۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۱
ایران؛ یازدهمین تولیدکننده جهانی انگور و سومین صادرکننده کشمش| بازاری به ارزش ۲۵۴میلیارد دلار پیش روی تولیدکنندگان جهانی انگور
بازار گزارش می دهد:

ایران؛ یازدهمین تولیدکننده جهانی انگور و سومین صادرکننده کشمش| بازاری به ارزش ۲۵۴میلیارد دلار پیش روی تولیدکنندگان جهانی انگور

در حالی که کارشناسان جهانی تخمین زده اند تا سال ۲۰۲۴ بازاری به ارزش ۲۵۴ میلیارد دلار پیش روی تولیدکنندگان جهانی انگور قرار می گیرد کشور ایران با تولیدی بالغ بر یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن در سال ۲۰۱۹ جایگاه یازدهم تولیدکنندگان جهانی انگور را به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: انگور یکی از ۲۰ کالای برتر تولید شده در سراسر جهان است که یا به صورت تازه مصرف می شود و یا به اشکال مختلف از جمله کشمش، مربا، ژله، آب میوه و غیره فرآوری می شود. در واقع به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در حال حاضر  ۷۵ هزار و ۸۶۶ کیلومتر مربع زمین زیر کشت محصول انگور است که این میزان تقریباً به اندازه کشور جمهوری چک است. گفتنی است ۲۷ درصد انگور به صورت تازه خوری در سراسر جهان مصرف می شود و ۲ درصد نیز به صورت خشک شده (کشمش) استفاده می شود.

این در شرایطی است که کارشناسان جهانی بازار انگور در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۱۶۷.۹۰ میلیارد دلار ارزش گذاری کرده و تخمین زده اند که تا سال ۲۰۲۴ سالانه به میزان ۷.۱ درصد رشد کند و نهایتا تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۲۵۴.۲۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

داده های آماری نشان می دهد که ایران با صادراتی به ارزش ۳.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۴۱ صادرکنندگان انگور تازه قرار گرفته است

داده های جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور چین با تولید ۱۰.۸میلیون تن انگور در راس تولیدکنندگان جهانی قرار داشته است و هند و ترکیه نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.  

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو همچنین بیانگر این است که ایران نیز در سال ۲۰۱۹ با تولیدی بالغ بر ۱میلیون و ۹۱۹ هزار تن جایگاه یازدهم تولیدکنندگان جهانی انگور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷، این کشور در مقایسه با سایر کشورها از نظر میزان تولید داخلی انگور در رتبه چهاردهم دنیا قرار داشت. آمار سازمان فائو همچنین نشان می دهد که از سال ۲۰۱۴، تولید انگور ایران سالانه ۳.۱ درصد کاهش داشته است.

کشورهای پیشرو در تولید انگور در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰

رتبه ۴۱ ایران در صادرات انگور تازه| ترکیه جایگاه ۱۳صادرکنندگان جهانی انگور تازه را به خود اختصاص داد
در بحث صادرات جهانی انگور، آمارهای جهانی حاکی از این است که در سال ۲۰۱۹ ارزش صادراتی این محصول بالغ بر ۸.۴ میلیارد دلار بوده است و به این ترتیب نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۴ درصد کاهش ارزش داشته است.

داده های آماری همچنین نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشور چین با صادراتی به میزان ۹۸۷.۲ میلیون دلار در جایگاه نخست صادرکنندگان جهانی انگور تازه قرار گرفته است و کشورهای «شیلی، هلند، ایالات متحده، پرو، ایتالیا، آفریقای جنوبی، استرالیا، هنگ کنگ و هند» در جایگاه دوم تا دهم دنیا قرار گرفته اند. گفتنی است کشور ترکیه که در همسایگی ایرن قرار دارد و جزو رقیبان این کشور به خصوص در بحث تولید و صادرات کشمش محسوب می شود در سال ۲۰۱۹ با صادراتی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار انگور تازه در جایگاه  سیزدهم دنیا جای گرفته است.

داده های آماری همچنین نشان می دهد که اگرچه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ صادرات انگور تازه ایران سالانه به میزان ۸.۳ درصد کاهش داشته است، این کشور با صادراتی به ارزش ۳.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۴۱ دنیا قرار گرفته است.

کارشناسان جهانی تخمین زده اند که بازار جهانی انگور تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۲۵۴.۲۹ میلیارد دلار برسد

اتحادیه اروپا؛ بزرگترین وارد کننده انگور تازه
آمارهای منتشر شده جهانی همچنین نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با وارداتی به میزان ۶۷۵ هزار تن انگور تازه بزرگترین وارد کننده این محصول در سطح جهان بوده است.

میزان صادرات کشمش ایران از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹

جایگاه نخست ترکیه در صادرات کشمش
کشمش از جمله محصولات تولیدی از انگور تازه است که اگرچه نسبت به دیگر فرآورده های جهان سهم چندانی را به خود اختصاص نمی دهد اما داده های آماری نشان می دهد که در سال۲۰۱۹-۲۰۲۰ در مجموع ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۶۷۷ تن کشمش در سراسر جهان تولید شده است.

داده های جهانی حاکی از این است که در سال ۲۰۱۹ کشور ترکیه با صادراتی به ارزش ۴۷۸.۸ میلیون دلار بزرگترین کشور صادرکننده کشمش در جهان بوده است. این در حالی است که کشور شیلی نیز با صادراتی به ارزش ۱۴۷.۱میلیون دلار در جایگاه دوم صادرکنندگان جهانی کشمش قرار گرفته است. گفتنی است ایران نیز در سال ۲۰۱۹ صادراتی به ارزش ۱۶۶.۸ میلیون دلار را به ثبت رسانده و در جایگاه سوم صادرکنندگان دنیا قرار گرفته است.

در سال۲۰۱۹-۲۰۲۰ در مجموع ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۶۷۷ تن کشمش در سراسر جهان تولید شده است و ترکیه با صادراتی به ارزش ۴۷۸.۸ میلیون دلار بزرگترین کشور صادرکننده کشمش در جهان بوده است

افزایش تقاضای واردات  کشمش از بازارهای بین المللی
بر اساس گزارشات جهانی واردات انگور خشک (کشمش) سالانه از کشورهای مختلف در حال افزایش است و عمده وارد کنندگان این محصول کشورهای «انگلستان، آلمان، هند، هلند، ژاپن، کانادا، فرانسه، چین و برزیل»  هستند. به طوری که انگلستان با وارداتی به میزان ۲۲۲هزار دلار در سال ۲۰۱۹ بزرگترین وارد کننده جهانی کشمش بوده است. به عبارت دیگر ۱۲ درصد از واردات جهانی کشمش را انگلستان تشکیل می دهد. گفتنی است کشورهای آلمان، هند، هلند و ژاپن نیز به ترتیب ۹.۵، ۶.۹، ۶.۵ و ۶ درصد کل واردات جهانی کشمش را تشکیل می دهند.

این در شرایطی است که کارشناسان جهانی می گویند: بازار جهانی کشمش در فاصله زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ سالانه به میزان ۴.۲ درصد رشد می کند.

کد خبر: ۷۰٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha