۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
حمایت‌ از دانش بنیان ها در حد شعار است| بومی سازی مخازن ال پی جی و استفاده از آن در ۸ فاز پارس جنوبی
مدیران شرکت های دانش بنیان نفتی در پاسخ به بازار:

حمایت‌ از دانش بنیان ها در حد شعار است| بومی سازی مخازن ال پی جی و استفاده از آن در ۸ فاز پارس جنوبی

زینل پور، مدیر یک شرکت دانش بنیان نفتی با بیان اینکه پیش از تحریم ها بخش زیادی از تجهیزات مصرفی در صنعت نفت و گاز در انحصار شرکت های خارجی بود، گفت: بعد از دور اول تحریم ها موفق به بومی سازی مخازن ال پی جی و استفاده از آن در ۸ فاز پارس جنوبی شدیم که حاصل آن بومی سازی، تربیت نیروی متخصص و ۴۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی است.

بازار؛ گروه انرژی: «استارت آپ‌ها و دانش بنیان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند» این جمله ای است که در بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از زبان مسئولان نفتی بسیار شنیده می‌شد. از حسن روحانی رییس جمهوری گرفته تا بیژن زنگنه وزیر نفت و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور روی این مساله حداقل در کلام اتفاق نظر داشتند. اما فعالان این صنعت می‌گویند که اینها در حد شعار است و مدیران نفتی کمتر حاضر به پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستند. دانش بنیان‌های که بعضا با ورودشان میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی برای اقتصاد ایران به همراه داشته اند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پاسخ به بازار می‌گوید که حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان بیشتر در حد شعار و حرف است در حالیکه ما برای افزایش توان و رقابت با رقبای خود درسطح بین المللی نیازمند حمایت‌های واقعی هستیم.

اما در حالی مدیران دولتی کمتر حاضر به اعتماد به تولیدکنندگان داخلی هستند که فعالان این صنعت در بخش خصوصی بارها و بارها توان خود را در این حوزه به اثبات رسانده اند. غلامرضا زینل‌پور می‌گوید: بومی‌سازی مخازن میعانات گازی در کشور و استفاده از آن در ۸ فاز پارس جنوبی حدود ۴۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته است. صرفه‌جویی ارزی ۴۰۰ میلیون یورویی ایجاد شده است.

جدای از این بیژن زنگنه وزیر نفت هم مدعی است که ۸۰ درصد تجهیزات مصرفی در صنعت نفت بومی سازی شده و توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است.

تابوی اعتماد به شرکت‌های داخلی شکسته شد
شاید اگر تحریم‌های اقتصاد ایران نبود هیچگاه فرصت رشد و توسعه به شرکت‌های داخلی داده نمی‌شد. معمولا برای توسعه بخش‌های مختلف صنعت نفت از شرکت‌های خارجی دعوت می‌شد و تامین تجهیزات مصرفی در این صنعت را رقبای ایرانی در سایر کشورها به عهده داشتند. اما بعد از تحریم‌ها دیگر خبری از غول‌های نفتی دنیا نبود. حتی شرکت‌های چینی هم حاضر نشدند پای توافق نامه‌هایی که در دوران برجام امضا کرده بودند، همانند. شل، توتال، انی، سی ان پی سی، گاز پروم روسیه تنها بخشی از غول‌های نفتی بودند که ایران را بعد از تحریم‌های دوباره ایران را ترک کردند.

اما حالا ورق تقریبا برگشته و آنگونه که امیر ابراهیم افروز عضو هییت مدیره شرکت پناه ساز ایران می‌گوید : تابوی اعتماد به شرکت‌های داخلی تا حدی شکسته است. تا همین دو سال پیش شرکت‌های پتروشیمی ترجیح می‌دادند که بیشتر نیاز خود را از محصولات خارجی تامین کنند.

او همچنین با اشاره به ساخت یک مخزن ال پی در داخل کشور گفت: در ابتدای دهه ۹۰ در تحریم‌های نخست وارد موضوع طراحی مخازن شدیم، زیرا تا پیش از ان کار در انحصار شرکت‌های خارجی بود.

عضو هییت مدیره شرکت پناه ساز ایران، مخازن ساخت این شرکت از نظر استاندارد به گونه ای است که قدرت رقابت در بازارهای بین المللی را دارد، اگر تحریم‌ها رفع شود در بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی وارد خواهیم شد.

بخش زیادی از ساخت تجهیزات نفتی بومی سازی شد
زینل پور دیگر مدیرعامل‌های یک شرکت دانش بنیان نفتی است که دل خوشی از این رفتارها ندارد. او می‌گوید: تا پیش از تحریم‌ها مخازن ال پی جی مصرفی در صنعت نفت از محل واردات تامین می‌شد. اما بعد از آغاز دور اول تحریم‌ها وزارت نفت ناچار به اعتماد به شرکت‌های داخلی شد. همین اعتماد موجب شد که محصولی را در داخل تولید کنیم که ۳۰ الی ۴۰ درصد قیمت تمام شده آن کمتر از مشابه خارجی آن است.

به گفته زینل‌پور، صرفه جویی ارزی ساخت مخازن هر فاز پارس جنوبی ۵۰ میلیون یورو بوده و از آنجا که هشت فاز توسط این شرکت انجام شده، در مجموع صرفه‌جویی ارزی ۴۰۰ میلیون یورویی را به دنبال داشته است.

این فعال صنعت تجهیزات نفتی ادامه داد : نه تنها در نبود خارجی‌ها مشکلی در این حوزه پیش نیامد بلکه در کنار صرفه جویی ارزی ناشی از تامین از داخل، موفق به تربیت نیروی متخصص شدیم و ساخت مخازن دمای پایین در کشور بومی سازی شده است.

آغاز رایزنی‌ها برای صادرات محصولات دانش بنیان نفتی
اما مصارف  ال پی جی ایرانی تنها محدود به بازار ایران نبوده و آنگونه که این مدیر عامل شرکت دانش بنیان نفتی می‌گوید : به‌تازگی در مناقصه ای با هیوندایی در عمان شرکت کردیم و تایید صلاحیت شدیم، اگر موضوع تحریم‌ها حل شود برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام می‌کنیم.

او همچنین ادامه می‌دهد که هیچ مشکلی برای صادرات این مخازن نبوده و درصورت لغو تحریم آماده صادرات به کشورهای همسایه هستیم. البته از هم اکنون که امیدواری‌ها نسبت به بازگشت به برجام بیشتر شده، شروع به بازاریابی و انجام مذاکرات مقدماتی برای صادرات به کشورهای همسایه کرده ایم.

کد خبر: ۷۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha