۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
واکاوی جعبه سیاه خاموشی‌های مشهد؛ ریشه‌یابی قطعی برق
بازار گزارش می‌دهد؛

واکاوی جعبه سیاه خاموشی‌های مشهد؛ ریشه‌یابی قطعی برق

مشهد- ازآنجاکه نیروگاه‌های حرارتی کشور عمدتاً با گاز کار می‌کنند لذا به دلیل محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و افزایش مصرف گاز بخش خانگی افزون بر دو هفته است که خاموشی‌ها نیز روند افزایشی به خود گرفته و این موضوع در خیابان‌ها و پارک‌ها کاملاً مشهود است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی هفته گذشته شهروندان مشهدی پیامک‌هایی را دریافت کردند که نسبت به کاهش مصرف گاز  و کاهش دمای محیط به آن‌ها هشدار می‌داد.

این پیامک‌ها از طرف دستگاه‌های اجرایی حکایت از آن داشت که اگر هم‌وطنان تنها دمای محیط خود را یک درجه کاهش و روشنایی‌های اضافی را خاموش کنند، مشکل تأمین انرژی کشور ازجمله گاز و برق حل می‌شود و نیازی به اعمال خاموشی‌ها نیست.

اگرچه حرف‌وحدیث‌ها در طی دو هفته گذشته بر سر این موضوع بود که برق خانگی قطع نخواهد شد اما قطع برق در برخی نواحی مشهد مقدس موجب اعتراض برخی شهروندان شد.

گفتنی است این خاموشی‌ها ابتدا در معابر با قطع یک‌درمیان تیرهای چراغ‌برق خیابان‌ها و پس‌ازآن، طرح قطع موقت و محدود برق برای منازل و اماکن مختلف شهری آغاز شد

خاموشی‌های مدیریت شده
سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در همین رابطه به بازار گفت: هم‌زمان در فصل زمستان و با افزایش مصرف گاز در کشور، برای اینکه گاز مردم قطع نشود لذا اولویت اختصاص گاز به خانه‌های شخصی است از همین رو این موضوع تأمین گاز نیروگاه‌های برق را با کمبود روبرو می‌کند.

علیرضا کاشی بابیان اینکه کمبود برق باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که دارای کمترین تبعات باشد لذا  شرکت توزیع نیروی برق در کشور ملزم  به مدیریت بار در بخش عمومی و بخش خانگی شده است که این مدیریت با خاموشی حداقلی و برنامه‌ریزی‌شده سعی در مدیریت مصرف دارد.

وی بابیان اینکه در مشهد مقدس یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک  برق از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند افزود: این شرکت در تأمین برق با هیچ مشکلی مواجه نیست اما  از ۲۳ دی‌ماه گذشته اعمال مدیریت مصرف برق به‌صورت محدود در بخش خانگی برخی مناطق این کلان‌شهر آغازشده است. 

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد با استناد به اعلام وزارت نیرو و شرکت توانیر اظهار کرد: به‌منظور مدیریت مصرف بار در شبکه توزیع برق لامپ‌های برخی بزرگراه‌ها و خیابان‌ها خاموش و از ۲۳ دی‌ماه نیز اعمال مدیریت مصرف در بخش خانگی شهر مشهد آغازشده است.

بنا بر گفته وی خاموشی لامپ‌های معابر شهر مشهد از ساعت ۲۳ تا چهار صبح روز بعد به‌صورت یک‌درمیان و خاموشی برق بخش خانگی نیز بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به‌نوبت در مناطق مختلف شهر انجام می‌گیرد.

کاشی ادامه داد: اجرای خاموشی‌ها بر اساس اعلام مرکز کنترل اوج بار کشور و در همه شرکت‌های توزیع برق کشور است و هدف آن جلوگیری از خاموشی‌های گسترده است.

نقش دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال
به گزارش خبرنگار بازار دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال نیز این روزها یکی دیگر از سوژه‌هایی است که انگشت اتهام شهروندان به سمت آن‌ها بلند است و برخی از شهروندان مشهدی اذعان می‌کنند عده‌ای با نصب این دستگاه‌ها در منازل شخصی و دست‌کاری کنتورها برای استفاده از برق رایگان منجر به دامن زدن خاموشی‌ها شدند.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در پاسخ به این سؤال نیز که تا چه میزان می‌توان خاموشی‌ها را به این موضوع نسبت داد و آیا ردیابی این نوع تخلف امکان‌پذیر است یا خیر اظهار کرد: تمام مصرف برق مشترکان در مرکز کنترل شرکت برق رصد می‌شود و لذا چنانچه مصرف برق مشترکی نامتعارف شود، با پیگیری‌های لازم این موضوع را ریشه‌یابی خواهیم کرد.

کاشی در این رابطه توضیح داد: در این راستا با نیروی انتظامی و دادگستری برای بحث ماینرها در ارتباطیم و چنانچه استفاده از ماینرهای ارز دیجیتال، بدون دریافت مجوز از نهادهای مربوطه باشند منجر به قطع برق مشترک خواهد شد.

افزایش مصرف مسئولان را غافلگیر کرد
گفتنی است مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز بابیان اینکه میزان مصرف برق هرسال به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد به بازار گفت: به‌تناوب افزایش میزان مصرف گاز برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای تأمین مصرف نیروگاهی و افزایش تولید برق نیز در دستور کار قرار می‌گیرد اما امسال  هم‌زمانی فصل سرما با بحران شیوع ویروس کرونا موجب شد تا حجم مصرف گاز خانگی بیش ازآنچه محاسبه‌شده بود افزایش یابد.

رضا ریاحی با اشاره به نسبت یک‌به‌پنج حجم مصرف گاز خانگی و نیروگاهی افزود: میزان گاز تأمین‌شده برای سوخت نیروگاه‌های تولید برق ۵۰ درصد کم شده است  و به عبارت ساده‌تر باید اذعان کرد افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی موجب کاهش ۵۰ درصدی تأمین گاز موردنیاز نیروگاه‌های برق می‌شود.

وی بابیان اینکه بار کمبود سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برق خراسان بر فعالیت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز اثرگذار است بیان کرد: ازآنجاکه حمل‌ونقل عمده فرآورده‌های نفتی با تانکر صورت می‌گیرد لذا ظرفیت ناوگان حمل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نیز محدود است و این مهم درنهایت در تولید برق توسط نیروگاه‌ها و تأمین برق مشترکان تأثیر می‌گذارد. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان میزان کنونی تولید نیروگاه‌های برق این منطقه را روزانه دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت ذکر و بیان کرد: در صورت تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها میزان تولید آن‌ها به پنج هزار مگاوات ساعت در روز افزایش می‌یابد. 

وی به فعالیت ۹ واحد نیروگاه برق در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تحت مدیریت این شرکت اشاره و بیان کرد: این نیروگاه‌ها، برق مصرفی همه بخشه‌ای نیازمند انرژی الکتریکی را در استان‌های سه‌گانه خراسان تأمین می‌کنند. 

مصرف بی‌رویه
بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصرف برق کشور در ساعت ۱۸ و۴۳ دقیقه روز پنجم بهمن‌ماه در حالی به عدد ۴۰ هزار و ۳۰۳ مگاوات رسید که پارسال و در همین بازه زمانی میزان مصرف ۳۸ هزار و ۳۵۹ مگاوات بود.

این امر نشان از رشد مصرف برق به میزان یک هزار و ۹۴۴ مگاواتی دارد که ازنظر متخصصان صنعت برق برای مصرف زمستانی میزان قابل قبولی نیست و باید کاهش یابد.

آمارهای منتشره از سوی صنعت برق نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی مصرف انرژی است که در مقایسه با کشور ژاپن این رقم ۱۰ برابر می‌شود.

 ایران در بخش خانگی سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود، درحالی‌که آمار متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، این رقم در کشور ما دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال ثبت‌شده است لذا این روند نقش مشترکان خانگی و تجاری را در چرخه انرژی مصرفی کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که تا چه میزان در صرفه‌جویی انرژی تأثیرگذار هستند.

کد خبر: ۷۰٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha