۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تحولی به نام فیجیتال؛ تلفیق دنیای دیجیتال و واقعیت در سال ۲۰۲۱!
یادداشت میهمان؛

تحولی به نام فیجیتال؛ تلفیق دنیای دیجیتال و واقعیت در سال ۲۰۲۱!

«میثم عباسی»، فعال حوزه صنعت و فناوری های پیشرفته و مدیر فناوری خانه تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی می گوید دسترسی از راه دور به صورت سریع و امن از جمله ویژگی های شبکه های ارتباطی از جمله ۵G و به عنوان بستری برای پشتیبانی صنعت تا تجارت است.

میثم عباسی؛ بازار: واژه فیجیتال ترکیب دو واژه فیزیکی و دیجیتال می باشد. با این که این واژه امروزه طیف وسیعی از فرآیند ها و خدمات را شامل می شود اما آشنایی عمومی چندانی از آن وجود ندارد. اغلب مردم از تجربه استفاده از سازو کار های فیجیتال بدون آن که توجه چندانی به نوع سیستم داشته باشند، برخوردار هستند.

کیوسک های خدمات اینترنتی و دستگاه های خودپرداز نمونه ای از ترکیب خدمات دیجیتال و جهان فیزیکی هستند یعنی شما کل تشکیلات یک بانک را داخل یک دستگاه کوچک به اندازه کمد دارید و بسیاری مثال های دیگر.

از آن جایی که فاصله گذاری های اجتماعی ناشی از پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ در سطح بین المللی معادلات زندگی اجتماعی جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین، به نظر می رسد نحوه تعاملات فیزیکی جای خود را به تعاملات بر پایه مجازی و از راه دور تغییر داده اند.

در این بین بیراهه نیست اگر بگوییم مردم به سمت استفاده بیشتر از ظرفیت های دنیای دیجیتال سوق داده شده و در این بین، استفاده از ابزار های واقعیت افزوده ( AR ) و واقعیت مجازی ( VR) جزء بیشترین موارد کاربردی بوده اند.

به نظر می رسد ابزارهای واقعیت مجازی با برآورده ساختن حضور اشخاص در اجتماع بدون نیاز به حضور فیزیکی استفاده گسترده ای در زمینه و حوزه های ورزشی، خرید و فروش، آموزش و حتی تعاملات اجتماعی شهروندی پیدا کرده اند.

در حالی که در سال ۲۰۲۱ بخش اعظمی از مردم جهان به صورت تدریجی از مقررات قرنطینه خارج خواهند شد، در عین حال به نظر می رسد تمایل اجتماعی به استفاده از ابزار های دیجیتال همچنان پابرجا خواهد ماند. تب استفاده از واقعیت مجازی و سیستم های شبیه ساز چه به صورت تفریحی و چه به صورت پلتفرم های کسب و کار در حال شدت گرفتن است و بشر به سمت انجام هرچه بیشتر امور از داخل خانه بدون حضور فیزیکی پیش می رود.

در نتیجه، برند های جهانی در سال ۲۰۲۱ به سرمایه گذاری در جذب مشتری در هر دو دنیای دیجیتال و فیزیکی ادامه خواهند داد. در این میان موفق ترین شرکت ها آن هایی هستند که بتوانند تجربیات به یادماندنی را به مشتریان خود تحویل دهند. از فضاهای مجازی دارای شباهت هرچه بیشتر به محیط واقعی تا محیط های فانتزی و خارق العاده نظیر فیلم ها و بازی ها که بتوانند برای استفاده کنندگان هیجان بیشتری داشته باشند.

فروشگاه های تعاملی نسل جدید خرید و فروش های دیجیتالی
از زمان تعطیلی فروشگاه های غیر ضروری در سال ۲۰۲۰  اغلب مصرف کنندگان برای اولین بار به خرید آنلاین همه چیز از لوازم جانبی تا دکوراسیون منزل پرداختند و در این بین برند ها و خرده فروشان از طریق روش های ابتکاری برای تجارت آنلاین محصولات خود سرمایه گذاری کردند. با استفاده از پلتفرم های هوشمند و به مدد الگوریتم ها شرکت های بزرگ خرده فروشی از آمازون تا رالف لورن و علی بابا یاد گرفتند که چگونه جنبه های مورد علاقه مشتریان در خرید از فروشگاه از جمله علایق خرید، نمایش صفحات مرور شده و درخواست مشاوره از مشاوران فروش را به صورت هوشمند مدیریت کنند.

همچنین به مدد پیشرفت فناوری های شبیه ساز محصولات امکان بررسی و مشاهده کامل یک کالا چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی امکان پذیر شده است که تجربه خرید از راه دور را بیش از پیش برای مصرف کنندگان جذاب تر کرده است.

همگرایی بیشتر دنیای فیزیکی و مجازی در تجارت
نفوذ سیستم های دیجیتال در فرآیند های اقتصادی فعلی موضوعی غیر قابل چشم پوشی است. در طول دوران تاریخ بشری حوادث و رخداد هایی به عنوان نقاط عطف توسعه دانش و فناوری شناخته می شوند. به نظر می رسد تاثیرات پاندمی کرونا در سطح بین الملل نیز بر فناوری هایی که سازوکار هایی را جهت ارتباطات و تعاملات از راه دور و وایرلس فراهم می سازند را نیز می توان جزو نقاط عطف به شمار آورد. سیستم های اقتصادی فعلی بیش از پیش به سمت استفاده از فناوری در حال حرکت هستند. داده های انستیتو بین المللی مکنزی نشان می دهد تجارت الکترونیکی بر اساس پلتفرم های نوین تا سال ۲۰۳۰ با افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی تجارت کالاهای تولیدی از  ۱.۳ میلیارد دلار به ۲.۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

مهم ترین مزیت این پلتفرم ها قابلیت اتصال کالا و خدمات شرکت های کوچک به بازار های بین المللی است به طوری که در ادامه باعث خلق همکاری ها و ادغام شرکت های چند ملیتی متشکل از استارتاپ های نوآور و خلاق با شرکت های بزرگ می شود. مطالعات نشان می دهند که در سال های اخیر تجارت خدمات تا ۶۰ درصد سرعت رشد بالاتری نسبت به تجارت کالا دارند و خدمات دیجیتال نیز بخش اعظمی از از این تجارت را شامل می شوند. از طرفی ارتباطات نسل جدید ۵G   نیز به نوبه خود در حال تغییر و شکل دهی به بازار های جدید هستند.

دسترسی از راه دور به صورت سریع و امن از جمله ویژگی های شبکه های ارتباطی مانند ۵G است که به عنوان بستری برای پشتیبانی فعالیت های مختلف از صنعت تا تجارت خواهد شد. موضوعی که باعث همگرایی دنیای فیزیکی و مجازی و رشد پدیده تلفیق دنیای فیزیکی با دیجیتال در فرآیند های مختلف از جمله تجاری می گردد و می توان آن را تحول به شمار آورد. تحولی به نام فیجیتال.

کد خبر: ۷۰٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha