۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
 ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا داریم
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا داریم

محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون ۱۴ شرکت داخلی متقاضی تولید واکسن کرونا هستند.

به گزارش بازار، سید حیدر محمدی در نخستین نمایشگاه بین المللی محصولات زیست فناوری پزشکی و صنایع وابسته، گفت: هم اکنون ۲۰ شرکت فعال در حوزه زیست فناوری داریم و این صنعت در کشور نوظهور است.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: شیوع کرونا در کشور برغم تمام آسیب‌ها برای حوزه زیست فناوری فرصت مناسبی بود و یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به زودی وارد مرحله یک کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خواهد شد.

 محمدی بیان کرد: ما در حوزه خون و مشتقات آن ۱۱ مرکز جمع آوری پلاسما داریم و یک پالایشگاه خون در حال تأسیس است که یکی از آرزوهای ما بوده، زیرا فرآورده‌های خونی را از طریق ارسال پلاسما تأمین می‌کنیم. اخیرا یک شرکت دانش بنیان تولید IV Ig و آلبومین را شروع کرده است و در پروتئین نوترکیب شرایط خوبی داریم که به زودی مشکل ورود به فهرست این داروها حل خواهد شد. امیدواریم با حمایت وزارت بهداشتدرمان و آموزش پزشکی بتوانیم از استعدادهای این حوزه استفاده بهتری داشته باشیم.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت زیادی در حوزه زیست فناوری برای تولید واکسن صورت گرفته است و ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا هستند، ۳ شرکت تولید واکسن در مرحله آزمایشگاهی را آغاز کرده اند و ۲ شرکت وارد مرحله بالینی شده اند. همچنین واکسن آنفلوانزای داخلی سال آینده وارد بازار خواهد شد.

او ادامه داد: ما در حوزه تولید واکسن کرونا روزهای سختی داریم، امسال ۵۰۰ میلیارد دلار در دنیا برای زیست فناوری هزینه شد که ۶۰۰ میلیون دلار ارزش بازار زیست فناوری در ایران بود و با توجه به شیوع کرونا این عدد بیشتر خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه امسال ارزی برای دارو دریافت نکردیم، گفت: یکی از ضعف‌های ما تأمین ارز است و سهمیه ارزی ما امسال ۲ و نیم میلیارد دلار بود که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آن تأمین شد. ۴۸۳ میلیون دلار ارز داروهای کرونا و ۲۶۶ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی کرونا بود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: برغم میل باطنی، ماده اولیه ارز برخی داروهای زیست فناوری مانند داروهای تحت لیسانس را از فهرست ارز دولتی خارج می‌کنیم، اما خط قرمز ما داروهای زیست فناوری تولید داخل است و مدل حمایتی‌مان به این صورت است که دارو از ابتدا تا انتها تولید داخل باشد.

او از تشکیل شورای جدید فهرست دارویی کشور به دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: تا هفته آینده لیست اعضای جدید شورای تدوین فهرست دارویی کشور ابلاغ خواهد شد و نخستین جلسه این شورا در بهمن تشکیل می‌شود. برخی داروهای تولید داخل جدید وارد فهرست دارویی کشور خواهند شد.

کد خبر: ۷۰٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha