۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
روزگار تیره فیروزه کرمان؛ سنگ‌های قیمتی رنگ می‌بازند
گزارش بازار؛

روزگار تیره فیروزه کرمان؛ سنگ‌های قیمتی رنگ می‌بازند

کرمان- شهربابک به عنوان مهمترین قطب تولید سنگ‌های قیمتی در کرمان سال‌هاست در اوج محرومیت به حال خود رها شده و سنگ‌های معدن قاچاق می‌شوند.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان شهربابک در زمینه سنگ های تزئینی در استان کرمان حرف اول را می زند وجود معادن گسترده فیروزه در این شهرستان فرصتی استثنایی برای اقتصاد و توسعه این شهرستان مهیا کرده که در کمال تعجب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

استخراج این سنگ ها در قالب معادن سنگ مس و نحوه نامناسب استحصال سنگ های فیروزه موجب شده که این صنعت در شهرستان شهربابک از صرفه اقتصادی فاصله گیرد از سوی دیگر قاچاق این سنگ ها به استان های دیگر و فروش سنگ فیروزه با برندهای مختلف از جمله برند خراسان رضوی و فروش در شهرهای زیارتی مانند مشهد و قم عملا هیچ ارزش افزوده ای را عاید مردم این شهرستان کم برخوردار نکرده است و از آن برای توسعه بیشتر صنعت سنگ های قیمتی در استان های دیگر استفاده می شود.

سهم کنونی ایران در زمینه سنگ های قیمتی ۲۰ میلیارد دلار است که شامل طیف سنگ های ساختمانی هم می شود.

اما چشم مسئولان استان کرمان بر روی اشتغال پایدار و خانگی سنگهای قیمتی بسته مانده است و فقط در یک مقطع کوتاه از احداث کارگاه های تراش سنگ در شهربابک حمایت شد و استادکاران جدیدی در این شهرستان پا به عرصه گذاشتند و ده ها نفر در این کارگاه ها مشغول به فعالیت شدند اما عدم حمایت از این صنعت و عدم توان رقابت با فیروزه نیشابور موجب شد بسیاری از کارگاه ها تعطیل شوند.

نکته قابل توجه اینکه بعضا سنگهای فیروزه تراش نخورده به خراسان رضوی قاچاق و در آنجا به نام نیشابور تراش داده و با استفاده از این برند به فروش می رسد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص اظهار کرد: تسهیلات خوبی برای حمایت از صنعتگران تراش سنگ اختصاص یافته است و از جوانان شهربابکی می خواهیم در صورت تمایل درخواست دهند.

کاظم حسین زاده گفت: سهم استان کرمان در زمینه صنعت سنگ قیمتی اندک است و سعی داریم با احیای جایگاه فیروزه شهربابک و اشتغالزایی در این خصوص گام برداریم.

وی بیان کرد: مشکل اصلی این است که رگه های فیروزه در زمان برداشت مس دیده می شود اما کار تخصصی در زمان برداشت سنگ های انجام نمی شود به همین دلیل نمی توان در ابتدا به صورت تخصصی در این زمینه حضور یافت.

وقتی سنگ های بزرگ در میان سنگ شدن خرد می شوند مشخص است که ارزش خود را از دست می دهد و به همین دلیل باید از ابتدا در زمینه استحصال سنگهای فیروزه برنامه ریزی کرد

حسین زاده گفت: وقتی سنگ های بزرگ خرد می شوند مشخص است که ارزش خود را از دست می دهد و به همین دلیل باید از ابتدا در زمینه استحصال سنگهای فیروزه برنامه ریزی کرد.

وی بیان کرد: هم اکنون ۴۰ شرکت تعاونی در شهرستان فعالیت می کنند که حدود ۶۰۰ نفر کارگر ماهر در آن ها مشغول به کار هستند اما این فقط بخش کوچکی از ظرفیت های استان است.

معاون صنایع دستی استان کرمان در این خصوص برند سازی، صنعت بسته بندی و تجاری سازی به صورت پایه ای انجام نمی شود و در بازار های بین المللی هم جایگاهی نداریم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در استان کرمان در خصوص ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان های مختلف استان کرمان گفت: پیش بینی کرده ایم که در صنعت سنگ های قیمتی ۲ هزار شغل ایجاد کنیم.

پتاسیل های معدنی شهربابک باید فعال شود
نماینده مردم شهربابک در مجلس نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: صنعت فیروزه یکی از مهمترین پتانسیل های اشتغالزایی در استان کرمان محسوب می شود و این ظرفیت در شهرستان شهربابک بسیار مهم و محوری است.

رضا حسینی افزود: معدن مس، سیلیس و فیروزه در شهربابک وجود دارد و استفاده از تمام این پتانسیل ها بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که سنگ فیروزه در شهربابک خام فروشی و از شهرستان خارج می شود که در این خصوص مسئولان اجرایی باید برنامه ریزی کنند تا بتوانیم بیکاری در شهربابک را کاهش دهیم.

سنگ فیروزه در شهربابک خام فروشی و از شهرستان خارج می شود که در این خصوص مسئولان اجرایی باید برنامه ریزی کنند تا بتوانیم بیکاری در شهربابک را کاهش دهیم

وی گفت: میزان افراد که هم اکنون در این صنعت مشغول هستند بسیار اندک است و تناسبی با ظرفیت های اقتصادی شهرستان ندارد.

حسینی بیان کرد: اگر برنامه ریزی مناسب انجام شود با ظرفیت های فعلی هم می توان تا دو هزار نفر اشغال خانگی و در کارگاه های در شهربابک ایجاد کرد.

باطله های مس در اختیار صنعتگران قرار می گیرد
مسئول اتحادیه فیروزه کاران شهربابک در گفتگو با بازار اظهار کرد: سنگ تراشی هم اکنون روی باطله های مس انجام می شود و این اصلا مناسب نیست.

امان الله نظریان گفت: به همین دلیل هیچ آمار دقیقی از میزان برداشت فیروزه در شهرستان در دسترس نیست؛ از شرکت مس که کار برداشت را انجام می دهند می خواهیم در راستای سرمایه گذاری برای برداشت تخصصی فیروزه برنامه ریزی کند تا این صنعت نیز در شهرستان قوت گیرد.

صنعت فیروزه برنامه دقیق ندارد
وی تصریح کرد: کیفیت سنگ فیروزه شهربابک بی نظیر است اما متاسفانه هیچ برنامه ریزی برای بازاریابی این محصول انجام نشده است و مشکلات بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: فیروزه شهربابک از نوع فیروزه سفید است که بعد از برداشت باید فرآوری شود اما صنعت و تکنولوژی مورد نیاز وجود ندارد به همین دلیل سنگ ها اکثرا به خراسان رضوی ارسال می شود.

فیروزه شهربابک از نوع فیروزه سفید است که بعد از برداشت باید فرآوری شود اما صنعت و تکنولوژی مورد نیاز وجود ندارد به همین دلیل سنگ ها اکثرا به خراسان رضوی ارسال می شود

وی با اشاره به اینکه برخی در حال سوء استفاده از فیروزه هستند، گفت: سنگی که به دست فیروزه تراشان شهربابک می رسد از نوع سنگ درجه سه این معدن است و در این خصوص باید مسئولان ورود کنند.

کرونا وضعیت صنعت فیروزه را وخیم تر کرده است
وی شیوع کرونا را در کنار مشکلات ساختاری از مهمترین مشکلات دانست و گفت: بعد از کرونا اکثر کارگاه ها تعطیل شده اند نه نیروی کار داریم و نه بازار مصرف کشش مناسبی دارد و بسیاری از کارگاه ها ضرر می کنند.

صنعت فیروزه شهربابک وضعیت اسفناکی دارد و آینده این صنعت روشن نیست، در شرایط کنونی حمایت از صنعتگران فیروزه در شهربابک ضروری است.

از سوی دیگر شرکت مس باید مشخص کند فیروزه درجه یک و دو معادن در کدام بازار و چگونه فروش می رود و چرا فیروزه درجه سه در اختیار صنعتگران کرمان قرار می گیرد.

کد خبر: ۶۹٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha