۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
تلاش مجلس برای جلوگیری از ضرر بیشتر مردم

تلاش مجلس برای جلوگیری از ضرر بیشتر مردم

بورس در چندین ماه اخیر روند مطلوب و مناسبی نداشته است و احتمال نفوذ و دخالت افراد و نهادها در معاملات می رود، این جمله بخشی از یادداشت اختصاصی «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای بازار است که متن کامل آن در ادامه می آید.

محمدمهدی مفتح؛ بازار: ساز و کار بورس در هفته های گذشته و بهتر است بگوییم در چندین ماه اخیر آن چنان که باید و شاید روند مطلوب و مناسبی نداشته است و به گفته کارشناسان حوزه اقتصادی احتمال نفوذ و دخالت برخی افراد و شاید نهادها در نحوه معاملات و دیگر بخش‌های این سازمان می رود، از این رو مجلسی ها به ویژه کمیسیون اقتصاد به دنبال ارائه طرحی بوده تا به صورت قانونی راه نفوذ سوداگران در بازار بورس را ببندند.با این وجود و با سخنانی که محمود واعظی رییس دفتر روحانی گفته  است دولت این اقدام مجلسی ها را دخالت تلقی می‌کند.

مطابق با قانون اساسی مجلس دو وظیفه اصلی دارد یکی وظیفه قانون گذاری و دیگری نظارت بر اجرای قوانین و این نظارت هم محدود به موارد خاص و مشخص شده نیست، بلکه نظارت مجلس عمومی و عام است.

مجلس برای نظارت بر حسن اجرای قوانین ابزارهای متعددی دارد از جمله سوال از وزرا و یا تشکیل کمیته های تحقیق و تفحص بر نحوه اجرای قانون که البته نمایندگان مردم در مجلس برای حقوق موکلین خود حق اظهار نظر دارند و در بیان نظرات و پیشنهادات خود آزاد هستند و کسی نمی تواند به آنان بگوید ساکت باشید و نظری ارائه ندهید.

اینکه برخی از بدنه دولت بیاید و بگویند که درباره بورس و یا لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان بیشتر از سال های گذشته مصاحبه و تبلیغ کرده اند، حرف سبکی است ؛ کسی نمی تواند وظایف مجلس را به خاطر خوش آمدن خود تغییر بدهد.  اگر مجلس درخصوص بورس پیشنهادات و نظارات خود را ارائه ندهد و یا بر اساس انتظار برخی از دولت واکنشی به این موضوع نشان ندهد، پس وظیفه نمایندگی مردم را چگونه به سرانجام برسانند؛ این در حالی است که ارائه پیشنهادات برای رفع نواقص و ایرادات درخصوص بازار سرمایه و یا لایحه بودجه یک فرایند طبیعی است و مسئله تازه ای نیست.

ارائه نظرات و پیشنهادت های مختلف و حتی تضارب در بیان اظهارنظرها نشانگر نشاط و پویایی مجلس و نظارت کاملتر با دانش بیشتر نمایندگان است، بنابراین هرچه پیشنهادت و نظرات بر مبنای قانونی بیشتر و جامع تر باشد، در غنا و پختگی قانون می افزاید و تأثیر عمیق و بهتری در روند برنامه های مختلف می گذارد، مضاف بر آن که نمایندگان در اظهارنظرهایشان قانون را در نظر می گیرند، چرا که در نهایت می دانند هر قانونی برای تصویب نهایی نیازمند تأیید شورای نگهبان نیز است.

از ابتدا هم به دولت پیشنهاد جذب نقدینگی سرمایه های مردم در بازار بورس به منظور رونق تولید را داده بودیم اما متاسفانه برخی کم کاری ها و یا حتی اقدامات غیر اصولی باعث ریزش بازار سرمایه و زیان مردم شده است.

امروز سوء مدیریت در بورس برای همه مشخص شده و مجلس از بعد نظارتی خود بر بورس کوتاه نخواهد آمد چرا که سرمایه های مردم به خاطر این سوء مدیریت از بین رفته و امروز مردم ناراحت و نگران سرمایه های خود هستند.

کد خبر: ۷۰٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha