۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
سود بیشتر تولیدکنندگان فولاد نسبت به واسطه ها! | رانت در بازار فولاد قابلیت اصلاح دارد؟
بازار گزارش می دهد

سود بیشتر تولیدکنندگان فولاد نسبت به واسطه ها! | رانت در بازار فولاد قابلیت اصلاح دارد؟

برخی از کارشناسان بازار آهن و فولاد کشور، معتقد هستند که فولادسازان بزرگ که با مشخصه مدیریت دولتی اداره، می‌شوند پیامد رانت هستند و رانت ایجاد شده در بستر بازار فولاد، با بازنگری در روش‌ها قابلیت اصلاح دارد و این مهم نیازمند اقتدار دستگاه‌های نظارتی است.

بازار؛ گروه صنعت: بازار آهن و فولاد کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است و می توان گفت که این بازار در حال حاضر، شرایط مطلوبی پیش روی ندارد. برخی از کارشناسان بازار آهن و فولاد معتقد هستند که آشفتگی بازار آهن و فولاد به این دلیل است که وزارت صمت در بخش بازار آهن و فولاد کشور تصمیماتی را اتخاذ کرده و نسبت به ساماندهی بازار آهن و فولاد بلاتکلیف است.

کارشناسان بازار آهن و فولاد همچنین معتقد هستند که چالش های مربوط به نرخ ارز، دلار، بازار صادراتی آهن و فولاد، تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد کشور که توسط وزارت صمت تدوین شده و حضور دلالان و افراد سود جو در این بازار، باعث افزایش مشکلات بازار آهن و فولاد شده است.

فولادسازان بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با مشخصه مدیریت دولتی اداره می‌شوند و در نتیجه اقتصاد دولتی، پیامد رانت را هم به دنبال دارد

در بازار فاصله قیمتی برای عرضه فولاد وجود دارد
بهراد منتظری مدیرعامل شرکت آهن‌آنلاین در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، گفت: اکنون شرایط بازار فولاد به‌ گونه‌ای است که سود واسطه‌ها کاهش یافته و تولیدکننده است که از سود اختلاف نرخ در بازار برخوردار می‌شود.

وی اظهار داشت: سیاست‌های موجود باعث شده که رانت و یا شکاف قیمتی از دست واسطه خارج شده و به دست تولیدکننده برسد؛ به عنوان مثال، در خرید میلگرد و تیرآهن، هر فردی که دارای یک کد اختصاصی و رزومه مالیاتی شفاف باشد می ‌تواند از بورس کد دریافت کند و پس از آن به معامله در این بازار بپردازد.

وی تاکید کرد: البته، نکته مهم اینجا است که برای معاملات ورق، شمش، اسلب و امثال این موارد، بدین گونه، نیست و فرد باید مصرف کننده این نوع کالاها باشد؛ البته از اواخر سال ۹۸ در قیمت میلگرد و تیرآهن شکاف قیمت چندانی وجود نداشته است.

منتظری درخصوص قیمت ورق، تصریح کرد: در بازار فاصله و یا گپ قیمتی برای عرضه فولاد وجود دارد؛ اگر نرخ‌های موجود در بازار آزاد و بورس کالا را بررسی کنیم به این فاصله قیمتی می رسیم.

وی در ادامه، افزود: با اضافه شدن نظارت، تولیدکننده‌ها تنها در زمان تولید محصول می‌توانند به خرید این ورق‌ها بپردازند؛ به نوعی رانت از دست واسطه‌گرها خارج شده ولی همچنان این شکاف قیمت بین بازار و بورس موجود است ولی فقط تولیدکننده‌ها می‌توانند از این شکاف استفاده کنند.

شیوه عرضه فولاد به روش مچینگ
منتظری در ادامه، گفت: شیوه عرضه فولاد به روش مچینگ مربوط به فولاد مبارکه است؛ ضمن اینکه به خرید سرعت می دهد. زیرا خریداران این واحد فولادساز، صنایع پایین دستی و در واقع، تولیدکنندگان محصولات فولادی محسوب می شوند.

وی افزود: پیش از این یکی از مقامات فولاد مبارکه اصفهان گفته بود که توزیع این واحد صنعتی، براساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی شده و روش فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به شکل عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات مورد نظر را کشف قیمت می کند و در عرضه هفتگی براساس همان، قیمت کشف ‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش می رساند.

شرکت های دانش بنیان مورد توجه کشورهای پیشرفته
منتظری در ادامه، بیان کرد: فولادسازان بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با مشخصه مدیریت دولتی اداره می‌شوند و در نتیجه، اقتصاد دولتی، پیامد رانت را هم به دنبال دارد.

وی یادآور شد: جهان امروز، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را با استفاده از تسهیلات تشویقی حمایت می‌کند، انتظار می‌رود در کشور، نیز، موضوع مالیات این بخش مورد بازنگری قوه مقننه، قرار بگیرد تا بستری مناسب برای رشد فراهم شود.

آسیب مدیران دولتی به کارآفرینان
منتظری در خصوص معضلات کارآفرینی در حوزه آهن، گفت: عدم وجود هماهنگی و همچنین، کُند بودن روند انجام کار در سازمان‌های دولتی یکی از معضلات مهمی است که باید به آن توجه شود. به عنوان مثال، مشکل یا موضوعی که می‌تواند ظرف چند روز حل شود روند حل آن مشکل حدود چهار ماه به طول می‌انجامد و این اتفاق باعث ضررهای بسیاری به کارآفرینان می‌شود.

مصرف فولاد کشور بالا است
مدیرعامل شرکت آهن ‌آنلاین در ادامه، گفت: امروزه، فولادسازان تولیدات خود را انبار نمی‌ کنند؛ بلکه آن را به وسیله بورس کالا به سمت مصرف هدایت می‌کنند و مطالعات گویای مصرف بالا در کشور است.

منتظری اظهار داشت: پیش از این اعلام شده بود که تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، سالیانه، می توانند ۱۸ میلیون تن، از این محصولات را تولید کنند اما به دلیل نبود مواد اولیه، به طور متوسط با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت می ‌پردازند. ضمن اینکه ۱۶۰ کارخانه لوله و پروفیل فولادی، در قالب صنعت تکمیلی پایین دستی فعالیت دارند که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۵۰۰ هزار شغل غیر مستقیم قابل تخمین است.

وی تصریح کرد: بررسی ارقام صادرات محصولات فولادی، حاکی از آن است که ورق فولاد مبارکه کمترین سهم را داشته و بیشتر در بازار داخل عرضه شده و تقاضای داخل بالا رفته است.

منتظری در پایان، گفت: سال‌های گذشته، برای خرید آهن‌آلات تا سطح ۳۰ درصد تفاوت قیمت در بازار وجود داشت اما امروز اختلاف نرخ فروشندگان در دامنه دو تا سه درصد ارزیابی می‌شود.

عدم داشتن آگاهی بعضی از مدیران سازمان‌های دولتی، نیز معضل دیگری است که کارآفرینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند

فعالان بازار آهن آلات با مالیات آشنایی ندارند
رییس هیات مدیره آهن‌آنلاین در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: مالیات یکی از مهمترین ارکان شرکت ما است و این شرکت، یک شریک ۲۵ درصدی با عنوان سازمان امور مالیاتی دارد.

«بهنام کیامرزی» اظهار داشت: بحث مالیات را می‌توان از دو بخش بررسی کرد؛ نخست، برای پیشرفت کشور و خروج اقتصاد از تک محصولی بودن باید مالیات پرداخت شود و بخش دوم، نیز کاهش رقیب هایی است که عملکرد شفافی ندارند.

این مقام مسئول، ادامه داد: رقبای موجود در حوزه آهن‌آلات عملکرد شفافی ندارند؛ مالیات پرداخت نمی کنند و زمانی که سازمان امور مالیاتی بر روی این موضوع، فشار بیاورد مجموعه دانش‌بنیانی همانند آهن‌آنلاین می‌تواند بیش از گذشته، پیشرفت کند چرا که شفافیت در پیش گرفته است.

به گفته کیامرزی بسیاری از فعالان در این حوزه با واژه‌ای با نام مالیات و مالیات بر ارزش افزوده آشنا نیستند و هر چه شفافیت در این حوزه افزایش یابد شرکت‌های دانش بنیانی همانند آهن‌آنلاین بیش از پیش دیده می‌شوند.

حذف رانت در گرو خصوصی سازی
وی گفت: عدم داشتن آگاهی بعضی از مدیران سازمان‌های دولتی، نیز معضل دیگری است که کارآفرینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در بعضی از سازمان‌ها مدیرانی وجود دارند که قوانین را به درستی اجرا نمی‌کنند؛ در واقع، هدف آنها حل مشکل کارآفرینان نیست و بیشتر به دنبال سنگ‌اندازی هستند. وجود فقط یک نفر در یک سازمان باعث می‌شود، سازمانی که جهت رشد و توسعه کشور و کمک به کارآفرینان ایجاد شده، به دلیل وجود فقط یک مدیر ناآگاه برعکس عمل کرده و باعث شکست یک استارتاپ، مهاجرت کارآفرینان و خروج آن‌ها از کشور شود.

کیامرزی اظهار داشت: چنانچه، خصوصی‌سازی واقعی تحقق یابد رانت ایجاد نمی‌ شود و امروز در کنار مدیریت دولتی، مدیریت شبه دولتی، نیز شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: رانت ایجاد شده در بستر بازار فولاد، با بازنگری در روش‌ها قابلیت اصلاح دارد و این مهم نیازمند اقتدار دستگاه‌های نظارتی است.

کیامرزی در پایان، بیان کرد: شرایط کشور در حال حاضر، وضعیت جنگ اقتصادی است و تولیدات و ذخایر کشور، باید با شکل مناسب، تبدیل به ثروت شود تا کشور بتواند از این شرایط خارج شود.

بی توجهی دولت و مسوولان به مشکلات موجود در صنعت، باعث می شود که سرمایه های انسانی و سرمایه های خدادادی در این بخش بلا استفاده بمانند و از بین بروند  

کشورهای پیشرفته، به شرکت های دانش بنیان، کارآفرینان و صنعت توجه ویژه ای دارند و امکانات مناسبی را در اختیار آنها قرار می دهند و در تلاش هستند که بتوانند با حمایت از کارآفرینان زمینه رشد و توسعه صنعت را فراهم کنند ولی در ایران، برخی از مدیران دولتی، نگاه حمایتی نسبت به کارآفرینان ندارند و با قوانین سخت و بروکراسی اداری، آنان را از ادامه، فعالیت منصرف می کنند.

صنعت فولاد و بازار آهن، درگیر مشکلات عدیده ای است و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بایستی به این مشکلات ورود کنند و با مشورت با بخش خصوصی و افراد متخصص در راستای حل مشکلات این صنعت، تلاش کنند. بی توجهی دولت و مسوولان به مشکلات موجود در صنعت، باعث می شود که سرمایه های انسانی و سرمایه های خدادادی در این بخش، بلا استفاده بمانند و از بین بروند.  

کد خبر: ۶۹٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha