۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
آب بندی لبنیات با گرانی شیر؛ کارخانه‌ها در آستانه تعطیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

آب بندی لبنیات با گرانی شیر؛ کارخانه‌ها در آستانه تعطیلی

ساری- افزایش روزانه نرخ شیر و لبنیات نه تنها سرانه مصرف را در مازندران کاهش داد بلکه چراغ بسیاری از کارخانه های لبنی را خاموش کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: نرخ لبنیات و مشتقات آن هر روز در مازندران تغییر می کند و بی ثباتی در بازار لبنیات موج می زند، همچین نوسانات قیمتی سبب شده تا سفره مردم هر روز کوچکتر شود و اقلام لبنیات از سفره خانوارهای مازندرانی پر کشد. این درحالی که لبنیات در سلامت مردم تاثیرگذار است.

قیمت شیر و لبنیات در فروشگاه های مازندران هر روز خط خورده و افزوده می شود و مغازه داران، نرخ ها را دستی بر روی برچسب ها می نویسند و دلیل آن را بی ثباتی بازار عنوان می کنند.

ماست نیم کیلویی از پنج هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، قوطی شیر یک لیتر به ۱۴ هزار تومان رسیده و افزایش قیمت ها، سرانه مصرف لبنیات را که با سلامت مردم گره خورده است، روز به روز کاهش می دهد.

۷۰ درصد قیمت لبنیات وابسته به شیرخام است
اسماعیل خاتمی مقدم عضو انحمن صنایع غذایی و لبنیات ایران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلایل و نوسان قیمت لبنیات در استان می گوید: قیمت تمام شده لبنیات وابسته و تابع عواملی دیگر است که افزایش قیمت آن عوامل منجر به رشد و نوسان قیمتی می شود.

وی افزود: به عنوان نمونه ۷۰ درصد قیمت تمام شده لبنیات مربوط به ماده شیرخام است که افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی در ماه های اخیر داشته است و ۱۵ درصد قیمت تمام شده را نیز مواد پتروشیمی وسلولزی بسته بندی شده تشکیل می دهند که حدود ۲۰ درصد رشد قیمتی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ درصد قیمت تمام شده لبنیات مربوط به حقوق و دستمزد بوده که ۴۳ درصد در سال جاری رشد داشته و مابقی مربوط به هزینه های سربار است.

خاتمی مقدم یادآور شد: قیمت شیر و مواد اولیه در سال جاری رشد بسزایی داشته و بین ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت شیرخام وابسته به ارز و نهاده های دامی وارداتی است.

عضو انجمن صنایع غذایی مازندران یادآور شد: افزایش هزینه های دامی سبب می شود که دامدار برای تامین آن اقدام به افزایش قیمت شیرخام و محصولات تولیدی داشته باشد و این مسئله بر قیمت لبنیات هم تاثیر می گذارد.

افزایش هزینه های دامی سبب می شود که دامدار برای تامین آن اقدام به افزایش قیمت شیرخام و محصولات تولیدی داشته باشد و این مسئله بر قیمت لبنیات هم تاثیر می گذارد

وی یادآور شد: همواره در قیمت گذاری با تاخیری از سوی دولت مواجه هستیم وچون شیر خام مشمول قیمت گذاری دولتی بوده، دولت دیرهنگام نسبت به آن اقدام کرده است.

خاتمی مقدم با بیان ۱۰ قلم کالا شامل شیر پاستوریزه، مکانیزه، ماست های کم چرب و پرچرب و غیره مشمول قیمت گذاری می شود، گفت: این محصولات از ماه آذر دچار افزایش قیمت شدند و بقیه محصولاتی که مشمول قیمت گذاری نیستند، در طول زمان متناسب با افزایش هزینه ها، بر نرخشان افزوده می شود.

این مسئول یادآور شد: تاخیر در واکنش دولت سبب می شود تا نوسان قیمت ها به چشم آید و باید در این زمینه برنامه ریزی و مدیریت صورت گیرد.

عضو انجمن صنایع غذایی مازندران یادآور شد: در حال حاضر بیش از آنکه نگران قیمت لبنیات باشیم باید نگران مصرف سرانه لبنیات و شیر باشیم زیرا ملت شیرخوری نیستیم، همچنین به دلیل اختلاف قیمت ارز و دلار، انگیزه ها برای صادرات و قاچاق افزایش یافته است.

چراغ هایی که خاموش می شود
افزایش نرخ لبنیات و کوچک شدن سفره ها چراغ کارخانه های لبنیات را در مازندران خاموش کرد و سبب شد تا بسیاری از واحدهای فعال نیز با ظرفیت پایین مشغول کار باشند.

احمد مهدی زاده دبیر انجمن صنایع غذایی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: حدود ۲۰ کارخانه از ۸۰ کارخانه لبنی و غذایی استان مشغول فعالیت هستند و مابقی غیرفعال و راکد هستند.

وی با بیان اینکه کارخانه های غذایی و لبنی سالانه به هزار تن شیر نیاز دارند، افزود: گرانی قیمت شیرخام از جمله دلایل نوسانات قیمتی است زیرا اکنون شیر را تا کیلویی پنج هزار تومان از دامدار و سکوها خریداری می کنیم.

وی با اظهار اینکه گرانی شیر به عوامل دیگری بستگی دارد، تصریح کرد: افزایش قیمت ها بر تولید کارخانه ها تاثیرگذاشته و منجر به عدم فعالیت برخی از آن ها شده است.

۶۰ سکو شیر دامداران را جمع آوری می کنند
درحال حاضر ۶۰ سکو شیرهای دامداران مازندران را جمع آوری وبه کارخانه های لبنیات منتقل می کنند اما در برخی از مناطق به دلیل نبود راه دسترسی مناسب، انتقال شیرهای تولیدی به سختی صورت می گیرد.

ابراهیم کاویانی رئیس جهاد کشاورزی تنکابن در گفتگو با خبرنگار بازار پراکندگی جغرافیایی و بعد مسافت را از جمله مشکلات برای جمع آوری شیرهای تولیدی توسط دامداران بیان کردو گفت: این مسئله سبب می شود تا دامداران شیرها را فرآوری و تبدیل به کره و پنیر محلی کنند.

وی با عنوان اینکه مصرف سرانه شیر در شهرستان به نسبت کشور کم است، میزان تولید شیر خام را در شهرستان ۱۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر ۹۰ کیلوگرم است.

وی افزایش قیمت ها را از جمله دلایل متناسب نبودن سرانه مصرف شیر و لبنیات بیان کرد.

در حال حاضر روزانه هزار و۸۰۰ تن شیر در دامداری های صنعتی و سنتی استان مازندران تولید و به سکوهای جمع آوری شیر تحویل می شود. این میزان شیر از سه میلیون دام سبک و ۷۷۰ هزار دام سنگین تولید می شود و بخشی از تولیدات در کارخانه های لبنی فرآوری و روانه بازار مصرف می شود.

همچنین قیمت ماست دبه ای پرچرب ۲.۵ کیلویی ۲۴ هزار تومان، پنیر ۴۰۰ گرمی ۱۵ هزار تومان، شیر بطری کم چرب هفت هزار و ۱۰۰ تومان است و افزایش قیمت منجر به کاهش مصرف شیر و ضرردهی کارخانه ها شده است.

کد خبر: ۷۰٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha