۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
۸ شرکت داخلی در مسیر تولید واکسن کرونا قرار گرفته اند| پیشتازی «برکت» در تولید واکسن
نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

۸ شرکت داخلی در مسیر تولید واکسن کرونا قرار گرفته اند| پیشتازی «برکت» در تولید واکسن

زنجان- سید مرتضی خاتمی، نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید ۱۲ شرکت در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که از این تعداد هشت شرکت در مسیر تولید واکسن کرونا قرار گرفته و چهار شرکت فاز حیوانی را پشت سر گذاشته و کار آزمایش بالینی انسانی را شروع کرده اند.

بازار؛ واکسن آنلاین: بیماری کرونا نه تنها ایران، بلکه دنیا را در سیطره خود قرار داده و در این میان تنها راه کار موثر برای مهار این بیماری تولید واکسن‌ است. در همین زمینه برای بررسی آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا با سید مرتضی خاتمی، نایب ‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی وارد گفت‌وگو شدیم تا در خصوص اینکه ایران در تولید واکسن کرونا به چه توفیقاتی دست یافته است، سؤالاتی مطرح کنیم.

کشورمان در خصوص تولید واکسن کرونا چه توفیقاتی را کسب کرده است؟
بیماری کرونا شرایط خاصی را در دنیا ایجاد کرد و همه شئونات، مشاغل، سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، به خاطر این مسائل، واکسن کرونا اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده است و همه کشورها بیماری کرونا را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و ایران نیز در یک سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است.

ایران پیک های سه‌گانه را پشت سر گذاشته و مردم نیز در رعایت بهداشت فردی و اجتماعی سنگ‌تمام گذاشتند و باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی بیشتر تقویت شود

ایران پیک های سه‌گانه را پشت سر گذاشته و مردم نیز در رعایت بهداشت فردی و اجتماعی سنگ‌تمام گذاشتند و باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی بیشتر تقویت شود، در برنامه مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان، مباحث بسیاری در زمینه کرونا مطرح است و تیم هایی از دانشمندان هم در زمینه واکسن فعالیت می‌کنند. البته در این ایام در زمینه واردات واکسن کرونا مباحث گوناگونی شکل گرفته و مقام معظم رهبری نیز بر تولید واکسن کرونا تاکید دارند.

گفتنی هست که ایران سابقه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد و تاکنون دستاوردهای شگرف و بسیار مبارکی در خصوص تولید واکسن کرونا حاصل شده است. ۱۲ شرکت هم در این زمینه فعالیت می‌کنند که از این تعداد هشت شرکت در مسیر تولید واکسن کرونا قرار گرفته و از هشت شرکت نیز چهار شرکت فاز حیوانی را پشت سر گذاشته و کار آزمایش بالینی انسانی را شروع کرده اند.

پیشرفت واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) چگونه بوده است؟
پیشتازترین شرکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است که، در این راستا بازدیدی نیز به عمل آمد. در حال حاضر فاز اول انسانی با تست ۵۶ نفر در مسیر اجرا قرار گرفته و تا پایان بهمن‌ماه نیز دو شرکت دیگر با مکانیسم مختلف، به چرخه تولید واکسن وارد می‌شوند.

روشی که امروز بنیاد برکت در مسیر تولید واکسن است، کم‌عارضه‌ترین نوع تولید واکسن بوده و تا به الان آزمایش‌های انسانی با موفقیت به جلو رفته و به زودی مسیرهای بعدی هم طی خواهد شد.

همچنین ایران به طور مشترک با کوبا در حال تولید واکسن کرونا بوده که مسیر انسانی فاز دوم آن تمام شده و فاز سوم نیز در حال شروع است و تا اول اردیبهشت ماه به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. در همین راستا واکسن‌سازی رازی هم در مسیر تولید بوده و مجوز تست انسانی را گرفته است. 

روشی که امروز بنیاد برکت در مسیر تولید واکسن است، کم‌عارضه‌ترین نوع تولید واکسن بوده و تا به الان آزمایش‌های انسانی با موفقیت به جلو رفته و به زودی مسیرهای بعدی هم طی خواهد شد

از طریق منابع معتبر و مطمئن دست‌اندرکاران اجرایی در وزارت بهداشت به دنبال این هستند که واکسن کرونا تهیه و تا پایان بهمن‌ماه مرحله اول ترزیق به گروه‌های آسیب پذیر جامعه پزشکی و افراد مسن با بیماری زمینه‌ای انجام شود.

طرح تحول سلامت بسته‌ای بود که توسط دولت یازدهم اجرایی و عمده‌ترین حسن این طرح، این بود که باعث شد تا به تعداد تخت‌های بیمارستانی در سطح کشور اضافه شده و بالغ بر ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی به تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد و اگر این زیرساخت محقق نمی‌شد، در شرایط کرونایی با شرایط حاد و بحرانی مواجه می‌شدیم و اگر زیرساخت‌های سلامت در این طرح دیده نمی‌شد، شاهد فوتی‌های بیشتر کرونا در کشور بودیم.

رسانه ها در فرهنگ سازی و نحوه برخورد با کرونا چطور ظاهر شدند؟
رسانه‌ها در آموزش و تبیین راهکار پروتکل‌های بهداشتی بسیار خوب کار کرده و این مهم را جزو برنامه‌های اولویت دار خود قرار دادند. متاسفانه اما اخیرا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در سطح کشور و به تبع در استان زنجان ۱۵ درصد کاهش یافته است، اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، پیک چهارم را خواهیم زد و از مردم درخواست می‌شود پیک چهارم کرونا را به واکسن وصل کنند.

طرح شهید سلیمانی چه توفیقاتی را به دنبال داشت؟
این طرح باعث شد تا شناسایی بیماران کرونایی تسریع شود و در جداسازی، قرنطینه و درمان بیماران بسیار موثر بوده است. مردم باید بدانند که همچنان کرونا به ما نزدیک است و باید از هر گونه دورهمی جلوگیری کنند. اگر مردم بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نکنند، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، دوباره محدودیتهای تردد و مشاغل اجرایی می‌شود.

کرونا مبادلات اجتماعی و اقتصادی را دچار تزلزل کرده در این زمینه چه حمایتی از مردم خواهد شد و مجلس برای برون رفت از این وضعیت در بودجه چه تمهیداتی دیده است؟
بیماری کرونا اخلال جدی در فرآیندهای مختلف نظامات اقتصادی، سلامت و اجتماعی ایجاد کرده است و در این راستا مجلس با ورود در کمیسیون تلفیق و لایجه بودجه، رویکرد عدالت‌مدارانه و مقابله با آسیب ها را با ساماندهی یارانه‌های گوناگون اعمال کرده است تا در صحن به تصویب نهایی برسد.

شاهد بودیم مجلس شورای اسلامی در ارتباط با معیشت مردم که از جریان کرونا آسیب دیدند، رویکرد مثبتی داشته است و با یک بازنگری در یارانه های مختلف سعی کرده هدفمندتر به دهک پایین جامعه و اقشار آسیب پذیر وارد شود و در ارتباط با نظام دارویی در بحث سلامت سعی کرده با حفظ یارانه‌های دارویی در سال آینده نقش مطمئنی را ایجاد کرده است.

کد خبر: ۷۰٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha