۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
بایدن تحریمهای نفتی ایران را باید در گام اول لغو کند| آمریکا خواهان کاهش تنش ایران و عربستان است
مشاور کنگره آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن تحریمهای نفتی ایران را باید در گام اول لغو کند| آمریکا خواهان کاهش تنش ایران و عربستان است

پروفسور «جیمز والش» معتقد است بایدن نمی خواهد شاهد رقابت شدید علیه عربستان و ایران باشد، بلکه به دنبال کاهش تنش ها و صلح و ثبات بیشتر در منطقه است.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف «جو بایدن» در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند. دنیا امیدوار است که بایدن بتواند قدرت رهبری امریکا در دنیا را احیا کند و به توسعه دیپلماسی و کاهش درگیری در جهان کمک کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جیمز والش» کارشناس مسائل امنیت تنظیم نموده که در ادامه می آید.

«جیمز والش» کارشناس مسائل امنیت بین الملل و پژوهشگر برنامه مطالعات امنیتی وابسته به مؤسسه علوم و تکنولوژی (اِم. آی. تی) در ایالات متحده آمریکا است. پروفسور «والش» پیش از پیوستن به دانشگاه «اِم. ای. تی»، مدیریت اجرایی پروژه «مدیریت اتم» را در دانشکده دولتی «جان. اف. کندی» دانشگاه «هاروارد» ایالات متحده برعهده داشت. وی سابقه تدریس در هر دو دانشگاه معتبر «هاروارد» و «اِم. ای. تی» را داشته و تحقیقات او بر مسائل امنیت بین الملل به ویژه موضوعات مربوط به سلاحهای هسته ای و تروریسم متمرکز است.

پروفسور «والش» یکی از معدود اندیشمندان آمریکایی است که برای صحبت و مذاکره درباره برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی به این دو کشور مسافرت کرده است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» والش را در فهرست ۱۰ فرد دارای بهترین ایده اصیل و ناب در سال ۲۰۰۸ میلادی قرار داد. والش مشاور سنا و مجلس نمایندگان آمریکاست.

جدیدترین کتاب این اندیشمند آمریکایی با عنوان «آینده هسته ای مصر: اشاعه یا محدودیت؟» از طرف انتشارات دانشگاه استنفورد  انتشار یافته است.

*برخی معتقد هستند با توجه به کابینه بایدن که افراد زیادی از تیم مذاکرات هسته ای دوره اوباما با ایران را تشکیل می دهد شاهد تغییرات گسترده در روابط آمریکا با ایران خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟
بدون شک روابط ایالات متحده آمریکا و ایران در دوران بایدن بهبود می یابد. اما تغییرات گسترده فراتر از خلاص شدن از شر قانون ممنوعیت اسلامی و پیوستن مجدد آمریکا به برجام و کاهش تحریم ها - که البته خود از اهمیت حیاتی برخوردار هستند -چالش برانگیز خواهد بود.

همانند ایران، دولت ایالات متحده آمریکا تمرکز خود را بر روی کووید ۱۹ و اقتصاد قرار خواهد داد. ایران امسال انتخابات ریاست جمهوری دارد و انتخابات میان دوره ای آمریکا سال آینده است. اما بله، تغییر مثبتی در هر دو کشور ایجاد خواهد شد.

*بر اساس برخی اخبار قرار بود که برداشتن تحریمهای نفتی ایران در فرمان ابتدایی بایدن باشد و این موضوع از دستور کار خارج شده است. این خبر را بلومبرگ اعلام کرده بود. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
من نمی دانم، اما هر سیگنالی که می بینم به پیوستن مجدد بایدن به برجام اشاره دارد و برای رعایت توافق، آمریکا باید تحریم های نفت را لغو کند. بنابراین این اتفاق خواهد افتاد.

*بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا که پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد گفت رئیس‌جمهور منتخب(بایدن) معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد. به نظر شما برجام چگونه به مسائل موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره می خورد؟
من فکر می کنم اینها موارد جداگانه ای است که جداگانه به آنها پرداخته خواهد شد. برجام توافق هسته ای بوده و هدف آن حل هر اختلاف بین دولتها نبود. اگر ایالات متحده آمریکا، ایران و سایر طرف های توافق نامه، توافقنامه ای را جهت بازگشت به برجام دنبال کنند احتمالاً چندین قطعه جدید خواهد داشت - موضوعاتی که نگرانی های ایالات متحده یا سایر نگرانی ها را برطرف می کند، موضوعاتی که نگرانی های ایران را برطرف می کند.

همه طرفها باید امتیاز بیشتر بدهند اما امتیاز بیشتر هم می گیرند. اما با چنین توافقی فاصله داریم و اول از همه چیز باید روی برجام به بهترین شکل ممکن برای همه طرفین کار کنیم و سپس سعی کنیم آن را بهتر کنیم.

*رویکرد بایدن به منطقه خلیج فارس و به ویژه به عربستان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟ تا چه میزان روابط آمریکا با آنها متأثر از رابطه آمریکا و ایران خواهد بود؟
من انتظار دارم که ایالات متحده آمریکا رویکرد همسوتری نسبت به عربستان سعودی و همسایگان ایران در خلیج فارس داشته باشد. روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی تغییر چندانی نخواهد داشت. بایدن نمی خواهد شاهد رقابت شدید علیه عربستان و ایران باشد، بلکه به دنبال کاهش تنش ها و صلح و ثبات بیشتر در منطقه است.

کد خبر: ۷۰٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha