۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
دولت به تعهداتش در قبال بخش خصوصی عمل نمی‌کند
نایب‌رئیس کمیسیون حمایت قضایی اتاق بازرگانی تهران:

دولت به تعهداتش در قبال بخش خصوصی عمل نمی‌کند

عباد، نایب‌رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به مصادیقی از عدم ایفای تعهدات دولت در قبال بخش خصوصی عنوان کرد که در این دوران سخت اقتصادی، جنگیدن در چند جبهه برای بخش خصوصی کار دشواری است و این مسایل دلسردی فعالان اقتصادی را در پی داشته است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه طی سالیان اخیر دولت، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش کمتر به تعهدات خود در قبال بخش خصوصی عمل کرده‌اند، گفت که این عدم پایبندی به تعهدات در حوزه‌های مختلف تجاری مشاهده شده و این انتظار از دولت وجود دارد که دست‌کم به وعده‌هایی که به بخش خصوصی ‌می‌دهد، عمل کند.

مهراد عباد، عدم تخصیص به موقع ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و تجهیزات پزشکی را یکی از نمونه‌های کم‌توجهی دستگاه‌های دولتی به تعهدات خود عنوان کرد و گفت: دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی، شرکت‌های خصوصی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را اجبار کرده‌اند که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند؛ اما این نهادها، مجوز واردات این محصولات را به سختی در اختیار شرکت‌ها قرار ‌می‌دهند و هم‌چنین در پرداخت این ارز به آنها تا دو سال تاخیر داشته یا بخش کوچکی از آن را پرداخت کرده‌اند. این مساله باعث شده است که شرکت‌ها برای واردات از ارز آزاد استفاده کنند و از حساب شخصی، ارز فروشنده واریز کنند که البته گفته ‌می‌شود که این ارز، بعدا از سوی دولت و بانک مرکزی پرداخت ‌می‌شود. اما در عمل این ارز پرداخت نشده و این شرکت‌ها با نرخ‌های چندبرابری، حواله ارز را انجام داده‌اند؛ اما باید کالای خود را با همان نرخ مصوب دولت براساس۴۲۰۰ تومان و با سود اندک محاسبه شده، بفروشند.

 او افزود: مساله دیگر این است که فروشندگان خارجی نیز با سختی بسیار به ایرانی‌ها کالا ‌می‌فروشند و اگر هم بفروشند پول آن را نقد دریافت ‌می‌کنند. لذا با توجه به این شرایط نه‌تنها وضعیت این شرکت‌ها در ابهام قرار دارد که آنها با زیان‌های هنگفتی مواجه هستند که البته کسی هم پاسخگو نیست.

 او ادامه داد: مصداق دیگری که فعالان بخش خصوصی را در مواجهه با شرکت‌های دولتی دچار چالش کرده، پرداخت ریالی این شرکت‌ها به پیمانکاران و تامین‌کنندگان بخش خصوصی است. شرکت‌های دولتی در پرداخت‌ها بسیار کُند عمل ‌می‌کنند و پرداخت‌های چندین ماهه، حداقل میانگین زمان پرداخت آنهاست. البته تعداد بسیار اندکی از این شرکت‌ها پرداخت‌های کوتاه و به موقع دارند؛ اما بسیار دیده شده که برای ماه‌ها و حتی سال‌ها پرداخت به تاخیر ‌می‌افتد و کسی هم پاسخگو نیست و اگر هم پاسخی ارائه شود، از موضع بالا و توام با بدرفتاری است. تعهدات انجام نشده دولت در این سال‌ها کم نبوده و نمونه‌های دیگر آن عدم پرداخت تسهیلات مربوط به آسیب‌های شیوع کرونا، اخذ مشاوره از بخش خصوصی و... و. است.

 او با بیان اینکه در این دوران سخت اقتصادی، جنگیدن در چند جبهه برای بخش خصوصی کار دشواری است، افزود: این مصائب باعث شده بسیاری از فعالان اقتصادی در این مسیر دلسرد شوند. از این رو، از دولت ‌می‌خواهیم که دست‌کم به وعده‌هایی که به بخش خصوصی ‌می‌دهد، عمل کند.

کد خبر: ۶۹٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha