۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
توقف هلدینگ‌های ساختمانی ترک؛ ساختمان سازان در انتظار حمایت سریع دولت و بانک
یادداشت میهمان؛

توقف هلدینگ‌های ساختمانی ترک؛ ساختمان سازان در انتظار حمایت سریع دولت و بانک

«سید جلال ابراهیمی» رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی اینگونه مطرح کرد که در پی درخواست مدیران گروه های بزرگ ساختمانی، انبوه سازان و پیمانکاران بین المللی ترکیه در جهت تقلیل بهره بانکی به زیر یک درصد، دولت باید تصمیمات فوری خود را در این خصوص اتخاذ کند زیرا کمک های دولت در قبال این صنعت کافی نبوده و این رشته اشتغال زا را به توقف کشانده است.

سید جلال ابراهیمی؛ بازارمدیران گروه های بزرگ ساختمانی و انبوه سازان و پیمانکاران بین المللی ترکیه خواستار تقلیل بهره بانکی به زیر یک درصد شدند.

یکی از بزرگترین هولدینگ ها «اوز یورت لار» اعلام کرد که دولت باید تصمیمات فوری در خصوص موضوع بهره های بانکی و درصد بهره و نحوه و زمان پرداخت را اتخاذ کند، زیرا در این صورت عملکرد بسیاری از شرکت ها در شرایط کرونا به توقف کشانده میشود.

یکی دیگر از گروه های بزرگ ساختمانی « آک گوش» نیز اعلام کرد که شرکت های ساختمانی شدیدا به بسته حمایتی دولت و تقلیل بهره بانکی احتیاج دارند.

گفته میشود در سال میلادی ۲۰۲۰، فروش ساختمان های دست اول ۰.۶۴ درصد و ساختمان های دست دوم ۰.۷۴ درصد کسر گردید ولی در شرایط حاضر به بالاتر از ۱.۳۵ درصد رسیده است و بدین سبب فروش ساختمان ها پس رفت شدیدی داشته است.

همچنین، روزنامه جمهوریت ترکیه نوشت: با اینکه بانک ها امکان اعتبارات ارزان بهره در اختیار شرکت ها و گروه های ساختمانی قرار دارد، اما این اعتبارات کوتاه مدت بوده است.

خیلی از شرکت هایی که ساختمان های در دست ساختشان به صورت ناتمام است و به علت شرایط کرونا امکان اتمام فراهم نیست، درخواست اعتبار زیر یک درصد برای اتمام و عرضه آن به بازار برای بازپرداخت بدهی های خود کرده اند.

گفته میشود ساختمان های ساخته شده و آماده نیز حاضر به فروش زیر قیمت اعلام شده هستند.

بنابراین  توصیه من این است که در این صورت، خریداران باید به شرایط بازار ترکیه توجه کنند و با اولین رویت هر ساختمان عجله نکنند و شرایط روز مسکن ترکیه را خوب مطالعه نمایند. با توجه به شرایط کرونا توقف در خرید های مسکن و واحدهای اداری ترکیه وجود دارد و از طرفی افزایش هزینه های ساخت و لوازم ساختمانی خود عاملی برای بالا رفت قیمت و افزایش قیمت غیر معقول رکود فروش میشود و شرکت های تولیدی مسکن چه از نوع آپارتمان یا ویلایی و واحدهای اداری روزهای سختی را در ترکیه در پیش دارند.

گفته میشود در رشته ساختمان در یک ماه گذشته ۹/۵ درصد پس رفت نشان میدهد و از طرفی در ساختمان ها تولیدی و موجود و آماده در مقایسه با یک ماه گذشته ۳/۱۱ درصد پس رفت و تقلیل نشان داده شده است.

از آن جایی که صنعت ساختمان در ترکیه عامل دینامیک اشتغال زایی و استخدام است و یکی از اساسی ترین بخش اقتصاد بعد از صنعت توریسم به شمار میرود.

با این حال، کمک های دولت در قبال صنعت ساختمان کافی نبوده و در این صورت می تواند این رشته اشتغال زا را به توقف بکشاند.

با نبود اعتبارات بانکی و بالا بودن بهره ها که عامل توقف تکمیل پروژه های ساختمان بالاخص در انبوه سازان شده، بر صنایع جنبی ساختمان در صنعت لوازم و قطعات و یراق آلات نیز تأثیر گذاشته، به طوری که رئیس مجمع صنایع لوازم ساختمانی اعلام کرده که افزایش بهره و توقف اعتبارات و سیاست پولی دولت عامل توقف و رکود بازار لوازم و ابزار ساختمانی شده است.

 از طرفی مشاور استراتژی ترکیه  اقتصادی نیز گفت: با کمک اولیه دولت، ساخت و تکمیل بعضی ساختمان های نیمه تمام سرعت گرفته ولی با افزایش بهره و همچنین بالا رفت قیمت لوازم و ابزار ساختمانی احتمال توقف صنعت ساختمان در ترکیه است.

او اعلام کرد که اگر اعتبارات کمکی به صنعت ساختمان قطع شود، این صنعت به سه چهارم تولید ساختمان خواهد رسید و بسیاری از شرکت های حوزه متوسط تعطیل خواهد شد.

کد خبر: ۷۰٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha