۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
قصه ادامه دار کمبود روغن در خراسان جنوبی| «سودجویی» نمک بر زخم شد
کمبودی که ۵ ماهه شد؛

قصه ادامه دار کمبود روغن در خراسان جنوبی| «سودجویی» نمک بر زخم شد

بیرجند- مردم خراسان‌جنوبی برای دسترسی به روغن مایع و جامد با مشکل مواجه شده و مسئولان هم آنان را حواله به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی می‌کنند.

بازار، گروه استان‌ها: ماجرای کمبود کالاهای اساسی در خراسان‌جنوبی از ابتدای سال جاری به طور نسبی به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. گاه کمبود و گرانی حبوبات، چندی پیش و هم اکنون کمبود مرغ و تخم مرغ و برخی دیگر از کالاهای اساسی در بازار مشاهده شده و انگار در شرایط فعلی بیش از هر چیز نوبت روغن است.

کمبود روغن در بازار مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه بیش از پنج ماه مردم استان با این مشکل رو به رو بوده و مسئولان وعده پیگیری داده‌اند ولی هنوز این مشکل حل نشده است و مشخص هم نیست تا چه زمانی این روند ادامه خواهد داشت.

حکیمه معتمدی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو  با خبرنگار بازار بیان‌کرد: احساس من این است که مردم با ماجرای های پشت سرهم و تکراری کمبود یک کالا و یا در بسیار از مواد چند کالای اساسی در بازار دچار یک نوع خستگی و آشفتگی شده‌اند.

در فروشگاه های زنجیره ای بچرخید
وی با بیان اینکه در مورد برخی از کالاها مثل همین روغن علی‌رغم طرح مشکل از مدت‌ها قبل در خراسان‌جنوبی هنوز معضل کمبود این کالای اساسی حل نشده است، ادامه‌داد: مسئولان در مورد روغن بیشتر مردم را به فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای ارجاع می‌دهند در حالیکه این محصول باید در همه سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های عمده وجود داشته باشد.

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از طرف دیگر برخی از مسئولان به شهروندان می‌گویند روغن را از فروشگاه های اینترنتی بخرید، افزود: مردم ما هنوز به خرید کالاهایی چون روغن و برنج از طریق اینترنت عادت نداشته و مهمتر از همه نام فروشگاه‌های اینترنتی برایشان آشنا نیست و از طرف دیگر باید حواسمان به شهروندانی باشد که امکان استفاده از اینترنت ندارند.

معتمدی با بیان اینکه برخی از اصناف نیز برای عرضه برخی از محصولات خود از مردم کدملی می‌خواهند، یادآورشد: نمی‌دانم قصه این دریافت کد ملی ها از کجاست و چرا مردم برای خرید یک محصول ساده باید به رنج بیفتند.

 نام فروشگاه‌های اینترنتی برای بسیاری از مردم آشنا نیست و از طرف دیگر باید حواسمان به شهروندانی باشد که امکان استفاده از اینترنت ندارند

محمد حسین بهمن‌زاده از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: ذائقه بیشتر مردم خراسان‌جنوبی خواستار روغن جامد است که از چند ماه گذشته در بازار نایاب شده بود و مسئولان علت را عدم تولید در کارخانه‌های روغن سازی اعلام می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروز مردم برای خرید روغن مایع و جامد با مشکل رو به رو هستند، ادامه‌داد: به بهانه عدم گسترش شیوع کرونا سهمیه روغن جذب شده را در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌دهند که صحیح نیست.

روغن اینترنتی شد
بهمن‌زاده یادآور شد: مگر چند درصد مردم از نام فروشگاه‌های اینترنتی مدنظر مسئولان اطلاع دارند و آیا انتظار بر فرهنگ‌سازی خریدهای اینترنتی در همین روزهای کمبود یک کالای اساسی در استان است؟!

وی افزود: به عنوان یک شهروند به نظرم مشکل در ضعف نظارت‌ها است.

محمد شریف رئیس اتحادیه خوارو بار خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: کمبود روغن در بازار خراسان جنوبی چیزی نیست که منکر آن شویم و با مراجعه به چند واحد صنفی به راحتی می‌توان متوجه این مشکل و معضل شد.

وی بیان‌کرد: بسیاری واحدهای صنفی خوارو بار در خراسان‌جنوبی برای عرضه به مردم نیاز به روغن جامد و مایع دارند ولی نتوانسته‌اند آن را تأمین کنند.

پیش‌بینی صف‌های خرید روغن در ایام آتی
رئیس اتحادیه خوار و بار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه ایام جشن و شادی و نوروز در ماه‌های آتی، پیش رو است، گفت: اگر می‌خواهیم در آن ایام شاهد صف‌های مردم در فروشگاه‌های عمده و مغازه‌ها برای خرید روغن مورد نیاز نباشیم از همین الان باید در این زمینه تدبیر کنیم.

الیاس جویبان معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشکل کمبود روغن تنها مختص استان ما نیست بلکه همه استان‌های کشور متأسفانه با این مشکل رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه ما در خراسان‌جنوبی کارخانه روغن خوراکی نداریم و باید منتظر ارسال از سایر استان‌های کشور باشیم، بیان‌کرد: حدود ۵۰۰ تن روغن مایع و جامد برای استان جذب کرده‌ایم ولی هنوز برای خراسان‌جنوبی ارسال نشده است.

حدود ۵۰۰ تن روغن مایع و جامد برای استان جذب کرده‌ایم ولی هنوز سهمیه برای خراسان‌جنوبی ارسال نشده است

معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان جذب تنها برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت است و گرنه هیچگاه نیاز استان به صورت کامل تأمین نخواهد کرد و از این جهت سوای ما فروشگاه های زنجیره‌ای سطح شهر و برخی از فروشندگان عمده نیز از طرق مختلف در راستای رفع این نیاز نقش آفرینی می‌کنند.

کمبود به روغن مایع هم رسید
جویبان با اشاره به اینکه قبلا تنها کمبود روغن جامد داشتیم که حالا به روغن مایع هم رسیده است، افزود: البته در همین شرایط شهروندان می‌توانند از فروشگاه‌های عمده و زنجیره‌ای و یا فروشگاه‌های اینترنتی روغن مورد نیاز را خریداری کنند.

مشکل و موضوع تنها کمبود این کالا نیست بلکه گرانی و سودجویی برخی نیز بر این آشفته بازار کمبود روغن دامن زده است و به عنوان مثال در ۲۲ دی ماه محمد حسین اشرفی مدیر کل تعزیرات خراسان جنوبی گفته با ارسال گزارش از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت شهرستان نهبندان مبنی بر اینکه طی بازرسی از یک واحد صنفی،  فروشنده تعداد ۸ حلب ۵ کیلوگرمی روغن جامد را بالاتر از قیمت مصوب به فروش رسانده،  پرونده‌ای تشکیل و در شعبه اول بدوی اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان رسیدگی گردید.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان افزود: متهم در شعبه به پرداخت مبلغ ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم شد.

گفتنی است براساس اعلام روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سه فروشگاه اینترنتی به عنوان فروشگاه هایی که عرضه کننده روغن مایع و جامد در سطح شهرستان بیرجند هستند، در سایت سازمان اعلام شده است

قیمت مصوب روغن
براساس این اعلام، قیمت هر پنج کیلو گرمی روغن جامد ۷۰ هزار تومان و هر ۲.۵ لیتری روغن مایع نیز ۳۰ هزار تومان در این فروشگاه ها عرضه خواهد شد.

استفاده از فروشگاه های اینترنتی برای عرضه یک کالا شاید از جهاتی مثبت و در شرایط کرونایی معقول باشد ولی بی شک نیاز به اطلاع رسانی بیشتر و گسترده و فرهنگ سازی خرید اینترنتی دارد و نمی‌توان در شرایط کمبود یک کالا بر آن تکیه کرد.

به فکر مردم مناطقی از شهر باشیم که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شناخته شده در همسایگی آنان نیست و اصولا نمی‌دانند خرید اینترنتی چگونه باید صورت گیرد؟

روغن مانند حبوبات، تخم‌مرغ، مرغ و برخی دیگر از کالاها نیست که بتوان چند مدتی متوقف کرد. روغن به معنای واقعی برای خانوار یک کالای اساسی برای پخت هر نوع غذا است و نمی‌توان به امید وعده‌های این هفته و آن هفته منتظر تأمین آن بود.

کد خبر: ۶۹٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha