۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تویوتا برای مبارزه با بیکاری در پساکرونا چه کرد؟| حل معضل بیکاری، نیازمند همکاری شرکتها و دولت است
بازار گزارش می‌دهد؛

تویوتا برای مبارزه با بیکاری در پساکرونا چه کرد؟| حل معضل بیکاری، نیازمند همکاری شرکتها و دولت است

بیکاری یک مشکل بزرگ است و حل این مشکل در پسا کرونا نیازمند برنامه ریزی های زیاد و دقیقی است. طبق گزارش منتشر شده در وب سایت تویوتا در هند، این شرکت در نظر دارد در مهارت آموزی و آموزش نیروی کار همکاری کرده تا از این طریق بستر را برای کاهش بیکاری فراهم کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در جریان همه گیری کرونا، بیکاری یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی و اجتماعی بود. معضلی که جهان را هر روز بیش از روز قبل درگیر مشکلات می کرد ولی  به نظر می رسد این معضل به زودی تمام نمی شود و ما تا سالهای آینده با بیکاری ناشی از چهارمین انقلاب صنعتی و افزایش استفاده از رباتها در فعالیتهای اقتصادی روبرو خواهیم بود.

پیش بینی ها این است که ظرف یک دهه آینده بالغ بر ۸۵ میلیون شغل در دنیا از بین برود. مشاغلی که اغلب خدماتی و بدون نیاز به مهارتهای خاص و دانش بالا است. اما سوال این جاست که افرادی که در این بازه زمانی بیکار می شوند برای امرار معاش چه گزینه هایی درمقابل خود دارند؟

وب سایت هاروارد بیزینس ریویو در گزارش اخیر خود به ضرورت ایجاد فرصتهای آموزشی و مهارت آموزی در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. بر طبق این گزارش اغلب افرادی که مشاغل خدماتی ساده و مشاغل کارگری را دارند، از طبقات پایین اقتصادی هستند و از سطح تحصیلات بالایی برخوردار نیستند.

شمار زیادی از این افراد برای امرار معاش نیاز به کار روزانه دارند و بیکاری برای آنها می تواند به قیمت حذف غذای روزانه خانواده تمام شود. اغلب این افراد نه در کودکی و نوجوانی تحصیلات کافی داشته اند و نه در بزرگسالی این امکان را دارند که برای کسب آموزش و مهارت ازبازار کار خارج شوند.

حتی اگر بیکار باشند هم هزینه ورود به دوره های آموزشی را نخواهند داشت. در این شرایط وظیفه دولت و شرکتهای بزرگ است که فرصت آموزش و مهارت آموزی را فراهم کند و انگیزه ان را نیز ایجاد کند.

بر مبنای این گزارش افراد برای اینکه بتوانند در پسا کرونا در بازار کار فعال باشند باید بتوانند مهارتهای خود را به روز کنند و انچه برای اشتغال در دنیای جدید مورد نیاز است را به دست آورند.

شرکتهای بزرگ صنعتی و تولیدی موظف هستند امکان آموزش حین کار و حتی ارایه دستمزد در صورت شرکت در کلاس های مهارت آموزی را فراهم کنند.دولت هم با هدایت سیستم آموزشی  و ایجاد دوره های کوتاه مدت مهارت آموزشی و مهارتهای مرتبط با دنیای تکنولوژی می تواند بخشی از این بار را به دوش بکشد.

تویوتا این طرح را در هند اجرا کرده است
شرکت تویوتا یکی از شرکتهایی است که به سرعت این نیاز را شناسایی کرد و برای هدایت آن وارد میدان شد. در گزارش منتشر شده در وب سایت کارخانه تویوتا در کشور هند آمده است:« با همه گیری کرونا و شروع انقلاب چهارم صنعتی در دنیا، بسیاری از مردم بیکار شدند و شمار زیادی هم مهارتهای مناسبی برای کار در این دوره تازه نداشتند.

افزایش بیکاری هم می تواند اقتصاد را با چالشهای زیادی روبرو کند و هم می تواند کسب و کارها را با کمبود نیروی انسانی توانمند روبرو کند. به همین دلیل است که در مورد ضرورت آموزش به خصوص در دوره پسا کرونا صحبت می شود. حال شرکت تویوتا خبر از ایجاد دوره های مهارت آموزی به منظور آماده کردن نیروی کار برای دوره پسا کرونا داده است. این شرکت ارایه خدمات آموزشی و مهارتی به نیروهای کاری فعلی و جوانان آماده به اشتغال را به عنوان بخش مهمی از مسولیتهای  اجتماعی خود در سال ۲۰۲۱ می داند و قرار است در اولین گام این طرح را در نمایندگی خود در کشور هند اجرا کند.»

نشریه سی اس آر در این مورد نوشت:« کشورهای در حال توسعه دنیا در مقایسه با کشورهای صنعتی آسیب بیشتری را متحمل شده اند. دراین کشورها دولت بودجه لازم برای حمایت از مردم و کسب و کارها را نداشت و به همین دلیل انتظار می رود تاثیر این بحران  اقتصادی روی کشورها ماندگار و طولانی باشد.»

برای مقابله با بیکاری باید سریع عمل کرد
در وب سایت رسمی نمانیدگی تویوتا در کشور هند، از ارایه خدمات آموزشی  ومهارتی برای نیروهای کار در این شرکت خبر داده شده است.این خبر در شرایطی منتشر شد که موج بزرگی از بیکاری به دلیل تغییرات تکنولوژیکی و تغییر رویکرد دنیا در مورد نحوه کار ایجاد شده است. در وب سایت تویوتا آمده است: «طبقات پایین اقتصادی هم از نظر سطح آموزش پایین تر از طبقه متوسط و بالای اقتصادی هستند و هم سطح مهارت پایین تری دارند. این افراد معمولا توان مالی  لازم برای مهارت اموزی در طول سالهای بزرگسالی را ندارند و به همین دلیل است در شرایطی مانند پاندمی بیکار میشوند و دیگر توان جذب شدن به بازار کار را ندارند. شرکتهای بزرگ در جریان بحران های بزرگ و در جریان انقلاب های بزرگ صنعتی موظف هستند مسولیت آموزش نیروی کار و ایجاد مهارتهای تازه در آنها را بر عهده بگیرند و در نظر داشته باشند که این مسولیت بزرگی در مقابل جامعه است.»

وب سایت سی اس آر تاکید کرد شرکتهای بزرگ باید مسولیتهای اجتماعی خود را متناسب با شرایط  اقتصادی  کشور میزبان آنها و دنیایی که در ان زندگی می کنیم، طراحی کنند و در شرایط فعلی هم  آموزش و مهارت آموزی یک اولویت است.

کد خبر: ۷۰٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha