۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
 مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی ۵ درصد کاهش یافت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی ۵ درصد کاهش یافت

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس و نگاه به آسیب دیدگی بنگاه‌ها پنج واحد درصد از نرخ مالیات بر عملکرد کاهش پیدا کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد بودجه ۱۴۰۰ گفت: مجموع منابع پیش بینی شده در بودجه برای مالیات با احتساب عوارض گمرک ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و خالص مالیات هم حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس و نگاه به آسیب دیدگی بنگاه ها ۵ واحد درصد از نرخ مالیات بر عملکرد کاهش پیدا کرد که این کار به عنوان یک مشوق، فرار مالیاتی را هم کاهش خواهد داد.

پورابراهیمی از حذف معافیت های مناطق آزاد و مالیات بر صادرات مواد خام و مواد پتروشیمی سخن گفت و افزود: مالیات بر خانه های خالی در بودجه حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیده شده و مالیات بر حوزه عملکرد سیگار نیز از ۲ هزار میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان رسید و برای خودروها و خانه های لوکس نیز ۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با وجود کاهش ۵ واحد درصدی نرخ مالیات بر عملکرد اما ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی افزایش پیدا کرده که البته اقدامات خاص خودش را می طلبد.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی دولت به منابع ناشی از فرار مالیاتی باعث شده که به سمت منابع غیرپایدار مانند نفت حرکت کند گفت: تلاش مجلس این بود که اصلاحاتی در این حوزه انجام دهد که بخشی از آن را انجام داد و بخش های دیگر را هم در سال آینده نهایی خواهیم کرد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دولتها معمولاً رویکرد مثبتی به اصلاح ساختارهای اقتصادی ندارند افزود: با وجود همه مقاومت ها اما خوشبختانه یک فضای جدیدی در مجلس شکل گرفته و اقدامات در این حوزه در حال انجام است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکانپذیر نیست گفت: تمام تلاش مجلس این است که به خاطر عدم تأمین منابع درآمد پایدار در بودجه، تأمین منابع مورد نیاز از محل منابعی اتفاق نیفتد که منجر به تورم افسارگسیخته و استقراض از بانک مرکزی شود.

در ادامه، دکتر غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با اینکه اصلاح ساختار بودجه سالیان متمادی مطرح شده اما متأسفانه در هیچ مقطعی آنگونه که باید مورد توجه نبوده است.

وی با بیان اینکه منشأ تورم در کسری بودجه است افزود: وقتی وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی زیاد باشد تورم هم تشدید می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: تراز عملیاتی بودجه باید صفر باشد به این معنا که درآمدهای ما واقعی باشند تا هزینه ها را پوشش دهند و امسال که طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس مطرح شد تلاش هایی در این حوزه صورت گرفت.

همچنین محمد سعید حیدری کارشناس ارشد اقتصادی اصلاح نطام بودجه ریزی را بسیار ضروری دانست و گفت: یکی از بنیان های تورم در اقتصاد ایران کسری بودجه است.

وی افزود: اختلاف بالای عملکرد واقعی بودجه و قانون تصویب شده در کنار کسری بودجه نشان از مشکلات جدی و عمیق و انحراف بودجه ریزی ما دارد.

کد خبر: ۷۰٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha