۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
 گسترش روابط فناورانه ایران و ارمنستان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد

گسترش روابط فناورانه ایران و ارمنستان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به اجرای طرح‌های مشترک فناورانه بین دو کشور ایران و ارمنستان تاکید کرد و گفت: این موضوع به تقویت همکاری‌های دو جانبه منجر خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی و فناوری،  واهان کروبیان وزیر اقتصاد کشور ارمنستان در رأس هیأتی عالی رتبه به ایران آمد تا از زیرساخت‌های فناورانه و دستاوردهای علمی کشور بازدید کند و در نشستی مشترک با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری شرایط برای توسعه تعاملات و تبادلات میان دو کشور را مورد بررسی قرار دهند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید با اشاره به طراحی زیست‌بومی برای بازگشت نخبگان ایرانی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، گفت: در این مدل بومی ابتدا سازوکارهای بازگشت آنها به کشور را فراهم می‌کنیم. مثلاً با ایجاد پارک‌های فناوری، مراکز نوآوری و کارخانجات نوآوری زمینه فعالیت نخبگان در کشور را ایجاد و سپس آنها را برای بازگشت ترغیب می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ایده اولیه این کار را از یک مدل چینی گرفتیم، بیان کرد: در مرحله بعدی آن را کاملاً بومی‌سازی کردیم. در این مدل بومی توانستیم در طی ۳ سال، ۲ هزار دانشجوی ایرانی را از یکصد دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردانیم. یعنی سالی ۶۰۰ نفر. قطعاً این افراد با هدف پول بازنگشتند بلکه برای آنها تأثیرگذاری در جامعه مهم است.

ستاری ادامه داد: با توجه به اینکه این مدل به فرهنگ کشور ارمنستان نزدیک‌تر است قطعاً کاربرد بیشتری نیز برای مسئولان و مدیران این کشور برای بازگشت نخبگانشان دارد. مدل‌های اروپایی و آمریکایی فاصله بیشتری با فرهنگ ارمنستان دارد. ما آمادگی کامل داریم که مدل بومی خود را در اختیار شما بگذاریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به اجرایی شدن اقتصاد دانش‌بنیان در ایران، گفت: نتیجه و دستاورد بارز این اقتصاد هر روز در زندگی مردم قابل لمس است و کاربردی عمومی در روزمرگی‌های مردم دارد. این دستاوردها زندگی مردم را راحت‌تر کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: ایران کشوری درگیر با تحریم‌ها و دشمنی‌های برخی کشورها است. اما با وجود همه مشکلات توانستیم در روزهای بحرانی نیازهای خود را تأمین کنیم. مثلاً شیوع کرونا ما را به هیچ کشوری وابسته نکرد و با اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی خود همه تجهیزات مورد نیاز در این زمینه را تولید و تأمین کردیم.

ستاری افزود: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از ابتدای دولت فعلی بر روی اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی تمرکز کرد. این کار را هم به اتکای جوانان و نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده خود به اجرا درآورد. ایران ۴ میلیون دانشجو دارد که ظرفیت بالای دانشی دارند. از توان آنها برای تحقق اقتصاد دانش بنیان بهره برده‌ایم.

ایران صاحب بزرگ‌ترین استارت آپ‌های منطقه است
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است، گفت: در کنار نیروی تحصیل کرده، دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری، کارخانجات نوآوری، پارک‌های فناوری و غیره اصلی‌ترین اجزای این زیست بوم هستند. در حال حاضر ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در ایران فعالیت دارد و سال گذشته حاصل فعالیت آنها حدود ۱۲ میلیارد دلار بود.

ستاری ادامه داد: ایران صاحب بزرگ‌ترین استارت آپ‌های منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و غیره است و حدود ۵۰ پارک فناوری هم در کل ایران شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری معتقد است که اجرای طرح‌های مشترک فناورانه بین دو کشور ضروری است چون این کار به توسعه ارتباطات طرفین کمک می‌کند و به تقویت همکاری‌های دو جانبه منجر خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اینکه ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، بیان کرد: نیروی انسانی متخصص داخلی ما توان تأمین نیازهای داخلی را دارد به همین دلیل می‌توانیم در حوزه توسعه فناوری‌های نو به کشور ارمنستان کمک کنیم.

ستاری ادامه افزود: ما در این زیست‌بوم تلاش می‌کنیم دانش را به بازار متصل کنیم. یعنی محصولات تولیدی در مرز دانش را به زندگی مردم پیوند بزنیم و جامعه دستاورد این تلاش‌های فناورانه را لمس کند. چون آموزشی مفید است که نتیجه آن بین ۵ تا ۱۰ سال در کشور نمود یابد در غیر این صورت، این آموزش اثرگذار و مثمر ثمر نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه جامعه ارامنه جایگاه ویژه‌ای در ایران دارند، تاکید کرد: دانشمندان و سرآمدان علمی ارمنستانی زیادی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند. این کشور نیز مانند ایران با پدیده مهاجرت و رفتن نخبگان خود مواجه است. اما می‌توانید با کمک مدل بومی ما نخبگان خود را به بازگشت ترغیب کنید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده به اشتراک‌گذاری همه تجربیات خود به کشور ارمنستان است، گفت: می‌توانیم پروژه‌هایی در حوزه ایجاد پارک فناوری مشترک و تبادل دانشجو با یکدیگر همکاری کنیم.

تبادل دانشجو میان ایران ارمنستان ضروری است
ستاری ادامه داد: در حال حاضر در ایران بیشتر تجهیزات آزمایشگاهی به شکل بومی تولید می‌شود. ما نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت را داریم که در حال حاضر ۱۰ هزار محصول در آن به نمایش درآمده است. ایران آماده همکاری با ارمنستان در این حوزه نیز هست.

وی تبادل دانشجو میان کشورها را یک ضرورت دانست و بیان کرد: آمریکا با وجود سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش با ایران پذیرای ۱۱ هزار دانشجوی ما است. چون این کار ربطی به سیاست ندارد و یک ارتباط فرهنگی است. ایران و ارمنستان نیز باید با هم برای تبادل دانشجو همکاری کنند.

اجرای پروژه‌های مشترک میان ایران و ارمنستان یک ضرورت است
واهان کروبیان وزیر اقتصاد کشور ارمنستان نیز با اشاره به اینکه این کشور پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیشترین تعداد دانشمند را داشت، گفت: اما پس از فروپاشی، بخش اعظمی از آنها در کل دنیا پراکنده شدند. در حال حاضر نیز دانشمندان ما یا بسیار پیر یا بسیار جوان هستند.

وی افزود: ارمنستان به دنبال اجرای برنامه‌ای است که بتواند نخبگان و تحصیل کردگانش را از سراسر دنیا به کشور بازگرداند. این کار رونق اقتصادی برای ما به همراه دارد. برنامه بازگشت نخبگانی که در ایران اجرایی شده است را می‌توانیم به شکلی بومی برای خود به کار ببندیم.

کروبیان ادامه داد: ما برای اجرای پروژه‌ای در حوزه ایجاد پارک فناوری به صورت مشترک میان ایران و ارمنستان بسیار موافق هستیم و علاقه داریم کارهای اجرایی آن هر چه زودتر انجام شود و تیمی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه شکل گیرد.

وزیر اقتصاد کشور ارمنستان بیان کرد: ظرفیت‌های علمی و فناورانه ایران بسیار بالا است و ما علاقه‌مند به استفاده از آن هستیم. البته ارمنستان هم در این حوزه در خدمت ایران است.

کد خبر: ۷۰٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha