۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشت
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشت

ارومیه- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۲۷ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان به چرخه تولید کشاورزی بازگشت.

مهدی سرخوش در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: امسال ۴۱۲ مورد ابنیه و مستحدثات غیر مجاز اراضی کشاورزی به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و احکام صادره قطعی از محاکم قضایی، قلع و قمع به حالت اولیه اعاده شد.

وی گفت: اجرای حکم قلع و قمع بنا، دیوارکشی ها و ابنیه درحال ساخت و محوطه سازی های غیرمجاز  به استناد احکام صادره قطعی ۷۴ مورد و به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰به تعداد ۳۳۸ مورد بوده است.

شناسایی ۲۶۲۴مورد تغییر کاربری غیرمجاز در آذربایجان غربی
سرخوش ادامه داد: طی این بازه زمانی دو هزار و ۶۲۴  مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت ۱۶۰ هکتار شناسایی شده است که برای ۱۳۶۸مورد اخطاریه توقف عملیات اجرایی صادر شده است و این روند به صورت مستمر همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: همچنین در راستای ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بهره برداری و حفاظت از اراضی کشاورزی، دوره آموزشی ترویجی برای بهره برداران، تشکلها و دهیاران به تعداد دو هزار و ۷۳۰ نفر روز و دوره آموزشی ویژه کارکنان به تعداد یک هزار و ۵۹۱ نفر روز در سطح استان برگزار شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی اطلاعات ۲۵۰ فقره پرونده واگذاری در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.

سرخوش تصریح کرد: در طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد، مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص نموده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می دهد، انجام می گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می شود.

سرخوش اضافه کرد: در این راستا امسال، حد نگاری اراضی کشاورزی به منظور استخراج و تولید اطلاعات سوابق اجرایی و تولید لایه های اجرای قوانین و مقررات امور اراضی به مساحت  ۴۹ هزار و ۹۰۰هکتار و تهیه نقشه و گویا سازی همراه با اطلاعات توصیفی  نیز در سطح ۴۵ هزار و ۷۰۰ هکتار انجام شده است.

۲۴ هکتار زمین برای اجرای طرح های کشاورزی در آذربایجان غربی واگذار شد
وی در خصوص واگذاری اراضی به طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی نیز اظهار کرد: ۱۸هکتار زمین برای اجرای ۸ مورد طرح کشاورزی و وابسته به بخش کشاورزی و ۵ هکتار نیز برای اجرای ۶ طرح غیر کشاورزی به متقاضیان واگذار شده است.

وی گفت: در این بازه زمانی تداخلات ۸ هزار و ۸۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی با اراضی ملی به منظور حل مشکل مالکیتی کشاورزان، در کمیسیون رفع تداخل استانی برطرف شده است.

سرخوش یاد آور شد: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ ها بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناها و مستحدثات ساخته شده، طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: بدون شک مشارکت و نظارت عمومی مردم شریف استان، بهترین و موثرترین راه برای حفاظت از اراضی کشاورزی است که  همچون سرمایه گرانبهایی در دست ماست. شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن۱۳۱) و یا مراجعه به یگان حفاظت از اراضی کشاورزی واقع در مدیریت امور اراضی استان  یا  ادارات امور اراضی در جهاد کشاورزی شهرستانها اطلاع دهند.

کد خبر: ۷۰٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha