۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
سه جاده اصلی در کرمان بسته شد/ خسارت جدی به کشاورزی
طوفان قفل اقتصاد کرمان

سه جاده اصلی در کرمان بسته شد/ خسارت جدی به کشاورزی

کرمان - تداوم وزش طوفان طی روزهای اخیر در کرمان موجب افزایش خسارت های ناشی از این پدیده طبیعی و بسته شدن سه راه اصلی استان و تلفات در بخش کشاورزی و دامداری شد.

به گزارش بازار، طی ۲۰ روز اخیر وزش طوفان های شدید با سرعتی بین ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مناطق مختلف استان کرمان را درگیر کرده است.

مرکز طوفان در شرق استان کرمان است اما روز گذشته شمال و غرب استان کرمان نیز شاهد وزش طوفانی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بود بطوریکه جاده اصلی کرمان به استان یزد بسته شد همچنین راه اصلی کرمان به چابهار و کرمان به زاهدان و ایرانشهر نیز مسدود شد.

ارتباط کرمان به مرکز کشور قطع شد

همچنین وزش باد شدید خسارتهای قابل توجهی به کشاورزی در مناطق مختلف استان وارد کرده اما هنوز جمع بندی نهایی از میزان خسارت ها انجام نشده است.

افت شدید دید افقی در حالی روی داده که اکثر جاده های نیمی شرقی استان بار دیگر برای عبور و مرور با مشکل مواجه شده و عبور خودروهای ترانزیتی از بنادر جنوبی کشور با اخلال انجام می شود.

پلیس راه استان کرمان نیز از مسافران در استان کرمان خواسته است با توجه به تداوم وضعیت موجود در جاده های منتهی به استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد تا پایان فروکش کردن طوفان از سفر به استان کرمان پرهیز کنند.

همچنین خبرها از جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان نیز حکایت از بروز خسارت جدی به صنعت کشاورزی دارد که شامل گلخانه ها و باغ ها و مزرعه های جالیزی می شود.

بنا به اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان این وضعیت امروز و فردا نیز در استان کرمان ادامه خواهد داشت.

در این زمینه حمیده حبیبی ، رئیس مرکزی هواشناسی استان کرمان به خبرنگار بازار می گوید: از دو روز قبل موج جدید طوفان در استان کرمان شروع شده  که تا روز جمعه ادامه می یابد، شدت طوفان در شمال و غرب کرمان امروز کاسته شده است اما شرق استان همچنان شاهد وزش طوفان شن است.

خسارت به بخش کشاورزی محتمل است

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم کشاورزان به خصوص در جنوب کرمان با خساراتی مواجه خواهند شد به همین دلیل توصیه می کنیم به خصوص در گلخانه ها تمهیدات ویژه به کار گرفته شود.

حبیبی افزود: طبق بررسی آخرین نقشه های هواشناسی پدیدۀ غالب امروز افزایش ابر و وزش باد شدید به همراه خیزش گرد و خاک می باشد. گرد و خاک موجب کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال تردد در محورهای مواصلاتی استان کرمان به استانهای همجوار خواهد شد.

وی گفت: وقوع طوفان شن و خاک در شمال، غرب و شرق استان به خصوص در انار،ریگان و فهرج محتمل می باشد. وزش باد نسبتا شدید در مناطق شرق و جنوبشرقی تا صبح جمعه تداوم خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: خطر سرمازدگی بعد از پایان طوفان وجود دارد چون افت شدید دما در روزهای ابتدایی هفته آینده پیش بینی می شود که می تواند به کشاورزی جنوب کرمان خسارت قابل

فرماندار ریگان، امین باقری نیز در گفتگو با بازار اظهارداشت: هر سال میلیاردها تومان خسارت به زیر ساخت های شرق استان کرمان وارد می شود.

وی تصریح کرد: طی یک ماه گذشته شرق کرمان به صورت مکرر شاهد بروز طوفان شن و ریزگرد است که خسارت های جدی به کشاورزی و زیر ساخت  های شهرستان ریگان وارد شده است.

وی بیان کرد: نخلستان ها، باغهای مرکبات، قناتها، دامداری ها از این طوفان متضرر شده اند وطوفان هم اکنون نیز ادامه دارد.

مردم خانه نشین شده اند

وی ادامه داد:  شهرستان هم اکنون در حال آماده باش است و مشکلاتی مانند بسته شدن راهها، قطعی برق و حوادث ناشی از طوفان را در دستور کار دارند.

باقری بیان کرد: سرعت باد روز گذشته در ریگان ۹۵ کیلومتر در ساعت بود که به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار شرق کرمان مردم را خانه نشین کرده و روند عادی فعالیت های اقتصادی این مناطق به خصوص در زمینه برداشت مرکبات با اخلال مواجه شده است.

وی گفت: بعد از طوفان شن چندین روز ریزگردها در شرق کرمان وجود خواهد داشت و عملا وضعیت منطقه با بحران مواجه می شود.

طوفان همچنان موجب چندین مورد تصادف زنجیره ای در شمال استان کرمان به خصوص در محور یزد - کرمان شده است و متاسفانه بر اثر ریزش دیوار در شهر انار نیز یک نفر کشته و چهار نفر مصدوم شده اند.

این درحالیست که ستاد بحران از مردم خواسته تا پایان طوفان از سفرهای غیر ضروری خوداری کنند و با توجه به احتمال پرتاب اشیاء و ریزش سازه های غیر مقاوم تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

افزایش طوفان های شن کشاورزی را تهدید می کند

مریم سلاجقه، استاد دانشگاه و محقق تغییرات اقلیمی در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش طوفان های شدید در استان کرمان هستیم و دلیل این پدیده نیز تغییرات اقلیمی است که روی قاره آسیا به خصوص در غرب این قاره تاثیر جدی گذاشته است.

وی بیان کرد: مردم باید با این شرایط خود را تطبیق دهند و به خصوص در بخش کشاورزی که اقتصاد استان به آن وابسته است باید مدیریت لازم انجام و تغییرات جدی در کشت محصولات انجام شود.

وی با اشاره به اینکه کشت های گلخانه ای آسیب پذیر ترین بخش کشاورزی در کرمان هستند گفت: ما نگران سرمازدگی در روزهای پایانی سال جاری و ابتدایی سال 99 هستیم که خسارت های بی سابقه به باغهای پسته، نخلستان ها و باغ های مرکبات و مزارع جالیزی را تکرار کند.

این در حالیست که جهاد کشاورزی نیز به کشاورزان هشدار داده است که با تجهیز گلخانه ها و زمینهای کشاورزی در صورت بروز تغییرات عمده آب و هوایی از بروز خسارتهای جدی جلوگیری کنند.

همچنین گفته می شود راه کرمان به یزد هم اکنون باز شده اما در شرق کرمان همچنان رفت و آمد به کندی انجام می شود. 

کد خبر: ۶٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha