۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
 شالیزارها از خواب بر می‌خیزند| تیلرهای کشاورزی روشن شد
بازار گزارش می‌دهد؛

شالیزارها از خواب بر می‌خیزند| تیلرهای کشاورزی روشن شد

فریدونکنار- آرام آرام شالیزارهای مازندران از خواب زمستانه بر می خیزند و با شخم و شیار برای فصل جدید شالیکاری آماده می شوند.

بازار؛ گروه استان ها: آرام آرام کشاورزان، تیلرهای کشاورزی را روشن می کنند تا با شخم زدن شالیزارها، مزارع را برای سال جدید شالیکاری مهیا کنند.

از اوسط بهمن، کار شخم وشیار شالیزارها در نواحی شرقی مازندران شروع می شود و هرچه به عید نزدیک تر می شویم، کار زراعت برنج رونق بیشتری می گیرد.

فصل زراعی قبل، سال پرباری برای شالیکاران در مازندران بود و به رغم شیوع کرونا و محدودیت ها، بازار برنج پررونق بود و سطح کشت برنج زارها نیز هزار هکتار افزایش یافت و به ۲۱۵ هزار هکتار رسید.

سال خوبی برای زراعت برنج داشتیم
مجید بهادری معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه فصل زراعی قبل بیش از ۲۱۴ هزار هکتار از برنج زارهای استان سبز شده بود، افزود: از این میزان ۱۶۷ هزار هکتار زیر کشت ارقام محلی و بقیه زیر کشت ارقام اصلاح شده رفته بود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رونق کشت مکانیزه برنج در استان طی فصل قبل نیز گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع به صورت مکانیزه و ۱۱۵ هزار هکتار به صورت سنتی نشاکاری و کشت شد.

وی درباره توزیع بذر برای فصل قبل کشت گفت: حدود ۹۰۰ تن بذر اصلاح شده پرمحصل و محلی بین کشاورزان توزیع شده بود و سال خوبی از نظر شالیکاری در استان رقم خورده بود.

بهادری با اظهار اینکه شخم وشیار برنج در شالیزارها در حال انجام است، گفت: همچنین برخی از کشاورزان درحال احداث خزانه برنج هستند و امیدواریم با همکاری شالیکاران بتوانیم شاهد تولید بیشتر باشیم.

بیش از ۲۸ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران شخم وشیار زمستانه شد و به تاکید کارشناسان، انجام این کار سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفات به ویژه کرم ساقه خوار برنج می شود. همچنین این طرح سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول و استفاده بهینه از نزولات و سلامت تولیدات خواهد شد.

۲۸ هزار هکتار از شالیزارها شخم وشیار شد
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به مزایای شخم وشیار زمستانه اظهار داشت: این کار سبب زیر و روشدن خاک و منجر به افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در آب و کاهش جمعیت آفات می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شخم زمستانه میزان مصرف سموم کشاورزی را در مزرعه برنج کم می کند و سبب بازشدن محصولات کشاورزی نیز خواهد شد.

وی با تاکید بر پرهیز از خزانه گری زودهنگام برنج توصیه کرد تا دز خزانه گیری و بذرپاشی عجله نکنند زیرا سرمای بیش از حد سبب خسارت به خزانه ها می شود.

شهیدی فر گفت: به دلیل سرما، خزانه گیری برنج قبل از دهه سوم با خطرپذیری بالایی روبرو است و نباید در آن عجله کرد.

شهیدی فر همچنین از کشاورزانی که اقدام به خزانه گیری می کنند، خواست تا ضمن پرهیز از خزانه گیری زودهنگام از پوشش نایلونی برای حفظ خزانه و کنترل دما استفاده کنند و ادامه داد: همچنین لازم است تا اراضی شالیزاری زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرد تا در صورت بروز خسارت، غرامت پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه کشت و کار کشاورزی و شالیزاری با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در حال انجام است، افزود: تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از اراضی شالیزاری در استان شخم و شیار زمستانه شده است.

وی سطح شخم و شیار اولیه را تاکنون ۲۸ هزار هکتار بیان کرد و از کشاورزان خواست تا این کار را با رعایت مسائل فنی انجام دهند و گفت: شخم و شیار سبب نفوذپذیری بهتر آب در خاک خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: توزیع بذر شلتوک برنج نیز سال جاری از دهه سوم بهمن ماه بین زارعان آغاز خواهد شد.

شخم و شیار زودهنگام برنج در برخی از شهرهای مرکزی نظیر فریدونکنار، بابلسر، آمل، محمودآباد و بابل در حال انجام است و به توصیه کارشناسان شالیکاران باید نسبت به رعایت اصول فنی در کشت وکار برنج اقدام کنند.درحالی شخم شیار زمستانه در برخی مناطق مازندران در حال انجام است که نگرانی برای تامین بذر دغدغه هرسال برنج کاران محسوب می شود.

شالیکاران نگران تامین بذر نباشند
مدیرعامل اتحادیه تخصصی زراعت کاران درباره نیاز اراضی شالیزاری به بذر و شالی با بیان اینکه در سال جاری بذر گندم و شبدار تامین شده بود و مشکلی در این حوزه نداشتیم تا رونق تولید را داشته باشیم.

سلمان دستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشغول بوجاری و فرآوری بذر برنج هستیم، گفت: باغ بر هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تن برنج از ارقام مختلف نظیر طارم، شیرودی، ندا و فجر تهیه و تامین شده است.

وی با اظهار اینکه نگرانی در زمینه تامین بذر برنج نداریم، دربراه قیمت بذر برنج گفت: قیمت پیشنهادی توسط سازمان کشاورزی و فنی بذر به وزارت کشاورزی اعلام می کند و متولی نهایی وزارت کشاورزی است.

دستان با بیان اینکه هنوز قیمت نهایی بذور مشخص نشده است، گفت: این بذرها به صورت یارانه ای و کمتر از بازار در اختیار کشاورزان قرار خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه زراعت کاران مازندران درباره برنامه های پیش بینی شده برای پیشگیری از عرضه بذر برنج در بازار آزاد گفت: تعهدات قانونی لازم را از کارگزاران خواهیم گرفت و سازمان کشاورزی و صمت نیز در این زمینه رصد و نظارت دقیق را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نگرانی بابت فروش بذر یارانه ای در بازار آزاد وجود ندارد، درباره کمبود بذر گفت: مشکلی برای بذر برنج وجود ندارد و برنامه ریزی در این زمینه صورت گرفته است.

دستان یادآور شد: بذر به اندازه کافی در سطح استان وجود دارد و همه کارگزاری ها آمادگی کامل را برای عرضه بذر برنج را خواهند داشت.

وی با عنوان اینکه بذر توسط مراکز خدمات کشاورزی حواله داده می شود، گفت: کشاوزان می توانند از شرکت های کارگزاری در استان بذر را تهیه کنند.

سالانه بیش از ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور به میزان بیش از یک میلیون تن در مازندران تولید می شود و حمایت نشدن کشاورزان، واردات برنج، بالارفتن هزینه ها و نهاده ها هر سال از انگیزه کشاورزان می کاهد و سطح شالیزارها را کاهش می دهد.

کد خبر: ۶۹٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهروز کمائی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      با سلام و احترام نیاز به تنظیم اصولی برای زیست انسان با چرخه عناصر در محیط فیزیکی انسان های خردمند در تمامی اعصار در پذیرفتن و مقابله با اصولی بودند که در تمدن های پیرامون خود می دیدند.، تاکنون نیز این تنش ها را در هر نقطه از جهان به طرق مختلف شاهد هستیم، حاصل این تنش ها جنگ ها و تخریب هاست که انعکاس آن ها را از رسانه ها می شنویم، تحقیرها و تجاوزها نیز با صدای ضعیف تر گویای این روند پر زیان و کم حاصل است. موضوع: تنظیم قانون جهت ساماندهی پسماند مواد معدنی بلاخص ساختمانی (قانونمند سازی چرخه مواد معدنی) تلاش برای احیای محیط زیست سلامت محور وظیفه همگانی است. هر فرد مسئولیت دارد سلامت امروز و آینده را مهمترین عامل برای زندگانی بداند و برای ایجاد شرایط مناسب آن برای جهت گیری خود و انسان های اطرافش نسبت به استفاده از کائنات در طبیعت، مقررات تنظیم کند. من سال ها برای اهمیت داشتن تنظیم اصولی که در آن پسماند مواد معدنی بالاخص نخاله های ساختمانی از چرخه منظمی برخوردار باشند تلاش کردم. اما متاسفانه زیان در اکثریت فعالیت ها حتی برای مسئولان مهم نیست.