۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
چهارمین انقلاب صنعتی باعث توسعه اقتصاد دیجیتال شد| Zoom چطور در بحران کرونا غول شد؟
سمت و سوی تازه اقتصاد دنیا؛

چهارمین انقلاب صنعتی باعث توسعه اقتصاد دیجیتال شد| Zoom چطور در بحران کرونا غول شد؟

با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در دنیا، سهم اقتصاد دیجیتال به تولید ناخالص داخلی دنیا بیشتر شد. اما پیش بینی ها از این حکایت دارد که این بازار با سرعت بالایی رشد کند و تا سال ۲۰۳۰ سهم اقتصاد دیجیتال به اقتصاد دنیا به ۵۰ درصد برسد.

بازار؛ اقتصاد بین الملل: اقتصاد دیجیتال به معنای استفاده از اینترنت و تجهیزات دیجیتال در فعالیتهای اقتصادی است. در شرایط فعلی که دنیا به سمت چهارمین انقلاب صنعتی حرکت می کند و دورکاری به روند جدید کاری تبدیل شده است، اقتصاد دیجیتال بیش از پیش اهمیت پیدا کرد.

بر طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه هاروارد بیزینس برای اقتصاد دیجیتال در دنیا نام های دیگری هم وجود دارد که از جمله انها می توان به اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب اشاره کرد. اقتصاد دیجیتال که ارتباط تنگاتنگی با اصول اقتصاد سنتی در دنیا دارد در نتیجه حضور میلیاردها کاربر اینترنت در دنیا اعم از افراد خاص، فعالان کسب و کار، بازرگانان و افرادی که در حوزه تولید اطلاعات فعالیت می کنند ایجاد می شود.

 با وجود اینکه سالهای زیادی از زمان مطرح شدن نام اقتصاد دیجیتال در دنیا می گذرد ولی بعد از توسعه اینترنت در دنیا و افزایش ضریب نفوذ آن در جهان، بیش از پیش اقتصاد دیجیتال اهمیت پیدا کرد. هم اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی دنیا بسیار زیاد است و پیش بینی می شود بعد از همه  گیری کرونا سهم آن بازهم بیشتر شود.

انفجار بزرگ در اقتصاد دیجیتال
انفجار در اقتصاد دیجیتال بیش تر درکشورهای صنعتی و توسعه یافته ایجاد شده است و امریکا هم به دلیل وجود شرکتهای تکنولوژیکی بزرگ در آن، بیشترین سهم را از این انفجار اقتصاد دیجیتال دنیا دارد. اهمیت اقتصاد دیجیتال به اندازه ای است که در بسیاری از متون اقتصادی، اعلام می کنند آینده اقتصاد دنیا وابسته به دنیای تکنولوژی است و کشورهایی می توانند در اقتصاد دنیا جایگاه ویژه ای داشته باشند که از نظر تکنولوژیکی پیشرفته باشند.

 نماد بارز ا قتصاد دیجیتال در دنیای امروزی فروشگاه  اینترنتی آمازون است که در سال ۲۰۲۰ که بحران کرونا معضلات زیادی را برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده بود، شاهد افزایش ثروت و درآمد خود بود. مدیر عامل این شرکت در سال جاری به عنوان ثروتمندترین فرد در دنیا انتخاب شد.

یکی دیگر از شرکتهایی که این روزها نقش بسیار مهمی در اقتصاد دیجیتال دارد و با سرعت زیادی رشد کرده است شرکتی است که اپلیکیشن zoom را طراحی و عرضه کرده است و این روزها به اصلی ترین روش برای برگزاری جلسات کاری و کلاس های انلاین در دنیا تبدیل شده است. شرکتهای دیگری مانند ebay, netflix,google  و دیگر شرکتهای فعال در دنیای اینترنت هم در این عرصه توانستند سود زیادی کسب کنند و به نمادی از اقتصاد دیجیتال در دنیای غرب تبدیل شوند.

اما برای پیش بینی وضعیت بازار همین بس که به گزارش اخیر نشریه هاروارد بیزینس ریویو اشاره کنیم. این نشریه مطرح اقتصادی پیش بینی کرده است سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی دنیا تا سال ۲۰۳۰ به مرز ۵۰ درصد می رسد. البته او بحرانی مانند کرونا که بستر را برای تسریع  استفاده از تکنولوژی در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی شد را پیش بینی نکرده بود. اما در این فضای تازه که شناخت زیادی هم در مورد آن وجود نداشت، رقبایی هر روز وارد میدان می شدند و اصول بازی در این بازار هر روز پیچیده تر می شد.

ارزش اقتصاد دیجیتال در حال رشد است
بر طبق مطالعات انجام شده طی یک دهه اخیر نرخ رشد اقتصاد دیجیتال در دنیا ۲.۵ برابر نرخ رشد اقتصادی اقتصاد دنیا بوده است و بعد از توسعه تکنولوژیکی و بعد از اینکه چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا به پایان رسید می توان  انتظار رسیدن نرخ رشد اقتصاد دیجیتال به مرز ۴.۸ برابر نرخ رشد اقتصادی دنیا را داشت. در واقع پیش بینی می شود تا یک دهه آینده امکان جدا کردن اقتصاد دیجیتال از اقتصاد دنیا وجود ندارد.

 طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۶ ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا به ۱۱.۵ هزار میلیارد دلار رسید که معادل ۱۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود. البته سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی بیشتر بود و به ۱۸.۴ درصد رسیده بود در حالیکه در کشورهای در حال توسعه کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی بود. اگر تفاوت تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی و در حال توسعه را هم در نظر بگیریم، متوجه تفاوت ارزش این حوزه تازه از اقتصاد در کشورهای صنعتی و درحال توسعه می شویم.

 این روند رشد ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ ارزش اقتصاد دیجیتال در دنیا از مرز ۲۱ هزار میلیارد دلار فراتر رفت و سهم امریکا در این بازار بیشتر شد. امریکا به عنوان یکی از کشورهای بسیار فعال در دنیا تکنولوژی توانست بیشترین منفعت را از  اقتصاد دیجیتال کسب کند.

 در پایان باید گفت که سرمایه گذاری در توسعه زیرساختهای تکنولوژیکی، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و در نهایت آموزش نیروی کار برای ورود به این عرصه تازه اقتصادی یک ضرورت مهم در دنیای کنونی است و تمامی کشورها باید در این مسیر حرکت کنند در غیر این صورت در دنیای آینده از رقبای دیگر عقب خواهند ماند.

کد خبر: ۶۹٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha