۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
لاستیک‌های ایرانی استاندارد بین‌المللی ندارند! | واردات تایر با نرخ ۴۲۰۰ تومانی توسط برخی شرکتها
دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران در گفتگو با بازار:

لاستیک‌های ایرانی استاندارد بین‌المللی ندارند! | واردات تایر با نرخ ۴۲۰۰ تومانی توسط برخی شرکتها

میرعابدینی، دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کدام از تایرهای داخلی برای دریافت استانداردهای بین المللی به خارج از کشور ارسال نشده‌اند گفت: افزایش قاچاق تایر، نتیجه تخصیص ارز نیمایی است.

بازار؛ گروه خودرو: چندی ‌پیش مصاحبه‌ای از مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در رسانه‌ها منتشر شد که حجم واردات تایر از خارج از کشور مشخص نیست، همچنین بخش عمده نیاز خودروهای سواری از طریق داخل تامین می شود و کیفیت این تایرها به مراتب بالاتر از لاستیک‌های وارداتی است.

در همین راستا به سراغ سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران رفتیم تا ضمن بررسی وضعیت واردات لاستیک طی ماه‌های اخیر، کیفیت تایرسازان داخلی را در مقایسه با نمونه‌های خارجی بررسی کنیم که گفت و گوی «بازار» با وی را با هم می خوانیم:

*  به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو کشور بفرمایید واقعا کیفیت تایرهای داخلی بهتر از کیفیت تایرهای وارداتی هستند؟ اگر کیفیت تایرهای داخلی بالاتر است پس چرا هنوز برای خودروهای حمل سوخت و مواد نفتی که حساس هستند از تایرهای خارجی استفاده می شود؟
در مورد کیفیت بهتر است مصرف کننده نظر بدهد، بنابراین شاید بد نباشد این مورد از وزارت راه و شهرسازی که بیشترین نیاز به تایر خودروهای کار و تجاری را دارد پرسیده شود. اما در مورد استانداردها که تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور نیز به آن اشاره داشته است این سوال را می‌پرسم؛ اگر استاندارد تایر داخلی بالاتر است، چرا تاکنون هیچ کدام از لاستیک‌ها استاندارد بین المللی نگرفته؟ دریافت استاندارد بین المللی و ارسال محصول به خارج از کشور که مشمول قوانین تحریمی نمی شود اما چرا تاکنون هیچ کدام از محصولات داخلی نتوانسته‌اند استاندارد بین المللی کسب کنند؟

البته در این زمینه که آیا تولیدکنندگان محصولاتشان را برای دریافت استانداردها به خارج از کشور ارسال کرده‌اند یا نه اطلاعی ندارم اما خروجی آن مهم است که تایرهایی که حتی اگر برای گرفتن استانداردهای بین‌الملی ارسال شده‌اند کدامشان تاکنون موفق شده‌اند این استانداردها را بگیرند؟

جدا از این مبحت تایرهای ایرانی استاندارد داخلی برایشان کفایت می کند و اما تایرهای وارداتی علاوه بر این استاندارد داخلی که باید داشته باشند، به استانداردهای بین المللی هم نیاز دارند. بنابراین اگر واقعا استانداردهای خودمان کفایت می کند، پس تایرهای خارجی هم می توانند همان استاندارد ایران را داشته باشند و دیگر نیازی به استاندارد بین الملل نیست یا اگر استانداردهای داخلی ضعیف است و قرار باشد اگر تایری وارد می شود علاوه بر استانداردهایی که در  داخل تنظیم شده استانداردهای بین المللی را هم داشته باشند باید تایرهای تولید داخل هم همین استانداردها را داشته باشند؛ چرا که مصرف کننده ها همگی ایرانی هستند و جانشان برای تصمیم گیران مهم است.

* طی ماه‌های قبل تخصیص ارز، ثبت سفارش و نوسانات ارزی به چالشی برای واردکنندگان تایر تبدیل شده بود که بخش داخلی و تولیدکنندگان لاستیک کشور اعلام کردند می توانند نیاز داخلی را بخصوص در بخش خودروهای سواری تامین کنند، نظرتان در این باره چیست؟
نیاز بخش حمل و نقل و خودروهای سواری به لاستیک در سال حدود ۴۰۰ هزار تن برآورد شده است، این درحالی است که سهم تولیدکنندگان داخلی برای تولید تایر تنها ۲۵۰ هزار تن است و مابقی آن باید از خارج از کشور تامین شود. هرچند نزدیک به ۷۰ درصد از نیاز خودروهای سواری از طریق داخل تامین می شود اما قریب به ۸۰ درصد از نیاز خودروهای کار و تجاری از طریق واردات تامین می شود؛ چرا که همواره ۸۰ درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می‌شود. همچنین تمامی تایرهای صنعتی، راهسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

از همین رو وجود مشکلاتی از جمله گرانی ارز، ‌ چالش‌های ثبت سفارش و تامین آن منجر به این شده که ثبت سفارش برای واردات بخصوص تایرهای کار و تجاری به کمتر از نصف برسد؛ ‌ معضلی که تازه اثرات آن از دو ماه دیگر تا اردیبهشت ماه خودش را نشان خواهد داد و حمل و نقل عمومی را زمین گیر خواهد کرد.

از زمان ثبت سفارش تا واردات لاستیک  حدود ۴ ماه زمان می برد و بحران از اردیبهشت ماه شروع می شود و تا مسئولان به خودشان بیاییند تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ حمل و نقل زمین گیر خواهد شد

* با این تفاسیر فکر می کنید اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با چالش شدید تامین تایر برای حمل و نقل جاده ای مواجه خواهیم شد؟ برای رفع این معضل چه تدبیری تاکنون اندیشیده شده است؟
بله، اردیبهشت سال آینده چالش تامین تایر را خواهیم داشت، متاسفانه هر چقدر در خصوص این معضل به نهادها و سازمان‌های مربوطه نامه نگاری کردیم و درخواست دادیم که چاره‌ای برای این معضل بیندیشند هیچ توجهی نشد. حالا باید ببینیم در آن تاریخ مسئولان چه تدبیری می توانند داشته باشند؟ نکته حائز اهمیت این است که از زمان ثبت سفارش تا واردات لاستیک حدود ۴ ماه زمان می برد. یعنی بحران از اردیبهشت ماه شروع می شود و تا مسئولان به خودشان بیاییند تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حمل و نقل زمین گیر خواهد شد.

بنابراین با این شرایط ممکن است نیاز داخلی به جای واردات رسمی از طریق قاچاق تامین شود. البته همین حالا هم با معضل افزایش قاچاق مواجه هستیم؛ چرا که در حال حاضر ارز نیمایی که برای واردات تایر به واردکننده ها تخصیص داده می شود از ارز آزاد گران تر است.

برای مثال میانگین ارز نیمایی برای واردکنندگان ۲۵ هزار تومان است اما در بازار ارز حدود ۲۲ و ۲۳ هزار تومان هم معامله می شود. با این عدم تناسب در ارز دو اتفاق رخ می دهد اول واردکنندگان رسمی ناتوان و از دور خارج می شوند، دوم قاچاق لاستیک افزایش می یابد، چراکه قاچاق تایر با ارز ارزان تر و بدون تعرفه واردات و هزینه گمرک انجام می شود و سود بهتری نصیب عده‌ای خواهد کرد.

یکی از مسائلی که به مشکلات واردکننده ها دامن زده، سامانه تجارت است که بین واردکنندگان و تولید مشترک است. مشکلات سامانه  باعث شده قاچاق تایر رونق یابد. چون دیگر نیازی به ثبت سامانه نیست و خیلی راحت واردات انجام می شود

* اشاره کردید به مشکلات واردکنندگان، نوسانات ارزی چقدر از توان واردکنندگان کاسته است؟

علاوه بر این مشکلات با افزایش بهای ارز، توان واردکننده‌ای که در گذشته می‌توانست با ۵ میلیارد تومان یک میلیون تومان خرید انجام دهد اکنون برای همان یک میلیون دلار نیاز به ۲۵ میلیارد تومان و حتی بیشتر دارد و این موضوع برای تمام واردکنندگان نگران کننده است پس مشکلی که با تغییر ارز دولتی به نیمایی ایجاد شد می تواند بحث واردات تایر را با معضل جدی مواجه کند

یکی از مسائلی که به مشکلات واردکننده ها دامن زده، سامانه تجارت است که بین واردکنندگان و تولید مشترک است. مشکلات سامانه  باعث شده قاچاق تایر رونق یابد. چون دیگر نیازی به ثبت سامانه نیست و خیلی راحت واردات انجام می شود.

در کنار این معضل هنوز هم چند شرکت واردکننده کوچک و یک شرکت واردکننده بزرگ لاستیک هم هستند که با ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دست به واردات می زنند و توازن قیمت بازار را بر هم می‌زنند. ارزی که سه یا چهار سال پیش به آن‌ها تخصیص داده شده و در آن زمان اقدام به واردات نکردند و حالا با استفاده از رانتی که برایشان ایجاد شده ضمن ایجاد مشکل برای تمام واردکنندگان، بازار را هم آشفته می‌کنند.

کد خبر: ۶۹٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha