۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
ناوگان حمل و نقل عمومی از نیازهای اساسی مردم
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد

ناوگان حمل و نقل عمومی از نیازهای اساسی مردم

هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران: اهمیت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمتر از نیازهای اصلی و کالاهای اولیه مردم نیست.

به گزارش بازار، مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران؛ گفت: تجربیاتی که از گذشته در مباحث مربوط به بودجه و کمک از دولت یا شهرداری داریم، نشان می‌دهد که هر زمان مطالبه گری باشد به نتایج و خروجی هم خواهیم رسید. شهرداری تهران در حوزه ناوگان ورود بسیار خوبی داشته است.

وی گفت: ما در حوزه ناوگان مترو در تلاش برای به نتیجه رسیدن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که چین قرار است برای مان تولید کند و همچنین قرارداد با خارجی‌ها هستیم. در این خصوص وزارت کشور هم همکاری‌های لازم را داشته است. در حال تنظیم قراردادی در واگن سازی تهران هستیم. از محل واگن ملی یک قرارداد انبوه را با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری پیش می‌بریم.

وی افزود: این کارها باید انجام گرفته و قراردادها منعقد شود تا واگن‌ها در اختیارمان قرار بگیرد. اگر ۵ یا ۱۰ سال پیش این قراردادها تنظیم می‌شد امروز مشکل واگن در حوزه مترو نداشتیم. هم اکنون در شرایط غیر کرونایی حدود ۲ میلیون سفر از طریق مترو انجام می‌گیرد. با همین زیرساخت‌ها و تونل‌ها اگر واگن‌ها در اختیارمان قرار بگیرد بیش از ۵ میلیون شهروند تهرانی می‌توانند از مترو استفاده کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در حوزه اتوبوسرانی در شرایط غیر کرونایی نزدیک به ۲ میلیون سفر انجام می‌شد، ولی حق این است که حداقل ۵ میلیون سفر در حوزه اتوبوسرانی انجام بگیرد. سن اتوبوس‌های ما قدیمی و فرسوده است. مشکلات و انباشتگی‌هایی که در حوزه حمل و نقل داریم بسیار طولانی است.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته در بخش حمل و نقل نه شهرداری و نه دولت نتوانستند کار جدی انجام دهند. خوشبختانه امسال در بودجه دولت عدد و رقم‌های بسیار کوچکی دیده شده است که امیدواریم مجلس هم به آن توجه داشته باشد. در بودجه شهرداری هم در تلاش هستیم که عددی در این خصوص در نظر گرفته شود.

مناف هاشمی گفت: یک قرارداد ۲۵۰ دستگاهی را امضا کرده ایم جلساتی با ایران خودرو داشته ایم و جلساتی هم در قالب مناقصه دنبال می‌کنیم. امیدواریم این ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس امسال را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم. این فقط سهم شهرداری است. اگر ۸۲ و نیم درصد آن را هم دولت می‌داد این عدد می‌توانست سه برابر شود و به ۱۵۰۰ برسد.

وی افزود: در حوزه تاکسی رانی هم نیاز به نوسازی دارد. حق شهروندان تهرانی این نیست که با ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده آن هم در شرایط کرونایی و سخت سفر کنند. همه این نوسازی‌ها باید در حوزه ناوگان اتفاق بیفتد. در بحث مطالبه گری و انتظاراتی که همواره مطرح می‌شود هر زمانی که رسانه‌ها افکار عمومی علاقمندان به هوای پاک و محیط زیست ورود کرده اند ما توانسته ایم قدم‌هایی برداریم.

مناف هاشمی گفت: درنتیجه مطالبات افکار عمومی شاهد هستیم که قوه قضاییه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این موضوع هوای پاک ورود کرده اند. قرار شده است که ۵ هزار دستگاه اتوبوس را دولت وارد یا تولید کند که هر دو کار در حال دنبال شده است. این موارد باید زودتر به نتیجه برسد. باید قراردادهای داخلی بسته شود و تعهدات مان را باید انجام دهیم، چون برای تولید یک اتوبوس ۶ ماه و یک واگن به یک سال و نیم زمان نیاز داریم.

وی افزود: این موارد باید لحاظ شود تا شاهد رخ دادن اتفاقات خوب در این بخش ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم. متاسفانه همه دولت‌ها به حوزه حمل و نقل کمتر توجه کرده اند. علت هم این است که شاید ما به عنوان مسئولان حوزه مدیریت شهری یا وزارت کشور یا دستگاه‌هایی مربوطه نتوانسته ایم اهمیت موضوع را تبیین کنیم.

مناف هاشمی افزود: فکر می‌کنیم امسال که تلاش ویژه‌ای دراین خصوص در حال انجام است به نتایج خوبی برسیم. شاید چند سال پیش این تلاش‌ها انجام می‌گرفت امروز به خروجی می‌رسیدیم. دولت مردان هم قصد کمک دارند، اما وقتی اولویت بندی می‌کنند متوجه می‌شوند که قوت و نیاز مردم از مواد اولیه مثل دارو در اولویت است بحث توسعه ناوگان حمل و نقل کنار می‌رود.

وی گفت: در حالی که اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی کمتر از موارد دیگر نیست. باید جا بیفتد که اهمیت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل کمتر از نیازهای اصلی و کالاهای اولیه مردم نیست. امیدوارم با ورود دولت مجلس قوه قضاییه در کنار شهرداری با مطالبه گری مردم به نتیجه برسد.

کد خبر: ۷۰٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha