۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
اعلام آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در داروخانه‌ها
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران مطرح کرد

اعلام آمادگی برای تزریق واکسن کرونا در داروخانه‌ها

فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اگرچه برخی داروخانه‌ها، فضای فیزیکی مناسب و امکانات احیاء را برای واکسیناسیون همگانی ندارند، اما آمادگی تزریق واکسن کرونا را از بهار سال آینده در داروخانه‌ها داریم.

به گزارش بازار، سید علی فاطمی افزود: استاندارد و ضوابط واکسیناسیون در داروخانه‌ها ۳۰ آذر امسال تدوین شده و برنامه ریزی آموزشی داروخانه‌ها در حال انجام است.

وی گفت: البته همه داروخانه‌ها فضای مناسبی برای واکسیناسیون ندارند، اما برنامه وزارت بهداشت و به طور مشخص‌تر سازمان غذا و دارو برای انجام واکسیناسیون در برخی داروخانه‌های منتخب در نظرگرفته شده است و در ایران بیش از ۱۲ هزار داروخانه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها فضای مناسب و امکانات کافی برای واکسیناسیون دارند.

فاطمی اضافه کرد: واکسیناسیون‌های اساسی همچنان در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود، اما برای واکسیناسیون عمومی در همه گیری‌ها که باید در بازه زمانی کوتاه برای چند میلیون نفر صورت گیرد، تصمیم بر این است که این کار در داروخانه‌ها انجام شود و این امر در دستورالعمل شرکت‌های تولیدکننده واکسن و سیستم‌های بهداشتی کشورهای اروپایی و آمریکایی آمده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه در برخی داروخانه‌ها فضای فیریکی و امکانات احیاء وجود دارد گفت: برخی افراد نسبت به واکسن، شوک آنافیلاکسی (شوک آلرژی) نشان می‌دهند به همین دلیل باید امکانات پزشکی و احیاء در داروخانه‌ها وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت ضابطه‌ای را تحت عنوان استاندارد ارائه خدمات مختص واکسیناسیون توسط داروسازان در داروخانه ها تهیه کرده است و بر اساس این ضابطه داروسازان باید برای تزریق واکسن و موقعیت‌های اورژانسی آموزش ببینند و گواهی دریافت کنند.

وی افزود: داروخانه‌های داوطلب واکسیناسیون باید امکان ارائه خدمات اورژانسی و تزریق را داشته باشند ضمن اینکه این ظرفیت فقط مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه تزریق بر اساس اولویت انجام می‌شود گفت: سازماندهی واکسیناسیون بر اساس اولویت انجام می‌شود. ۶ سطح وجود دارد تا به واکسیناسیون عمومی برسیم. سطح اول کادر درمان است که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند و اولویت بعدی با سالمندان و بیماران زمینه‌ای است و واکسیناسیون عمومی در آخرین سطح قرار دارد که در داروخانه‌ها قرار است انجام شود.

وی گفت: ممکن است واکسیناسیون عمومی امسال انجام نشود و این امر به اوایل بهار سال ۱۴۰۰ موکول شود که ممکن است در آن زمان ازدحام جمعیت نگران کننده در مراکز تزریق واکسن به ویژه داروخانه‌ها به وجود آید.

نایب رئیس انجمن داروسازان درباره افرادی که نمی‌توانند به داروخانه‌ها مراجعه کنند تصریح کرد: این گروه افراد معمولا بیمار هستند و مشکل حرکتی دارند و در اولویت بالاتر قرار دارند. پیش‌بینی واکسیناسیون این هموطنان باید توسط سیستم بهداشت و درمان انجام شود، ولی در واکسیناسیون همگانی افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها از این واکسن و واکسن‌های دیگری همچون آنفلوآنزا بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۷۰٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha