۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
چالش واکسن آمریکایی با جهش کرونا | کارایی مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی کم است

چالش واکسن آمریکایی با جهش کرونا | کارایی مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی کم است

یک نگرانی بزرگ در مورد واکسن کرونا در این روزها را می توان کارایی واکسن در مقابل جهش های کرونا دانست. شرکت مدرنا اعلام کرده است کارایی واکسن در مقابل نوع جهش یافته افریقای جنوبی کمتر است و احتمالا نیاز به تزریق یک دوز اضافه واکسن وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، با افزایش جهش های ویروس کرونا و افزایش سرعت انتقال بیماری و تلفات این سوال ایجاد می شود که آیا واکسن های موجود در برابر این ویروس ها هم مقاوم است یا خیر؟

در این روزها شرکتهای داروسازی مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده اند و خبرهای ضد و نقیضی در این زمینه به گوش می رسد. اخیرا شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده است واکسن آنها در مقابل ویروس بریتانیایی و ویروس آفریقای جنوبی مقاوم است ولی کارایی واکسن در مقابل ویروس آفریقای جنوبی پایین تر است. به این معنا که افراد  واکسینه شده در صورت مواجهه با ویروس آفریقای جنوبی دیگر کارایی ۹۵ درصدی واکسن مدرنا را تجربه نخواهند کرد بلکه  احتمال ابتلا به ویروس در آنها بیشتر است.

 مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده است مطالعات تازه ای برای  افزودن یک دوز دیگر واکسن به مجموع دوز های دریافتی افراد در حال انجام است و انتظار می رود این  دوز مازاد باعث شود تا بدن در مقابل نوع جهش یافته ویروس کرونا در افریقای جنوبی هم به طور نسبتا زیادی ایمن شود.

مطالعات انجام شده توسط شرکت مدرنا در آزمایشگاه نشان می دهد که نتایج آن در یکی از ژورنال های پزشکی این کشور منتشر شد نشان می دهد سطح آنتی بادی های ایجاد شده در بدن افراد در صورت ابتلا به نوع جهش یافته ویروس در افریقای جنوبی کمتر از نوع اصلی ویروس است و دوام این آنتی بادی ها دربدن هم کمتر است.

بر طبق این مقاله شمار آنتی بادی های ایجاد شده در بدن افراد بعد از دریافت واکسن مدرنا در مواجهه با ویروس جهش یافته افریقای جنوبی، یک ششم حالت عادی است. به همین دلیل انتظار می رود تزریق یک دوز اضافه از واکسن یا تغییر ساختار واکسن و تزریق یک دوز دیگر از واکسن با ساختار جدید در دستور کار قرار دارد و مطالعاتی در مورد آن انجام شده است.

واکسن ها همچنان کارآمد هستند
دکتر آنتونی فایوچی  کارشناس بیماریهای عفونی در امریکا بر این باور است که واکسن های موجود در بازار کارآمد است و بهترین ابزار ممکن در مقابل ویروس کرونا است ولی بدون شک در صورت ایجاد گونه های جهش یافته تازه  ضروری است که واکسن ها به روز شود تا کارایی آنها افزایش یابد. او تاکید کرد: «ویروس آنفولانزا هر ساله جهش پیدا می کند و ساختار ان به طور کلی تغییر می کند به همین دلیل واکسنی که یک سال تولید شده است در سال بعد قابل استفاده نیست ولی جهش های ویروس کرونا تا کنون مانند آنفولانزا نبوده است و تغییر ساختاری کلی در ویروس ایجاد نشد. به همین دلیل با اطمینان می توان گفت که واکسن ها تا به امروز کارآمد هستند ولی کارایی آنها روی گونه های جهش یافته ویروس کمتر است.»

طبق گزارشهای موجود واکسن مدرنا در مقابل ویروس جهش یافته بریتانیا مقاوم است و هیچ نگرانی در مورد تاثیر گذاری واکسن در مقابل این نوع جهش یافته کرونا وجود ندارد.

افزایش جهش های ویروسی و نگرانی در مورد کاهش کارایی انها روی افراد باعث شده تا کشورها مرزهای خود را  به روی مسافران خارجی ببندند و هدف از اجرای این طرح را واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا و مقابله با ورود گونه های جهش یافته در کشور عنوان کنند. سرعت واکسیناسیون در دو کشور بریتانیا و امریکا بسیار بالا است. تا کنون بالغ بر ۲۲ میلیون دوز واکسن در امریکا و ۶.۵ میلیون دوز واکسن در بریتانیا تزریق شده است.

احتمالا واکسن کرونا مانند واکسن آنفولانزا سالانه خواهد بود
در صورتیکه قرار باشد دوز اضافی واکسن برای افراد تجویز شود باید مطالعات بالینی تکرار شود. البته دیگر نیازی به حضور شمار زیادی از افراد نیست بلکه مطالعه روی تعداد معدود و بررسی میزان آنتی بادی های موجود در بدن افراد بعد از دریافت سه دوز می تواند اطلاعات لازم را در اختیار شرکت قرار دهد.

مدیر عامل شرکت مدرنا تاکید کرد: «انتظار می رود این دوز اضافی مانند واکسن آنفولانزا سالانه به افراد تزریق شود. سالیان سال شرکتهای داروسازی واکسن آنفولانزا را هر ساله تولید می کردند و پیش بینی می شود در صورتیکه جهش های پی در پی ویروس اتفاق بیفتد، واکسن کرونا هم هر ساله  تولید شود و بدن را در برابر جهش های سال قبل ایمن کند.»

باید در نظر داشت با وجود کاهش کارایی واکسن ها در مقابل انواع جهش یافته ویروس ها ولی بازهم این واکسن ها از ابتلای افراد به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ افراد در اثر کرونا جلوگیری می کند که خبر بسیار خوبی است.»

نکته دیگر در مورد انتقال ویروس کرونا  توسط افراد واکسینه شده در برابر کرونا است که نمی توان به درستی در مورد آن نظر داد. هنوز مطالعات در این زمینه ادامه دارد و انتظار می رود شش ماه بعد از دریافت واکسن توسط افراد می توان به نتیجه مطالعات در این مورد را منتشر کرد.

کد خبر: ۶۹٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha