۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
صنعت گل و گیاه بوی پژمردگی می‌دهد؛ گل‌فروشی‌ها گرفتار در بحران فروش
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

صنعت گل و گیاه بوی پژمردگی می‌دهد؛ گل‌فروشی‌ها گرفتار در بحران فروش

مشهد- تا قبل از شیوع کرونا بنا بر آمارهای منتشره در شهر مشهد افزون بر دو میلیون شاخه گل در هر فصل به فروش می‌رسید که این رقم در سال به هشت میلیون شاخه می‌رسید اما متأسفانه بیماری کرونا و تعطیلی مراسم شادی و عزا این بازار را به پژمردگی و تعطیلی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس پس از تهران دومین شهر مصرف‌کننده گل در کشور است که بخش اعظمی از نیاز این بازار در گلخانه‌های همین شهر به تولید می‌رسد اما متأسفانه افزون بر یک سال است که شاخه‌های گل بریده‌شده خوراک دام‌ها شده و مشتری ندارد.

اگرچه تقویم شمسی و قمری پر است از مناسبت‌های شادی که معمولاً مجالس عقد و عروسی را در خود جای می‌دهد اما قرنطینه و خانه‌نشینی شهروندان، برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا همه‌چیز را بر باد داد و کرکره اصنافی مانند گل‌فروش‌ها را پائین کشیده است.

ضرر پشت ضرر
به بازار گل مشهد در بلوار خیام که پا می‌گذاری اگرچه از تنوع رنگ گل‌ها و گلدان‌ها کم نشده است اما از تعداد آدم‌ها و مصرف‌کنندگان به‌شدت کاسته شده است.

حمید حسینی یکی از همین فروشندگان که کرونا را عامل اصلی این وضعیت می‌داند به ما می‌گوید: علاوه بر این فروشگاه تا پیش‌ازاین چندین گلخانه برای پرورش گل و گیاه داشتیم و ده‌ها کارگر از این راه نان می‌خوردند و حتی مقادیر بسیاری را به خارج از کشور صادر می‌کردیم اما امروز به‌جز این فروشگاه باقی سرمایه و داشته‌هایمان با خاک یکسان شده است.

وی اظهار می‌کند: با انسداد مرزها تجار ترکمنستان از خرید گل خودداری کردند و لذا نخستین ضرر را از همین‌جا متحمل شدیم.

حسینی ابراز می‌کند: با تعطیلی مراسم عروسی و عزا فروش بازار گل هم به‌طورکلی تعطیل شد و ما ماندیم و شاخه گل‌های بریده‌شده که هیچ مشتری نداشت و حتی با یک‌پنجم قیمت هم کسی حاضر به خریداری شاخه گل نبود.

وی به ما می‌گوید: کود و سم از پارسال تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیداکرده و یک لیتر سم از قوطی ۶۴ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

درحال‌حاضر برای تولیدکننده‌های گل، ادامه این حرفه صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه زمینه صادرات گل فراهم شود و برای تولیدکننده‌ها نیز نهاده‌های تولید گل و گیاه با ارز دولتی وارد شود

این تولیدکننده گفت: سعی کردم کارگرها را نگه‌داشته و آن‌ها را از یک‌لقمه‌نان محروم نکنیم اما نتوانستیم و متأسفانه حتی کشت گلخانه را نیز تغییر دادیم.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جبران خسارات از طرف مسئولان اقدامی شده است است یا خیر؟ اظهار ‌کرد: در این مدت نه‌تنها کمک چندانی نشد بلکه حتی گاز گلخانه و واحد تولیدی را بر روی ما قطع کردند!

این فروشنده در بازار گل به ما می‌گوید: درحال‌حاضر برای تولیدکننده‌های گل، ادامه این حرفه صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه زمینه صادرات گل فراهم شود و برای تولیدکننده‌ها نیز نهاده‌های تولید گل و گیاه با ارز دولتی وارد شود.

ریزش ۸۰ درصدی مشتری ها
علی صاحبی یکی از گل‌فروشی‌های بلوار پیروزی که افزون بر دو ماه است از شغل گل‌فروشی به فروش مواد غذایی تغییر شغل داده است در میان سبدهای گل مصنوعی که هنوز در قفسه‌های مغازه مواد غذایی اش خودنمایی می‌کند به ما می‌گوید: چشم همه ما کاسب‌ها به دخل شب عید بود که کرونا مملکت را قرنطینه کرد و کاسبی‌ها خوابید.

وی بیان می‌کند: در سال جدید هم که مردم به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی خودشان از خرید گل امتناع  کردند و با تعطیلی مراسم و تالارها فروش ما هم ۸۰ درصد ریزش کرد.

وی بابیان اینکه دولت تنها به اعطای یک وام ۱۲ میلیونی آن‌هم با کلی دردسر و سروصدا اقدام کرد افزود: دخل صنف گل و گیاه فروشان بالای ۸۰ درصد ریزش داشته است.

کاهش ۷۰ درصدی فروش گل 
رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد در گفت‌وگو با بازار با اشاره به کاهش شدید فروش و ضررهای غیرقابل‌جبران اظهار می‌کند: در حال حاضر در مشهد مقدس ۷۶۰ واحد صنفی فعال است که حداقل بیش از ۸ هزار نفر  مرتبط با این شغل مشغول به درآمدزایی و فعالیت هستند.

خراسان رضوی در این میان حدود۴۰درصد صادرات گل کشور را به خود اختصاص داده است و کشورهای آسیای میانه بهترین بازار را برای محصولات گل و گیاه کشور به‌ویژه برای این استان است

محمود علیان بابیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و حساسیت‌های مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقاضا برای خرید گل به‌شدت کاهش یافت می‌افزاید: متأسفانه فروش گل نسبت به سال گذشته افزون بر ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه این موضوع موجب شده تا ۲۰ درصد از واحدهای صنفی جمع‌آوری و نسبت به تغییر شغل اقدام کنند، بیان می‌کند: متأسفانه وضعیت گل و گیاه در کشور چندان خوب نیست و شیوع کرونا هم تولید و هم فروش را تا حد ممکن محدود و بسیاری از تولیدات را در طی ماه‌های گذشته نابود کرد.

مشکلات تمام‌نشدنی
رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد بابیان اینکه در حال حاضر سیل مشکلات بر سر این صنف سایه انداخته است به ما می‌گوید: درحال حاضر  هیچ‌گونه صادرات یا ارسال گل به شهرستان از مشهد نداریم و تمام تولیدات آن‌هم با کمترین مشتری در مشهد برای فروش عرضه می‌شود و بخشی نیز از بین می‌رود.

علیان با اشاره به این موضوع که سرانه مصرف گل در دنیابین ۱۵۰ تا ۲۰۰ شاخه گل است اما ه این رقم در ایران  از سه الی پنج شاخه تجاوز نمی‌کند می‌افزاید: این امر نشان می‌دهد که فرهنگ استفاده از گل در ایران نهادینه نشده است.

وی با برشمردن مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان به ما می‌گوید: مشکلات متعددی  بر سر راه تولیدکنندگان این حوزه  ازجمله کمبود نقدینگی، گرانی کود و سم و هم‌چنین نبود حمایت‌های دولتی بر سر راه این صنف سبز شده است.

رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد بابیان اینکه قیمت هر شاخه گل با توجه به ده برابر شدن قیمت نهال‌های کشاورزی و هزینه‌های متفرقه حداقل به‌طور متوسط پنج برابر شده است، اظهار می‌کند: گرانی و پنج برابر شدن این محصول خود به یکی از عوامل کاهش همان چند مشتری در بازار گل شده است.

علیان با بیان اینکه برای برون‌رفت از این مشکلات خواستار حمایت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور در راستای برنامه‌های حمایتی و راه‌اندازی بازار صادرات بوده و می‌گوید: مسئله بیمه تولیدکنندگان یکی از دغدغه‌های اصلی این صنف است که در همین راستا انتظار مساعدت بیشتری را از دولتمردان داریم.

پتانسیل خراسان رضوی در تولید
ایران بهترین شرایط را برای توسعه کشت گلخانه‌ای دارد زیرا با توجه به شرایط اقلیمی کشورهای شمال و جنوب ایران، تأمین سرما برای همسایگان جنوبی ایران در تابستان و تأمین گرما برای همسایگان شمالی ایران در زمستان بسیار دشوار است.

استان خراسان رضوی در این میان حدود۴۰درصد صادرات گل کشور را به خود اختصاص داده است و کشورهای آسیای میانه بهترین بازار را برای محصولات گل و گیاه کشور به‌ویژه برای این استان است.

بنا بر گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در فضای باز و گلخانه در این استان  معادل ۱۷۲ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت ۲۶ میلیون گل شاخه بریده  و تعداد چهار میلیون  گلدان آپارتمانی   و ۱۱ گلدان زینتی استحصال می شود که در حال حاضر کرونا و انسداد مرزهای صادراتی این بازار را به رکود و پژمردگی کشانده است و لذا بنا بر اظهارات متصدیان این صنعت تنها راه برون‌رفت از این وضعیت تلاش برای صادرات این تولیدات به سایر کشورها است.

کد خبر: ۷۰٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha