۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
نیروگاه شیروان رکورددار مصرف‌ گاز؛ اقدام به استفاده مجدد از گاز بدون مجوز
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

نیروگاه شیروان رکورددار مصرف‌ گاز؛ اقدام به استفاده مجدد از گاز بدون مجوز

بجنورد- نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با شش واحد گازی در یک سال یک میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده درصورتی‌که مصرف گاز مشترکان استان در یک سال دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است؛ حال اما با کمبود گاز یکی از مسائل مطروحه در استان خراسان شمالی، میزان مصرف انرژی توسط این واحد است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و در حال حاضر ۹۵ درصد خانوارهای شهری و ۸۳ درصد خانوارهای روستایی در کشور از نعمت گاز برخوردارند که این موضوع در استان خراسان شمالی، در بخش شهری ۱۰۰ درصد خانوارها و در بخش روستایی ۹۹.۷ درصد است که به گفته مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با گازرسانی به سه روستای باقی‌مانده، ۱۰۰ درصد خانوارهای روستایی واجد شرایط از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و تا پایان سال جشن گازرسانی در استان برگزار می‌شود.

بر اساس آمارهای موجود خانوارهای ایرانی تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف گاز، آب و برق‌دارند سهمیه گاز استان خراسان شمالی هفت میلیون مترمکعب است و این در حالی است که با اوج سرمای زمستانه مصرف گاز در شبانه‌روز به شش میلیون ۴۰۰ مترمکعب رسید که به همین دلیل به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی، به‌اجبار بخشی از مصرف صنایع استان را برای تأمین نیاز مصرف بخش خانگی محدود شد.

در این راستا گفتگویی با حسن رضا میربلوکی مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی صورت گرفته است.

* تعداد مشترکان شرکت گاز و وضعیت گازرسانی در استان چقدر است؟
بر اساس آخرین آمار در استان خراسان شمالی ۳۳۲ هزار مشترک گاز وجود داردکه در چند سال اخیر هرسال حدود ۱۲ هزار مشترک به تعداد مشترکان استان افزوده‌شده است و خراسان شمالی در ردیف استان‌های سبز قرار دارد.

در حال حاضر تمامی ۲۴ شهر خراسان شمالی از نعمت گاز بهره‌مند هستند و از مجموع ۸۳۴ روستای خراسان شمالی که قابلیت گازرسانی دارند تاکنون ۷۴۶ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند و در حال حاضر ضریب نفوذ گاز در استان ۹۹ درصد و همچنین ضریب بهره‌مندی از گاز ۱۰۰ درصد است که در این شاخص‌ها از میانگین کشوری بالاتر هستیم و تا پایان سال جاری جشن پایان گازرسانی در استان را برگزار خواهیم کرد.

* چه روستاهایی قابلیت گازرسانی دارند؟
در حال حاضر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار در استان از سوخت مایع مصرف می‌کنند و گاز ندارند به‌طورکلی ۷۰۸ روستا از ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از گاز بهره‌مند هستند و تنها ۱۰ روستا به دلیل سرانه بالای ۱۲۰ میلیون ریال فاقد شرایط گاز کشی هستند.

بر اساس آخرین آمار در استان خراسان شمالی ۳۳۲ هزار مشترک گاز وجود داردکه در چند سال اخیر هرسال حدود ۱۲ هزار مشترک به تعداد مشترکان استان افزوده‌شده است

از مجموع ۳۸ روستای کمتر از ۲۰ خانوار و بیشتر از ۱۰ خانوار خراسان شمالی  ۲۵ روستا از نعمت گاز بهره‌مند نبوده و به ۱۳ روستای زیر ۱۰ خانوار استان هم لوله‌کشی گاز صورت نگرفته است که برای انجام لوله‌کشی گاز و بهره‌مند شدن این خانوارها از نعمت گاز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این مهم توجیه اقتصادی ندارد.

* چه تعداد خانوار در شهرستان راز و جر گلان  فاقد گاز هستند؟
یکی  از مشکلاتی که از سال ۹۵ در دست پیگیری است و هنوز به نتیجه نرسیده، در رابطه با تعیین تکلیف محلات و سکونت‌های بالای ۲۰ خانوار در رازو جر گلان است که فاقد کد روستایی هستند و بر اساس قانون اجازه گازرسانی به آن‌ها را وجود ندارد که حدود دو هزار و ۵۰۰ خانوار هستند.

* مصرف گاز استان امسال چه میزان و مربوط به کدام بخش بوده است؟
مصرف گاز مشترکان استان را در یک سال دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که از این میزان یک میلیارد مترمکعب مصرف نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان است.به‌طورکلی در طول سال بیشترین مصرف گاز مربوط به نیروگاه‌ها با ۳۸ درصد و کمترین آن مربوط به مراکز عمومی، آموزشی و تجاری با یک درصد و مصرف گاز خانگی دراین‌بین ۳۰ درصد است.

مصرف گاز بخش خانگی در اوج سرمای زمستانه استان در شبانه‌روز به شش میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب نیز رسید، این در حالی است که سهمیه گاز استان تا هفت میلیون مترمکعب بوده که به‌اجبار بخشی از مصرف صنایع استان را برای تأمین نیاز مصرف بخش خانگی محدود کردیم. اولویت مصرف گاز برای شرکت ملی گاز ایران در بخش خانگی و گرمایشی است و سایر مصارف در اولویت بعدی قرار می‌گیرند اما این بدان معنا نیست که سایر مصارف موردتوجه شرکت گاز نیستند.

بر اساس آمارهای موجود خانوارهای ایرانی تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف گاز، آب و برق‌دارند که از تمامی مشترکان گاز انتظار می‌رود با مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی ضمن حفظ محیط‌زیست و کاهش هزینه‌های خانوار، امکان استفاده از این نعمت خدادادی را برای سایرین فراهم کنند و باید توجه کنند در فصول سرد سال از لباس‌های ضخیم زمستانی استفاده کنند تا مجبور نباشند که شعله بخاری یا شوفاژ را زیاد کنند و همچنین شعله‌های بخاری را تا حد امکان کم کرده تا ضمن صرفه جویی در مصرف گاز، از پرداخت هزینه‌های اضافی گازبها نیزجلوگیری شود.

* آیا مشوق هایی برای مشترکین کم مصرف دارید یا خیر؟
مشترکان خانگی که کمتر از الگوی مصرف تعیین شده، گاز مصرف کنند، مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی می شوند و مشوق‌های ویژه برای مشترکان خوش مصرف و کم‌ مصرف گاز خانگی در ماه‌های دی، بهمن و اسفند و نیمه اول فروردین  اختصاص ‌یافته است.

اولویت مصرف گاز برای شرکت ملی گاز ایران در بخش خانگی و گرمایشی است و سایر مصارف در اولویت بعدی قرار می‌گیرند

مشترکانی که مصرف گاز آنان در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۰ درصد کاهش یابد از تخفیف ۱۵ درصدی بهای گاز بهره‌مند می‌شوند و مشترکینی که۱۵ درصد  افزایش مصرف گاز داشته باشند، بهای گاز مصرفی آنان با ۱۵ درصد افزایش محاسبه می‌گردد.

* مطالبات شرکت گاز خراسان شمالی از صنایع چقدر است؟
این شرکت در حال حاضر هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال از مشترکان صنعتی استان طلب دارد به‌طوری‌که برخی صنایع از چندین سال گذشته بدهی‌ معوقه دارند. اکنون فولاد اسفراین ۳۶۰ میلیارد ریال، پتروشیمی بجنورد ۹۳ میلیارد ریال و آلومینای جاجرم ۳۵ میلیارد ریال به این شرکت بدهی دارند که علی‌الظاهر متأسفانه برای پرداخت بدهی خود برنامه و اراده‌ای نیز ندارند که این امر برنامه‌ریزی شرکت گاز برای آغاز برخی پروژه‌ها را معطل گذارده است.

بخش خانگی استان نیز ۲۶۰ میلیارد ریال بدهی دارد. متأسفانه برخی از صنایع باوجوداینکه سودآوری بالایی دارند اما نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نمی‌کنند که این امر موجب مشکلاتی برای شرکت گاز خواهد شد واژ صنایع استان می‌خواهیم تا برای پرداخت بدهی‌های خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

* در خصوص حادثه هفته گذشته در شرکت پتروشیمی خراسان بگویید
واژه انفجار درجایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که گاز باعث انفجار شود، درحالی‌که در این حادثه مخزن آب ترکیده است و اینکه اعلام‌شده قطع گاز باعث بروز این حادثه شده است، قابل توجیه نیست؛ مدیر تولید پتروشیمی بدون مجوز اقدام به استفاده مجدد از گاز کرده بود که به آن‌ها تذکر داده شد که هنوز حق استفاده از گاز به شما داده نشده است و خلاف قانون عمل کرده بودند.

* اکنون پروژه خط انتقال گرمه و جاجرم به کجا رسیده است؟
افت فشار در این شهرستان‌ها در فصل زمستان بالاست و با توجه به اینکه آلومینا در این شهرستان قرار دارد، برای پاسخگویی به رفع نیاز این دو شهرستان این پروژه قابل‌توجه قرار گرفت که تاکنون ۷۷ درصد از پروژه خط انتقال گرمه و جاجرم اجرایی شده است و ادامه این پروژه در سال آینده پیگیری خواهد شد و با تکمیل آن، محدودیت گازی کمتری به کارخانه آلومینا داده می‌شود.

کد خبر: ۷۰٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha