۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
پایش پرندگان وحشی در تالاب‌های همدان برای تشخیص بیماری آنفلوانزای پرندگان
مدیرکل دامپزشکی استان همدان خبر داد:

پایش پرندگان وحشی در تالاب‌های همدان برای تشخیص بیماری آنفلوانزای پرندگان

همدان - رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به بازرسی های انجام شده برای تشخیص بیماری آنفلوانزای پرندگان در همدان از انجام دیده وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب‌ها و روستاها و واحدهای صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان‌ها خبر داد.

محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همه ساله با فرارسیدن فصل سرما موضوع شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان و مرغداری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد؛ گفت: این بیماری علاوه بر وارد کردن خسارات زیاد به پرورش دهندگان، مخاطرات بسیاری برای انسان به همراه دارد.

وی افزود: وجود تالاب و آبگیرها  باعث می‌شود تا همه ساله هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این تالابها را انتخاب کنند که این امر نیز می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

رسولی با تأکید بر همکاری مردم در خصوص اعلام موارد مشکوک و تلفات غیر معمول طیور و پرندگان مهاجر، اظهار کرد: برای مقابله از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان علاوه بر انجام واکسیناسیون که لازمه جلوگیری از بیماری است،رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی نیز باید مورد توجه جدی مرغداران قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری در منطقه در گرو تشخیص سریع این بیماری در اولین کانون است لذا انجام دیده وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب‌ها و روستاها و واحدهای صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان‌ها توسط تیم‌های مشترک و یا انفرادی ادارات دامپزشکی و حفاظت محیط زیست می‌تواند در تشخیص سریع و به موقع این بیماری مثمر ثمر باشد.

محمودرضا رسولی یادآور شد: عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می‌توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیر مهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

وی اظهار کرد: هر سال پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طول فصل پاییز تا اواخر زمستان به صورت ویژه در دستور کار قرار می گیرد.

کد خبر: ۶۹٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha