۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
نقش نیروی کار ساده با توسعه اقتصاد دیجیتال از بین می‌رود
تغییرات بزرگی در راه است؛

نقش نیروی کار ساده با توسعه اقتصاد دیجیتال از بین می‌رود

دنیا به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند و در اجلاس مجازی داووس هم به مساله اقتصاد دیجیتال و سهم بالای آن در اقتصاد دنیا اشاره شد. اما باید در نظر داشت در این دنیای تازه دیگر نیروی کار ساده ارزشی ندارد و افراد دارای تخصص ها و مهارتهای بالا در اولویت اشتغال هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایطی که اقتصاد دیجیتال به سرعت در اقتصاد دنیا جا باز می کند و با  افزایش ضریب نفوذ اینترنت، انتظار می رود سهم ان با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند، این سوال ایجاد می شود که در این شریط تازه  تولید چه تغییری خواهد کرد.

طبق گزارشهای موجود در اقتصاد دیجیتال، سهم رابتها و هوش مصنوعی در فعالیتهای اقتصادی و تولیدی بیشتر است. در این دنیا رباتها همکاران اصلی انسانها هستند و شاید بدون حضور انها بخش زیادی از کارهای تولیدی قابل انجام نباشد.

 اهمیت اقتصاد دیجیتال به اندازه ای است که در اجلاس سالانه داووس که امسال به صورت مجازی برگزار شده بود که در این زمینه بسیار سخن گفته شد و ضرورت توسعه اقتصاد دیجیتال و ضعف های آن مورد بررسی قرار گرفت.

دویچه وله هم گزارش مفصلی در این زمینه منتشر کرد و در این گزارش نوشت: «در دنیای دیجیتال فرایند تولید به کلی تغییر می کند.رباتها جایگزین انسانها در کارخانه های تولیدی می شوند و ماشین ها بخش زیادی از مسولیت کارگران امروزی را انجام می دهند. در دنیای اقتصاد دیجیتال دیگر انسانها به دلیل توانایی بدنی نمی توانند مشغول به کار شوند و مزیت آنها در توان فکری و تحلیلی است. »

طبق این گزارش مساله ای که امروزه انسانها را از ماشین ها جدا می کند.بیکار شدن شمار زیادی از کارگران ساده در دنیایی که به دلیل دیجیتالی شدن صنعت و اقتصاد ایجاد شده، امری غیر قابل اجتناب است و به همین دلیل است که ارایه آموزش به این افراد بیکار شده برای ورود به بازارهای تازه ای که ایجاد شده است ، یکی از وظایف مهم دولتها در عصر دیجیتال است.

رباتها همکار انسان می شوند
در اولین گام بعد از حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال، ما شاهد تغییر در کارخانه های تولیدی و صنعتی خواهیم بود. انتظار می رود تولید در دنیای دیجیتال کاملا متفاوت از اقتصاد سنتی باشد و همه گیری کرونا هم به این تحول دامن خواهد زد.

درجریان همه گیری کرونا و نگرانی از انتقال ویروس در صورت تجمع شمار زیادی از افراد در محیط های بسته، ضرورت استفاده از رباتها بیشتر حس شد زیرا با بکارگیری آنها دیگر بدون نگرانی از بیمارشدن افراد یا انتقال بیماری، کار در کارخانه ها می تواند ادامه داشته باشد.

به همین دلیل است که در گزارشها از نقش مهم همه گیری کرونا در حرکت دنیا به سمت چهارمین انقلاب صنعتی که ناشی از توسعه تکنولوژیکی و به کار گیری تکنولوژی در انجام کار است، صحبت شد.

اکونومیست در مورد وضعیت کارخانه های تولیدی در سالهای آتی نوشت: «در نتیجه دیجیتالی شدن اقتصاد، تولید به طور کلی متحول می شود. در کارخانهها دیگر انسانها دیده نمی شوند و رباتها و ماشین ها بخش زیادی از کار را انجام می دهند و تعداد کمی از افراد نظارت بر عملکرد ماشین ها را بر عهده دارند.در نتیجه در اقتصاد دیجیتال دیگر نیروی کار ساده ارزشی ندارد و امتیاز به مهارت و توانمندی های فکری و ذهنی داده می شود.»

 می توان این طور بیان کرد که تولید در دنیای دیجیتال تکنولوژی محور و سرمایه محور خواهد بود و نیروی کار سهم کمی در تولید خواهد داشت.اما این تغییر چه اهمیتی برای اقتصادهای دنیا دارد؟ 

مزیت رقابتی کشورهای در حال توسعه ازبین می رود
طبق گزارشهای موجود زمانی که رباتها جایگزین انسانها در کارخانه های تولیدی و صنعتی شوند و کامپیوترها و ماشین ها در صنایع حضور پررنگ تری داشته باشند، مزیت رقابتی کشورهای در حال توسعه در حوزه تولید از بین می رود. این مساله فشار بزرگی به اقتصاد این کشورها و سطح رفاه مردم وارد می کند.

هم اکنون وجود نیروی کار ارزان قیمت و زیاد در کشورهای درحال توسعه باعث شده است تا بسیاری از کارخانه های تولیدی و صنعتی غربی به این کشورها منتقل شوند و به تولید در این کشورها بپردازند.

همین سیاست بستر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه را فراهم کرده است و افزایش ارزش تولید ناخالص داخلی این کشورها و افزایش شمار کالاهای تولید این کشورها در بازار جهانی به دلیل سیاست استفاده از نیروی کار ارزان آنها بود.

ولی در سالهای آتی شرایط تغییر خواهد کردو فعالیت کارخانه های صنعتی در کشورهای در حال توسعه مزیتی برای آنها نخواهد داشت زیرا سهم نیروی کار در هزینه های تولید به شدت کاهش پیدا می کند.در نتیجه انتقال کارخانه های تولیدی از کشورهای در حال توسعه به کشورهای صنعتی که از تکنولوژی بالاتری برخوردار خواهند بود اتفاق می افتد و قدرت رقابت پذیری اقتصادی کشورهای صنعتی بازهم بیشتر می شود.

کد خبر: ۷۰٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha