۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
قاچاق انجیر ایران به چین| قیمت داخلی گرانتر از صادرات به چین است
«بازار» گزارش می دهد

قاچاق انجیر ایران به چین| قیمت داخلی گرانتر از صادرات به چین است

اگرچه ایران بزرگترین تولیدکننده انجیر دیم در دنیا محسوب می شود اما تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان باید برای حفظ بازارهای صادراتی اقداماتی موثر انجام دهند. چرا که به گفته فعالان این بخش، تا چند سال آینده کشور چین که در حال حاضر خریدار ۶۰ درصد از انجیر ایران است، تبدیل به یکی از قطب های تولید انجیر در دنیا می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: انجیر از جمله محصولات تولیدی جهان است که سوای از اینکه به عنوان یک ماده غذایی مقوی استفاده می شود بسیاری از کشورها آن را به عنوان یک ماده دارویی می شناسند و در صنعت داروسازی خود از این محصول استفاده می کنند. کشور ایران نیز از کشورهای تولیدکننده اتجیر است که به دلیل اینکه غالبا به صورت دیم در کشور تولید می شود خریداران خاص خود را در دنیا دارد.

داده های آماری سازمان فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشور ترکیه با تولید ۳۱۰ هزار تن انجیر در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته است و کشورهای مصر و مراکش نیز در رتبه های دوم و سوم دنیا جای گرفته اند. داده های آماری فائو همچنین نشان می دهد که کشور ایران نیز در این سال بالغ بر ۱۳۰ هزار تن تولید انجیر داشته است و جایگاه چهارم تولیدکنندگان دنیا را به خود  اختصاص داده است. این در حالی است که داده های فائو نشان می دهد که ایران در سال ۲۰۱۸ نیز بالغ بر ۱۱۱ هزار تن تولید انجیر داشته و روند افزایشی را در پیش گرفته است.

در این راستا «بازار» گفتگویی با «کمال یدالهی، رئیس انجمن انجیر ایران» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

داده های آماری سازمان فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشور ترکیه با تولید ۳۱۰ هزار تن انجیر در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته است  و ایران نیز در جایگاه چهارم تولیدکنندگان دنیا جای گرفته است

کمال یدالهی، رئیس انجمن انجیر ایران در خصوص میزان و شرایط تولید انجیر در کشور به «بازار» گفت: با توجه به اینکه در کشور استان های مختلفی تولیدکننده انجیر هستند آمارهای سطح زیرکشت رو به افزایش است. از سوی دیگر چون انجیر گیاهی است که نسبت به خشکسالی مقاوم تر است میزان کشت آن در کشور روبه افزایش است.

یدالهی افزود: در حال حاضر ۵۶ هزار و ۳۳ هکتار سطح زیر کشت کل انجیر کشور است که شامل دیم و آبی است. این در حالی است که استان فارس بیشترین سطح زیرکشت انجیر را دارد به طوری که ۸۰ درصد سطح زیر کشت در این استان است که حدود ۴۷ هزار و ۳۵۰ هکتار می شود.

وی با بیان اینکه شهر استهبان واقع در استان فارس، یکی از قطب های تولید انجیر در دنیا است، افزود: در استهبان ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت انجیر وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

صادرات ۶۰ درصد انجیر ایران به چین
یدالهی در خصوص حجم تولید انجیر در کشور نیز اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ جمع تولید انجیر تر و خشک در کل کشور مجموعا ۸۸ هزار و ۳۳۸ تن بوده است.

وی در مورد میزان سطح زیرکشت انجیر دیم نیز گفت: از ۵۶ هزار هکتار کل سطح زیر کشت انجیر در کشور بالغ بر ۴۷ هزار هکتار دیم است.

رئیس انجمن انجیر ایران در خصوص تفاوت کیفیت انجیر دیم و آبی نیز گفت: انجیرهای آبی غالبا مصارف تازه خوری دارد اما انجیر دیم روی درخت خشک می شود و به همین دلیل انجیر دیم خاصیت دارویی و تقویتی بالایی دارد.

یدالهی در خصوص وضعیت بازار جهانی انجیر نیز گفت: در حال حاضر بیشترین انجیری که در دنیا صادر می شود از ایران است اما به دلیل شرایطی که داریم ۶۰درصد تولیدات ما به چین صادر می شود.

لیست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده انجیر در سال ۲۰۱۹

  قاجاق انجیر ایران به چین و ضررهای مالی صادرکنندگان ایران
این مقام مسئول در خصوص مشکلات صادرات انجیر به چین گفت: در کشور چین به دلیل تعرفه بالایی که برای واردات انجیر دارد، صادرکنندگان محموله صادراتی را به هنگ کنگ و ویتنام ارسال می کنند و از مرز این کشورها وارد چین می شود چون آنجا تعرفه ندارند. بنابراین گاها حتی به صورت قاچاق وارد چین می شود لذا صادرکنندگان ما این مشکل را دارند که به دلیل اینکه نمی توانند مستقیما کالا را به چین صادرکنند، کالای صادراتی صادرکنندگان ما در چین ضبط می شود.

یدالهی افزود: وزارت جهاد کشاورزی، صمت و گمرک در حال پیگیری هستند که چین تعرفه واردات انجیر ایران را کاهش دهد. همچنین اگر بتوانیم تعرفه ترجیحی را برای این محصول درنظر بگیریم می توانیم راهی باز کنیم تا صادرکنندگان مستقیما صادر کنند.

 بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ جمع تولید انجیر تر و خشک در کل کشور مجموعا ۸۸ هزار و ۳۳۸ تن بوده است

چین؛ قطب آینده تولید انجیر در دنیا
وی در مورد کیفیت انجیرهای صادراتی به چین و اروپا نیز اظهار داشت: انجیر صادراتی ما به اروپا انجیر درجه یک است، اما صادراتی که به چین داریم در واقع انجیرهایی است که در کشور قابلیت استفاده ندارند؛ یعنی مصرف کننده ایرانی خریدار آنها نیست چون چندان مرغوبیت ندارد و آنها برای مصارف دارویی و فرآوری از این انجیرها استفاده می کنند.

این مقام مسئول در خصوص قیمت انجیر ایرانی در بازار داخلی و بازارهای جهانی نیز گفت: قیمتها غالبا با توجه به کیفیت متفاوت است اما آنچه مسلم است این است که قیمت داخلی انجیر مبنای صادرات نیست و متغیر است؛ مثلا در حالی که قیمت انجیر مرغوب در داخل کیلویی ۲۵۰ هزار تومان است صادرکنندگان با قیمت ۷۰ سنت آن را به چین صادر می کنند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که اگر صادرکنندگان بتوانند تاییدیه های اروپایی را بگیرند انجیرهای صادراتی ما به این کشورها ارزش صادراتی بسیار بالایی خواهد داشت.

یدالهی تصریح کرد: حجم صادرات ما تنها از شهر استهبان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۳هزار تن بوده است که  با توجه به اینکه سال گذشته قیمت دلار بالا بود در نتیجه ارز آوری بالایی برای کشور داشت. این در شرایطی است که انجیر ایران به دلیل دیم بودن در جهان خاص است و لذا خواهان بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگرچه از نظر کیفی و کمی ایران در جایگاه اول قرار دارد اما کشورهای دیگری همچون ترکیه و افغانستان نیز با ما رقابت می کنند. از سوی دیگر کشور چین نیز در حال افزایش سطح زیرکشت انجیر در کشور خود است و قطعا تا چند سال آینده رتبه یک دنیا خواهد شد.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشورهای «عربستان، اتریش و امارات متحده» سه صادرکننده برتر انجیر در دنیا بوده اند  و کشور ایران نیز در جایگاه هفتم بوده است

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس گفت: موارد نامبرده خطراتی است که انجیر ما را تهدید می کند و اگر زودتر اقداماتی انجام ندهیم بازارهای صادراتی مان را از دست خواهیم داد.

وی گفت: به عبارت دیگر نیاز است که تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان کشور برنامه ریزی منسجم تری داشته باشند تا به شکلی جلو برویم که بازارهای صادراتی را از دست ندهیم.

یدالهی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که نه تنها ترکیه و افغانستان در بحث انجیر رقبای هستند بلکه کشور چین برنامه بلند مدتی را برای این بخش چیده اند و قطعا تا ۳ سال آینده تبدیل به قطب تولید انجیر خواهد شد. بنابراین مسئولان باید فکری برای حفظ بازارهای هدف داشته باشند.

تاجران چینی در کشور مقیم می شوند و انجیر مورد نیاز را حتی با قیمت ۷ تا ۱۰ دلار خریداری می کنند که در نهایت با احتساب هزینه گمرک و حمل و نقل و غیره ۱۵ تا ۲۰ دلار برایشان تمام می شود و نهایتا تا ۴۰ دلار هم آن را در کشور مقصد به فروش می رسانند

هر کیلوگرم انجیر صد و یک با سایز ۳A در بازارهای جهانی بین ۱۵ تا ۲۵ دلار خرید و فروش می شود
همچنین محمد مهدی صدیقی، مدیرعامل بازرگانی سان رایز نیز در گفت گو با خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم انجیر صد و یک با سایز ۳A در بازار ایران تا حدود ۱۳۵ هزار تومان است و در بازار خارجی بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که حدودا معادل ۱۲ دلار است.

صدیقی افزود: در حقیقت قیمت انجیر صادراتی در کشورهای هدف مختلف متفاوت است بطوری که کشورهای اروپایی گرانترین محسوب می شوند و کشورهایی مثل عراق  ارزانترین ها هستند و ترجیحا خواهان انجیرهایی با کیفیت پایین تر از انجیر صد و یک با سایز ۳A  هستند که قیمت ارازنتری داشته باشد.

وی ادامه می گوید: در واقع کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی همسایه به دلیل سهل الوصول بودن بازار ایران تاجران به ایران می آیند و با قیمت مناسبتری در داخل ایران محصول را خریداری می کنند. اما به طور کلی بین ۱۵ تا ۲۵ دلار که حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می شود خرید و فروش می شود.

صدیقی می افزاید: از سوی دیگر شنیده ها حاکی است تاجران چینی در کشور مقیم می شوند و انجیر مورد نیاز را حتی با قیمت ۷ تا ۱۰ دلار خریداری می کنند که در نهایت با احتساب هزینه گمرک و حمل و نقل و غیره ۱۵ تا ۲۰ دلار برایشان تمام می شود و نهایتا تا ۴۰ دلار هم آن را در کشور مقصد به فروش می رسانند.

ایران؛ هفتمین صادرکننده انجیر در سال ۲۰۱۹
شایان ذکر است که آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشورهای «عربستان، اتریش و امارات متحده» سه صادرکننده برتر انجیر در دنیا بوده اند و کشور ایران نیز در یان سال با صادراتی به میزان هزار و ۵۷۷ تن انجیر به ارزش هزار و ۲۴۷ دلار در جایگاه هفتم دنیا قرار گرفته است.

همچنین داده های آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که کشورهای «آلمان، فرانسه و اتریش» بزرگترین واردکنندگان انجیر در دنیا بوده اند.

کد خبر: ۶۹٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha