۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
واحدهای تولیدی چگونه تامین نقدینگی کنند؟
یادداشت؛

واحدهای تولیدی چگونه تامین نقدینگی کنند؟

سجاد صفری، خبرنگار و روزنامه نگار در یادداشتی به راه های خلق نقدینگی در واحدهای تولیدی کشور پرداخته است تا این واحدها بتوانند وابستگی خود به تسهیلات بانکی را کاهش بدهند.

سجاد صفری؛ بازار: واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با عدم و یا کمبود نقدینگی روبرو هستند؛ نقدینگی موضوعی است که ابتدا بایستی درک درستی از آن داشته باشیم و اینکه برخی از واحدهای تولیدی کشور با عدم نقدینگی و یا کمبود آن روبرو هستند می‌تواند ریشه در مسائلی همچون عدم مدیریت درست صاحب کسب و کار، عدم بازاریابی درست در زمینه فروش محصولات و نوسان بازار داشته باشد.

وقتی مدیریت یک کسب و کار نتواند به درستی از منابعی که در اختیار دارد استفاده کند در واقع، نمی‌تواند به بهره‌وری لازم دست پیدا کند و در فروش محصولات واحد تولیدی نیز با کاستی هایی مواجه می‌شود که این‌ها باعث می‌شود که یک واحد تولیدی نتواند ایجاد نقدینگی کند.

نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور، نیز می‌تواند بر میزان نقدینگی واحدهای تولیدی تاثیر بگذارد. وقتی یک تولیدکننده با توجه به نوسانات بازار، بایستی مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته، خریداری کند در واقع در زمینه نقدینگی دچار مشکلاتی می‌شود.

واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، نباید درخصوص تامین نقدینگی مورد نیاز، فقط منتظر تسهیلات بانکی باشند بلکه با تغییر شیوه مدیریت، بازاریابی فروش و افزایش بهره‌وری می‌توانند در زمینه ایجاد نقدینگی تلاش کنند.

عدم نقدینگی و یا کمبود آن، بیشتر صنایع کوچک و متوسط را در برمی گیرد و صنایع بزرگ کمتر با این موضوع روبرو هستند چون که بیشتر صنایع بزرگ کشور، دولتی هستند و با توجه به بازار فروش داخلی و خارجی و منابعی که در اختیار دارند کمتر با مشکلاتی که صنایع کوچک و بزرگ کشور با آن روبه‌رو هستند مواجه می‌شوند.

صنایع کوچک و متوسط کشور برای ایجاد نقدینگی، بایستی بتوانند از دانش روز بهره بگیرند و از کسب و کارهای پیشرفته در جهان الگو برداری کنند تا با بکارگیری الگوهای مدیریت و فروش آنها بتوانند نقدینگی ایجاد کنند.

صنایع کوچک و متوسط ۹۲ درصد صنعت ایران را شامل می شوند و سهم بسزایی در اشتغالزایی کشور برعهده دارند و اگر این صنایع نتوانند مشکل نقدینگی خود را برطرف کنند برای آن ها مشکلات دیگری بوجود می آید که ممکن است موجب تعطیلی واحد تولیدی آن ها بشود و یا مجبور باشند تعدیل نیرو را در دستور کار خود قرار دهند.

بنابراین واحدهای تولیدی و صنعتی که جزو صنایع کوچک و متوسط محسوب می شوند باید درخصوص تامین نقدینگی اقدامات موثر و کارسازی را انجام بدهند تا موفق به خلق سرمایه در گردش شوند. مدیر یک واحد تولیدی بایستی به چند فاکتور مهم توجه داشته باشد تا با ارتقای آن ها بتواند نقدینگی مورد نیاز را تامین کند که در ذیل به چند نکته در این خصوص، اشاره می شود:
۱- مدیر یک واحد تولیدی بایستی شناخت درستی از بازار داخلی داشته باشد و نیاز بازار را درک کند.
۲- در راستای آموزش و افزایش دانش و مهارت نیروی انسانی اقدامات مناسبی را انجام بدهد تا در نتیجه، بتواند کالاها و محصولات با کیفیتی را تولید کند.
۳- در زمینه تبلیغات و بازاریابی محصولات تولیدی برنامه های مناسبی را در پیش بگیرد و تبلیغات هدفمند و موثر را در برنامه کاری خود داشته باشد.
۴- محصولات تولیدی را با محصولات مشابه خارجی مقایسه کند و در رفع نواقص محصولات تولیدی و افزایش کیفیت آن ها اقدامات مناسبی را انجام بدهد.
۵- از مشاوره های کارشناسان خبره در واحد تولیدی خود بهره لازم را ببرد.
۶- راه ارتباطی مناسبی را با مشتریان بوجود بیاورد و به نظرات مشتریان گوش دهد و نظرات موثر آن ها را در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی را بکار بگیرد.
۷- وابستگی واحد تولیدی خود به تسهیلات بانکی را کاهش بدهد و بر فروش بیشتر متمرکز شود.
۸- گستره توزیع محصولات واحد تولیدی خود را در کشور گسترش بدهد و در مراکز استان ها و حتی شهرستان ها نمایندگی فعال بگیرد.

تولیدکنندگان اگر بتوانند وابستگی خود را به تسهیلات بانکی کاهش بدهند و قدم در مسیرهای دیگری برای تامین سرمایه در گردش بگذارند در میان مدت و بلند مدت می توانند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند.

کد خبر: ۷۰٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      این یادداشت خجالت آوره