۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
روزانه ۳.۵۷ میلیون دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق می شود
مبارزه سخت دنیا با ویروس کرونا؛

روزانه ۳.۵۷ میلیون دوز واکسن کرونا در دنیا تزریق می شود

تزریق واکسن کرونا تنها راه نجات دنیا از این همه گیری است. این بحران یک سال است که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و تنها راه بازگشت به شرایط نرمال تزریق واکسن است.گزارشها نشان می دهد روزانه ۳.۵۷ میلیون دوز واکسن در دنیا تزریق می شود که یک سوم از کل تزریق ها به امریکا اختصاص دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در رقابت برای افزایش شمار افراد واکسینه شده در برابر کرونا، کشورهای امریکا و چین از نظر شمار دوزهای تزریقی پیشگام هستند ولی دو کشور اسراییل و امارات از نظر نسبت افراد واکسینه شده به کل جمعیت کشور جایگاه برتر را دارند.

طبق گزارش منتشر شده در وب سایت ورلد دیتا تا روز ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۱  میلادی ۷۹ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است که ۲۴.۵ میلیون دوز در کشور امریکا و ۲۲ میلیون دوز در چین تزریق شده است.

طبق آمارهای رسمی ۷.۳۳ میلیون دوز در بریتانیا ، ۴.۱۵ میلیون دوز در اسراییل، ۲.۶۸ میلیون دوز در امارات  و ۲.۰۳ میلیون دوز در هند تزریق شده است و کشورهای اروپایی از نظر شمار واکسن های تزریق شده در جایگاه بعد از هند قرار گرفته اند.

همین آمارها به خوبی نشان می دهد که دنیا تا واکسیناسیون کامل و رهایی از ویروس کرونا فاصله زیادی دارد ودقیقا همین مساله هم باعث شد تا اغلب کشورها اقدام به بستن مرزها و محدود کردن سفر بکنند. دلیل این مساله  تلاش برای کاهش نرخ ابتلا در روزهایی است که عرضه واکسن کرونا همه را به پایان یافتن این روزهای سخت و رها شدن از شر ویروس کرونا امیدوار کرده است.

روزانه چند دوز واکسن در دنیا تزریق می شود
در این رقابت نفس گیر دنیا با ویروس کرونا، خبرها از تزریق ۳.۵۷ میلیون دوز واکسن در هر روز گزارش می دهد. البته در صورتیکه عرضه واکسن افزایش پیدا می کرد و کشورهای بیشتری  به واکسن دسترسی داشتند ، شمار تزریق های روزانه بیشتر بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در کشور امریکا اعلام کرده است روزانه ۱.۲۷ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق می شود . سرعت واکسیناسیون در امریکا بعد از روی کارامدن جو بایدن افزایش پیدا کرد. او اقدان به توزیع بالغ بر ۴۱ میلیون دوز واکسن کرد و دستور داد تا گروه سنی افراد دریافت کننده واکسن کاهش یابد. در بسیاری از ایالتهای امریکا هیچ محدودیت سنی خاصی در نظر گرفته نشده است و اگر افراد تمایل به دریافت واکسن داشته باشند می توانند با تعیین وقت قبلی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن را دریافت کنند.

انتظار می رود با تایید دو واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون در هفته های اتی و افزایش عرضه واکسن به بازار امریکا، محدودیتهای موجود برای دریافت واکسن کاهش پیدا کند و حتی بخشی از واکسن در داروخانه ها توزیع و تزریق شود.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در امریکا تاکید کرده است تا زمانیکه ۷۰ درصد از بزرگسالان واکسن کرونا را دریافت نکنند نمی توان اطمینان داشت که همه گیری پایان یافته است و به همین دلیل باید سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کند.

 کشورها چه برنامه هایی برای تزریق واکسن دارند
در کشورهای مختلف اولویت بندی های متفاوتی برای عرضه واکسن وجود دارد. در برخی از کشورها مانند امریکا اولویت با افراد بالاتر از ۶۵ سال و کادر درمان است و کسانیکه بیماریهای زمینه ای دارند هم برای واکسیناسیون در اولویت هستند. البته امریکا در ابتدا گروه سنی افراد برای دریافت واکسن را بالاتر از ۷۵ سال در نطر گرفته بود و همین مساله سرعت واکسیناسیون را کاهش داده بود.

 اما در کشور استرالیا سیاست دیگری در نظر گرفته شده است. طبق گزارشهای موجود در اولین مرحله کادر درمان و افراد فعال در بخش های مختلف فرودگاه ها و بخش خدمات به مسافران خارجی در قرنطینه واکسینه می شوند.

در این کشور سالمندان و افرادی که در خانه های سالمندان فعالیت می کنند در اولویت بعدی قرار گرفته اند و تاکید شده است که دریافت واکسن توسط این افراد اختیاری است.حتی نیروی پلیس، نیروهای دفاعی، افراد فعال در سوپرمارکتها و به خصوص افراد فعال در قصابی ها زودتر از سالمندان واکسن را دریافت خواهند کرد.

 در چین جوانان به عنوان اولین گروه دریافت کننده واکسن معرفی شده اند.بر طبق این طرح افراد ۱۸ تا ۵۹ سالی که بیماری خاص زمینه ای ندارند می توانند برای واکسیناسیون اقدام کنند. 

در برخی از شهرهای بزرگ چین محدودیتی برای واکسیناسیون در نظر گرفته نشده است و در شماری از شهرها کادر درمان و افرادی که در مشاغل حساس کار می کنند در اولویت دریافت واکسن هستند. دولت چین اعلام کرده است دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند و تمامی مسافران خروجی از کشور  باید واکسن کرونا را دریافت کنند. 

در اسراییل هم گروه سنی خاصی برای واکسیناسیون در نظر گرفته نشده است و در مرحله اول تمانی افراد بالاتر از ۶۵ سال واکسن را دریافت کردند و سپس گروه سنی دریافت واکسن به ۵۰ سال رسید.

کد خبر: ۷۰٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha