند که خروج زیاد حقیقی‌ها از بازار هم نشان دهنده این رفتار سهامداران است، اما اینکه پول در کدام بازار می‌رود به نظر من با وجود رکود در بازارهای دیگر مانند دلار، سکه و مسکن در حالت سکون قرار دارد.

*بسیاری از سهامداران به امید ایینکه بازار به زودی رشد خواهد داشت همچنان در بازار مانده‌اند، آیا پارامتری برای رشد بازار در میان مدت وجود دارد؟
فعلا بعید می‌دانم بازار رشد چندانی داشته باشد. اگر رشد اقتصادی صورت بگیرد این امکان وجود دارد که بازار روند خوبی را درآینده داشته باشد، اما پیشنهاد من به سهامداران این است که در بازار بمانند و خالی نکنند چون بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها مکان بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است. بازار سرمایه یک مکان حرفه‌ای است، بنده مانند سایر دوستان به سهامداران خرد پیشنهاد می‌کنم تا جایی که امکان دارد سرمایه‌گذاری در بورس را به صورت غیر مستقیم انجام دهند.

*اگر دولت یا سازمان بورس بخواهند اقداماتی در جهت کاهش میزان زیان سهامداران داشته باشند، شما به عنوان فعال بازار سرمایه چه پیشنهادی به آن‌ها می‌دهید؟
اولا اعتماد از دست رفته مردم به بازار را برگردانند؛ در مراحل بعدی به نظرم برای واقعی‌تر شدن سهم آن را توسط کارشناسان سازمان قیمت گذاری کنند و با توجه به تجربه به دست آمده نگذاریم قیمت سهم بیش از ارزش واقعی آن رشد کند که قبلا هم بیان کردم برای جلوگیری از رشد قیمت سهم بیش از ارزش واقعی سازمان می‌تواند با کمک ناشر اجازه رشد بیش از حد به سهم را ندهد. اقدام دیگر افزایش سرمایه از محل‌های مختلف مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام، یا آورده نقدی و غیره که تاثیر زیادی در کاهش زیان سهامداران می‌شود. دولت به بورس کمک کند تا از محل افزایش سرمایه نمادهای موجود در بازار سرمایه از دست رفته مردم برگردد و مواظبت کند که داستان قبلی رخ ندهد.

کد خبر: ۷۰٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha