۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
سیگنال دلالی !
سرمایه‌گذار خارجی به اقتصاد ایران بازمی گردد؟

سیگنال دلالی !

رییس کمیسیون سرمایه گذاری پارلمان بخش خصوصی می گوید: در شرایطی که فضای اقتصاد کلان با تلاطمات اقتصادی روبه‌رو می‌شود و تورم دورقمی‌بر اقتصاد کشور سایه افکنده، نمی‌توان امیدوار بود که منابع به سمت سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند.

بازار- «سرمایه گذاری خارجی ۵۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.» وزیر اقتصاد و دارای اما در حالی این آمار را اعلام می‌کند که فعالان بخش خصوصی هیچ چشم انداز مثبتی نسبت به بهبود حضور سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران ندارند. فریال مستوفی رییس کمیسیون سرمایه گذاری پارلمان بخش خصوصی که معتقد است در سال‌های گذشته هیچ تلاشی برای ایجاد حس امنیت برای سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی انجام نشده است، گفت: فضای نا مساعد کسب و کار، تعدد و قانون‌های خلق الساعه، نرخ بالای تورم، اقتصاد دولتی رانتی و انحصار بازارها برای شرکت‌ها ی شبه دولتی تنها بخشی از مشکلاتی است که مانع حضور هر سرمایه گذاری به داخل کشور می‌شود.

به گفته او، اگر دولت انتظار دارد سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه‌شان را در اختیار چنین مدیریتی قرار دهند انتظار نابجایی دارند. هیچ سرمایه‌گذاری این کار را نمی‌کند. چون آنها دیدند ما درآمدهای کلان نفت خودمان را چگونه از بین بردیم، ‌ آنها مطمئن‌اند دولت سرمایه آنها را هم از بین خواهد برد.

این فعال بخش خصوصی بر این باور است که شاید در دوران تحریم‌ها  نتوان خیلی به جذب سرمایه گذار خارجی امید داشت اما بالاخره این تحریم‌ها  روزی پایان می‌یابد و باید از هم اکنون به فکر رفع موانع سرمایه گذاری در اقتصاد ایران باشیم.

شاید در دوران تحریم‌ها  نتوان خیلی به جذب سرمایه گذار خارجی امید داشت اما بالاخره این تحریم‌ها  روزی پایان می‌یابد و باید از هم اکنون به فکر رفع موانع سرمایه گذاری در اقتصاد ایران باشیم.

شکست در جذب سرمایه گذار خارجی

بانک جهانی در آخرین گزارش خود رتبه ایران از نظر سهولت آغاز کسب‌وکار ۱۷۸ اعلام کرده است. این جایگاه به معنی این است که راه اندازی یک کسب و کار در ۱۷۷ کشور راحت تر از ایران بوده و تنها ۱۲ کشور شرایط بدتر از ما دارند.

مستوفی در اینباره می‌گوید: کشورهای دیگر سعی کرده اند تا با ایجاد پنجره واحد تجاری شرایطی را فراهم کنند که سرمایه گذارهای خارجی در کمترین مدت بتواند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در حالیکه ما از سرمایه گذار خارجی خود انتظار داریم برای حضور در اقتصادی که با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند و نرخ تورم بالایی دارد، از این اداره به آن اداره برود.  

او البته به این نکته هم اشاره کرد: ما فکر می‌کنیم که صرف باز شدن درهای اقتصاد، کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران هجوم می‌آورند؟ اما شکست ما در جذب سرمایه گذار خارجی ربطی به این دولت و آن دولت یا حتی تحریم‌ها نداشته است.

شکست ما در جذب سرمایه گذار خارجی ربطی به این دولت و آن دولت یا حتی تحریم‌ها نداشته است.

تورم ایران رکورد دار منطقه  

 نرخ بالای تورم از دیگر موانع سرمایه گذاری خارجی است که این عضو اتاق بازرگانی به آن اشاره می‌کند. ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان ملل نشان می‌دهد که اکنون بیشتر کشورهای جهان دارای نرخ تورم کمتر از پنج درصد هستند. بر اساس این گزارش پس از ونزوئلا، زیمباوه با تورم ۱۴۸.۷ درصدی، سودان جنوبی با تورم ۷۲ درصدی و آرژانیتن با تورم ۵۳.۱ درصدی قرار دارند. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۹ معادل ۳۳.۵ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ به ۳۲.۴ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۲۷.۸ درصد برسد. اما سازمان ملل در حالی نرخ تورم در اقتصادی ایران را اینگونه ارزیابی می‌کند که حتی کشورهای همسایه ایران شرایط با ثبات تری را تجربه می‌کنند. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، در بین همسایگان ایران، نرخ تورم ترکیه در سال گذشته میلادی ۱۵.۳ درصد، سوریه ۲۴.۱ درصد، امارات منفی ۱.۵ درصد، عربستان منفی ۰.۹ درصد، عراق ۰.۴ درصد، قطر ۰.۳ درصد، پاکستان ۹.۸ درصد و افغانستان ۱.۷ درصد بوده است.

سیگنال مثبت اقتصاد به دلال‌ها  

البته سرمایه گذاران داخلی هم این روزها دیگر رغبتی برای حضور در اقتصاد بیمار ایران ندارند. مستوفی با اشاره به جذابیت تقاضای کاذبی که در بازارهای ارز، خودرو و طلا وجود دارد، می‌گوید:در شرایطی که فضای اقتصاد کلان با تلاطمات اقتصادی روبه‌رو می‌شود و تورم دورقمی‌بر اقتصاد کشور طی دهه‌های اخیر سایه افکنده است، نمی‌توان امیدوار بود که منابع به سمت سرمایه‌گذاری سوق پیدا کن. در مقابل اما بازدهی بالا برای شرکت در فعالیت‌های سفته‌بازی این سیگنال را به فعالان اقتصادی می‌دهد که منابع خود را روانه این بازارها کنند. این همان اتفاقی است که ما هم اکنون در بازار داخلی خود شاهد هستیم.

کد خبر: ۷٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha