۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
نقش اروپا در احیای توافق هسته‌ای؛ برجام نیاز به همکاری جهانی دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش اروپا در احیای توافق هسته‌ای؛ برجام نیاز به همکاری جهانی دارد

با وجود اینکه در سالهای قبل اروپا نتوانست در مقابل امریکا ایستادگی کند و تعهدات خود را در مقابل توافق هسته ای اجرا کند ولی به نظر می رسد هم اکنون فرصت لازم برای حضور اثرگذارتر اروپا در احیای این توافق فراهم شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با شروع دوره ریاست جمهوری بایدن در امریکا، اتحادیه اروپا در مورد شروع همکاری مشترک با این کشور صحبت کرد و یکی از اولین مسایلی که مطرح شد توافق هسته ای ایران بود.

روزنامه گاردین در شماره اخیر خود به این توافق و سیاست دونالد ترامپ در مقابل آن اشاره کرد و نوشت: «دونالد ترامپ می خواست تا اجرای سیاست فشار حداکثری اقتصادی، ایران را به میز مذاکره بازگرداند ولی این سیاست نتیجه معکوس داشته است و باعث افزایش تنش بین دو کشور شد.»

احیای توافق هسته ای که یک سیاست مورد تایید اروپایی ها است می تواند بستر را برای ادامه مذاکرات فراهم کند که شرایط مطاوبی برای امریکا محسوب می شود. این رسانه در مورد نقش اروپا در احیای این توافق نوشت: «اروپایی ها در دوره ریاست جمهوری ترامپ توانسته اند به تعهدات برجامی خود عمل کنند زیرا تحریم های ثانویه ترامپ فشار زیادی به آنها وارد می کرد ولی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن می توانند نقش مهم ترین در این زمینه داشته باشند. آنها می توانند هر چه سریعتر مذاکره با ایران را شروع کنند و از طرف دیگر با همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی  مسیر را برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی فراهم کنند. این همکاری نزدیک راه را برای احیای توافقی مهم و بزرگ در دنیا هموار می کند و مسولیت بزرگی است که بر دوش اروپا گذاشته خواهد شد. از طرف دیگر توسعه همکاری های اقتصادی اروپا با ایران هم می تواند نشانه ای از حسن نیت غرب در مقابل توافق هسته ای ایران باشد.»

برجام توافقی جهانی است و نیاز به همکاری جهانی دارد
فایننشال تایمز هم در گزارش دیگری به نقش اروپا در این توافق اشاره کرد و نوشت: «ضعف اروپا در دوره ای که امریکا از توافق خارج شده بود، بسیار مشهود بود. اروپا نتوانست به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل در دنیا عمل کند ولی هم اکنون از تجربه سالهای قبل درس گرفته است و باید از ان استفاده کرد. حال اروپا می تواند مهره ای کلیدی در احیای سریع توافق باشد. اروپا می تواند مذاکرات خود با ایران را شروع کند و زمینه را برای احیای سریع برجام فراهم کند و از طرف دیگر به تعهدات برجامی خود عمل کند.»

این رسانه بریتانیایی تاکید کرد که توافق هسته ای ایران یک توافق جهانی است که منافع آن به تمامی کشورهای دنیا می رسد و باید همه برای حفظ این توافق تلاش کنند زیرا مرگ این توافق می تواند به تمامی کشورهای دنیا این پیام را مخابره کند که دیگر دیپلماسی در جهان کارایی ندارد.

اروپا اولین گام را در برداشتن تحریم های اقتصادی بردارد
فایننشال تایمز در ادامه گزارش در مورد برداشتن گام های اساسی از طرف مقامات اروپایی در جهت کاهش فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها علیه ایران تاکید کرد و نوشت: «تحریم های اقتصادی علیه ایران آسیب زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرد. ضرورت دارد در دوره ای که مذاکرات برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی انجام می شود، روند کاهش تحریم های اقتصادی هم شروع شود. توسعه تجارت با ایران از طریق فعال کردن بخش خصوصی فعال در این حوزه یکی از مهمترین گام ها است. دولتهای اروپایی باید انگیزه و تمایل لازم برای توسعه همکاری اقتصادی با ایران را در شرکتهای کوچگ و بزرگ فعال در اروپا فراهم کنند. در این صورت است که وقتی تحریم ها به طور کامل برداشته شود، به سرعت روند احیای اقتصادی ایران هم شروع می شود و دیگر زمانی برای اطلاع رسانی و توجیه شرکتها مورد نیاز نخواهد بود.»

باید وام درخواستی ایران از صندوق بین المللی پول به سرعت پرداخت شود
گاردین در مورد گام هایی که باید اروپا به سرعت بردارد نوشت: «در سال گذشته ایران از صندوق بین المللی پول درخواست وام کرد تا برای تامین هزینه های مرتبط با همه گیری کرونا استفاده کند ولی این وام هنوز پرداخت نشده است. اروپا می تواند به عنوان یک میانجی از دولت امریکا بخواهد که با فشار به صندوق بین المللی پول زمینه تسریع روند ارایه این وام به ایران را فراهم کند. از طرف دیگر اروپا باید اطمینان یابد که تجارت وسایل و تجهیزات بشر دوستانه شامل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داشته باشد و به دنبال آن به سرعت با برداشته شدن تحریم های بانکی زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود و توسعه تجارت خارجی فراهم شود.»

 ازطرف دیگر اروپا می تواند واردات نفت از ایران را از سر بگیرد تا میزان دسترسی ایران به منابع مالی افزایش یابد. گاردین تاکید کرد: «بخش زیادی از این سیاستها حتی قبل از برداشته شدن تحریم های ایران و تنها با برداشته شدن فشار امریکا روی اروپا و حذف تحریم های ثانویه قابل  اجرا است. اروپا باید در نظر داشته باشد که این باز می تواند نقشی کلیدی در احیای توافق هسته ای ایران ایفا کند و هر گونه ضعف و کاستی در این زمینه زیان های زیادی به دنیا وارد خواهد کرد.»

کد خبر: ۶۹٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha