۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
«قره‌باغ» و فرصت‌هایی برای «قره‌داغ»
یادداشت؛

«قره‌باغ» و فرصت‌هایی برای «قره‌داغ»

تبریز- «حال با فراهم شدن فرصت‌های پیشِ رو جهت تجدید برقراری ارتباط قره‌باغ با تبریز از مسیر قره‌داغ و گشایش مسیری دیگر برای توسعه‌ی مراودات اقتصادی و فرهنگی، نبایستی از برنامه‌ریزی های سایر کشورهای منطقه‌ای غافل شویم و فرصت‌ها را بسوزانیم.» این جملات بخشی از یادداشت امیر یوسفیان اهری فعال محیط زیست و صنعت گردشگری برای رسانه بازار است.

امیر یوسفیان اهری؛ بازار: ضروری است که مقامات استان آذربایجان شرقی و کشورمان از فرصت‌های ایجاد شده بهره جویند و زمینه را برای رفع محرومیت‌های قره‌داغ و توسعه‌ی استان فراهم کنند.

فارغ از هر مسأله‌ای قره‌باغ و قره‌داغ همسایگان دیرینه‌ همدیگر هستند و سالیان مدیدی با یکدیگر ارتباطات اقتصادی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی بسیاری داشته‌اند. این مبادلات سابقه‌ی دیرینه‌ای داشته (پیش از میلاد مسیح) و تا انعقاد عهدنامه‌ی ترکمانچای به صورت وسیع و حتی بعد از آن نیز به صورت محدود متداول بود.

وجود راه‌های مختلف و کاروان‌سراهایی همچون کاروان‌سرای جانانلو، اقامتگاه‌های مسافران در داخل شهر کلیبر، کاروان‌سرای شیور، کاروان‌سراهای شهری اهر و کاروان‌سراهای گورا دره و گویدره در گویجه‌بئل (در مسیر اهر به تبریز) گواهی بر این ادعا است.

پس از درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان ارتباط میان دو همسایه و مرکز تجاری شمال غرب ایران یعنی تبریز قطع شد و متأسفانه شاهد به بن‌بست کشیده شدن منطقه‌ی قره‌داغ، به ویژه شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و اهر بودیم.

قطع مسیرهای ارتباطی و عدم برخورداری مناسب از امکانات موجب آن شد که بسیاری از اهالی قره‌داغ به کلان‌شهرها مهاجرت کنند. مهاجرت‌هایی که علاوه بر تحمیل سختی‌های بسیار بر قره‌داغی‌ها، حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها را نیز افزایش داد.

توسعه‌ی نامتوازن استان مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را به همراه داشت که هم‌اکنون نتایج آن را در کلان‌شهری هم‌چون تبریز در ابعادی وسیع مشاهده می‌کنیم.

حال با فراهم شدن فرصت‌های پیشِ رو جهت تجدید برقراری ارتباط قره‌باغ با تبریز از مسیر قره‌داغ و گشایش مسیری دیگر برای توسعه‌ی مراودات اقتصادی و فرهنگی، نبایستی از برنامه‌ریزی های سایر کشورهای منطقه‌ای غافل شویم و فرصت‌ها را بسوزانیم.

به یقین احیای مسیر ارتباطی و تاریخی قره‌باغ -خداآفرین - کلیبر - اهر - تبریز می‌تواند در توسعه‌ی منطقه‌ی قره‌داغ و استان نقش مهمی ایفا کند.

تجربه‌ی خوب کشور جمهوری آذربایجان در صنعت توریسم و ایجاد ارتباط با منطقه‌ی توریستی قره‌باغ و از سویی دیگر وجود پتانسیل‌های بسیار در مسیر اتصال قره‌باغ به مرکز استان آذربایجان شرقی به خصوص در شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و اهر، در رونق صنعت گردشگری منطقه به خصوص شهر توریستی کلیبر تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

البته در کنار صنعت توریسم می‌توان به سایر قابلیت‌های قره‌داغ در کشاورزی، دامداری، باغداری، معدن... نیز اشاره کرد، قابلیت‌هایی که می‌تواند در ارتباط با قره‌باغ بیشتر از پیش توسعه یابد.

در این میان آن‌چه مهم است وجود محرومیت‌های بسیار و درصد بیکاری جوانان منطقه‌ی قره‌داغ به خصوص در شهرستان‌های مسیر قره‌باغ به تبریز (خداآفرین - کلیبر - اهر) است که می‌توان بخشی از این محرومیت‌ها را به واسطه‌ی احیای مسیر تاریخی قره‌باغ به تبریز جبران کرد.

آیا مسؤولین کشوری و استانی به خصوص مسؤولین منطقه‌ی قره‌داغ به خصوص نمایندگان و فرمانداران شهرستان‌های منطقه شاملِ خداآفرین، کلیبر و اهر خواهند توانست با هم‌دلی و هم‌کاری یکدیگر زمینه را برای توسعه و شکوفایی منطقه و استان فراهم کنند؟

البته که مطالبه‌ی مردم قره‌داغ نیز در تحقق این موضوع مهم بسیاری ضروری است چرا که چشم‌انداز توسعه در آینده‌ی این منطقه به مطالبه‌گری و تلاش‌های آنان بستگی دارد.

کد خبر: ۷۰٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha