۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
واکسن آسترازنکا روز ۲۹ ژانویه در اروپا تایید می‌شود
اختلال در عرضه واکسن های فایزر و آسترازنکا؛

واکسن آسترازنکا روز ۲۹ ژانویه در اروپا تایید می‌شود

اختلال در عرضه واکسن های فایزر و آسترازنکا کشورهایی که تزریق آنها را شروع کرده اند را با چالش های زیادی روبرو کرده است. حال خبر از تایید افزایش فاصله تزریق دو دوز واکسن فایزر تا ۶ هفته به گوش می رسد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، درشرایطی که خبر تاخیر شرکت فایزر در ارسال واکسن های خریداری شده به کشورهای اروپایی و امریکا در رسانه های دنیا منتشر شده است، در مورد رژیم های تزریقی واکسن در کشورهای مختلف هم اطلاعات مختلفی ارایه می شود.

شرکت فایزر اعلام کرده است دلیل این مساله اختلال در خط تولید کارخانه فعال در کشور بلژیک است و بعد از برطرف شدن این مشکل به سرعت عرضه واکسن افزایش خواهد یافت. از یک طرف در کشور اسراییل مطالعاتی روی افراد دریافت کننده واکسن فایزر انجام شد و نتیجه آزمایش نشان داد افراد بعد از دریافت یک دوز واکسن ایمنی کمی در برابر کرونا دارند.

بر طبق این گزارش کارایی واکسن بعد از دریافت یک دوز تنها ۳۳ درصد است که ۲۰ درصد پایین تر از نرخ اعلام شده توسط فایزر بود. ولی خبر خوش این بود که مطالعات انجام شده تا کنون نشان می دهد واکسن می تواند بیش از ۵۰ درصد مانع از انتشار ویروس شود که خبر خوبی است و می تواند در باز شدن مرزهای کشورهای دنیا نقش مهمی داشته باشد.

در نتیجه این خبرها در مورد رژیم تزریقی واکسن در کشور بریتانیا نگرانی زیادی ایجاد شده است.پزشکان بریتانیا اعلام کردند در نظر گرفتن فاصله ۱۲ هفته ای بین دو دوز واکسن فایزر در بریتانیا باعث می شود تا کارایی این واکسن به پایین ترین سطح ممکن برسد و حتی مردمی که واکسن را دریافت کرده اند هم در برابر ویروس ایمن نباشند.

در کشور بریتانیا فاصله مورد استفاده برای تزریق دو دوز واکسن استرازنکا هم ۱۲ هفته در نظر گرفته شده است که این فاصله مورد تایید شرکت سازنده واکسن است و حتی در برخی از گزارشها در مورد افزایش کارایی واکسن آسترازنکا در صورت افزایش فاصله بین دو تزریق صحبت شده است.

اف دی ای هم مخالف فاصله ۱۲ هفته ای بین دو دوز واکسن است
در روز گذشته مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای امریکا هم اعلام کرد که حداکثر فاصله بین دو دوز واکسن فایزر و مدرنا می تواند ۶ هفته باشد. اجرای این طرح هم مانع از کاهش کارایی واکسن می شود و هم می تواند سرعت واکسیناسیون مردم را افزایش دهد. تا کنون بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در امریکا یک دوز واکسن را دریافت کرده اند ولی تا زمانیکه این کشور بتواند در مقابل ویروس کرونا ایمن شود، فاصله زیادی وجود دارد.

 دکتر دیوید هامر، استاد مرکز پزشکی در دانشگاه بوستون در این مورد می گوید: «افزایش فاصله دو دوز واکسن در شرایط فعلی کاری منطقی بود زیرا عرضه واکسن با اختلال روبرو شده است و افزایش شمار افراد واکسینه شده در اولویت قرار دارد.»

وی ادامه داد: «بر مبنای مطالعات بالینی انجام شده توسط دو شرکت، یک یا دو هفته تاخیر در دریافت دومین دوز واکسن تاثیری در کاهش کارایی واکسن ندارد ولی به ما اجازه می دهد تا  افراد بیشتری را واکسینه کنیم. در شرایط کنونی باید از هر راهکار و ابزاری که در اختیار داریم برای مقابله با ویروس استفاده کنیم.»

عرضه واکسن آسترازنکا هم ۶۰ درصد کاهش می یابد
شرکت آسترازنکا هم اعلام کرده است به دلیل  مشکل در خط تولید واکسن کرونا، در فصل اول سال جاری عرضه واکسن به اتحادیه اروپا را ۶۰ درصد کاهش خواهد داد.این واکسن که با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید شده است هنوز در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار نگرفته است و انتظار می رود در روز ۲۹ ژانویه سال جاری مورد تایید آژانس دارویی اروپا قرار بگیرد.

شرکت آسترازنکا در بیانیه ای اعلام کرد در فصل اول سال جاری ۳۱ میلیون دوز واکسن در اختیار ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار می گیرد در حالیکه پیش از این قرار بود در فصل اول امسال ۸۰ میلیون دوز واکسن به بازار اروپا عرضه شود. در فصل دوم امسال ۸۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا به بازار اروپا عرضه خواهد شد.

دلیل کاهش عرضه  واکسن آسترازنکا  در فصل اول سال جاری، مشکلات ایجاد شده در خط تولید کارخانه  فعال در کشور بلژیک اعلام شده است. دلیل کاهش عرضه واکسن فایزر به بازار اروپا هم اختلال در تولید در کاخانه کشور بلژیک اعلام شد.

 واکسن استرازنکا به دلیل قیمت پایین و شرایط نگهداری ساده تر، بهترین گزینه دنیا برای مقابله با کرونا است. تا کنون اتحادیه اروپا واکسن های فایزر و مدرنا را برای استفاده اضطراری تایید کرده است و تا انتهای ماه جاری واکسن آسترازنکا  هم به تایید خواهد رسید. واکسن بعدی که در این اتحادیه مورد بررسی قرار می گیرد واکسن جانسون و جانسون تولید شده در کشور بلژیک است.

کد خبر: ۶۹٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha