۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
اجرای برجام باید گام به گام پیش رود| روابط آمریکا و عربستان در دوره بایدن تغییر خواهد کرد
معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بازار:

اجرای برجام باید گام به گام پیش رود| روابط آمریکا و عربستان در دوره بایدن تغییر خواهد کرد

«مارک فیتزپاتریک» معتقد است که در دوره بایدن روابط با عربستان سعودی بیشترین تغییر را خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف «جو بایدن» در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فیتز پاتریک» دستیار سابق وزارت امور خارجه آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*برخی معتقد هستند با توجه به کابینه بایدن که افراد زیادی از تیم مذاکرات هسته ای دوره اوباما با ایران را تشکیل می دهد شاهد تغییرات گسترده در روابط آمریکا با ایران خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟
رئیس جمهور بایدن به دنبال رابطه ای سازنده با ایران است، روابطی مبتنی بر احترام متقابل و با هدف حل و فصل صلح آمیز اختلافات. منافع ملی آمریکا با تغییر دولت تغییر نکرده است.

هنوز هم می خواهد اطمینان داشته باشد که ایران هرگز سلاح هسته ای تولید نمی کند. دولت آمریکا در خصوص سیاست منطقه ای ایران، مسأله موشکی و مباحث خقوق بشر و بحث زندانیان با دولت ایران اختلاف نظر دارد و در صدد حل این مسائل است.

اما برخلاف دولت قبلی، تیم بایدن تغییر رژیم در ایران را تبلیغ نمی کند. این دولت می داند که انتخاب رهبران و شکل دولت به عهده شهروندان ایرانی است.

*بر اساس برخی اخبار قرار بود که برداشتن تحریمهای نفتی ایران در فرمان ابتدایی بایدن باشد و این موضوع از دستور کار خارج شده است. این خبر را بلومبرگ اعلام کرده بود. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
کسی را نمی شناسم که فکر کند بایدن روز اول تحریم های فروش نفت ایران را لغو خواهد کرد. این امر از اولویت های اصلی وی نیست و از نظر سیاسی عاقلانه نیست که چنین اقدامی قبل از مشورت با اعضای کنگره و کشورهای شریک که بیشتر از همه تحت تأثیر قرار می گیرند، انجام شود.

بلومبرگ این بیانیه ران کلین را به عنوان یک خبر بزرگ تلقی کرد - مبنی بر اینکه دولت قبل از تصمیم گیری درباره ایران در حال رایزنی است. هیچ چیز تعجب برانگیزی در این جمله وجود ندارد. بایدن به طور طبیعی می خواهد از اتهامی که به پرزیدنت اوباما وارد شده مبنی بر اینکه قبل از مذاکره با ایران با شرکا مشورت نکرده است، جلوگیری کند. این اتهام دقیق نبود، اما این ادعا این موضوع را ثابت ماند. تیم  بایدن برای داشتن هر فرصتی باید به نظرات آن کشورها و اعضای کنگره که نسبت به تعامل مجدد با ایران تردید دارند گوش فرا دهد.

*بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا که پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد گفت رئیس‌جمهور منتخب(بایدن) معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد. به نظر شما برجام چگونه به مسائل موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره می خورد؟
اظهارات آنتونی بلینکن سیاستی را که جو بایدن پیش از انتخابات در پیش گرفت تأیید کرد. بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی اش در مصاحبه با سی ان ان متعهد شد اگر ایران به توافق هسته ای بازگردد، به توافق هسته ای باز خواهد گشت و تلاش خواهد کرد تا از توافقنامه بازسازی شده به عنوان مبنایی برای درگیر کردن ایران در سایر موضوعات مورد توجه استفاده کند.

وی شرایطی را برای بازگشتن امریکا به توافق هسته ای مطرح نکرد. ترتیب و زمان نیز مشخص نکرد. من باور دارم انطباق و بازگشت به برجام باید مورد توافق دو طرف قرار گیرد. در همین حال، گفتگوها درباره سایر موارد نگران کننده نیز می تواند آغاز شود. مسئله هسته ای در اولویت است زیرا مستقیماً بر امنیت ملی ایالات متحده تأثیر می گذارد.

*رویکرد بایدن به منطقه خلیج فارس و به ویژه به عربستان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟ تا چه میزان روابط آمریکا با آنها متأثر از رابطه آمریکا و ایران خواهد بود؟
سیاست کلی دولت بایدن در خاورمیانه پس از بازبینی ظاهر می شود، اما به وضوح روابط با عربستان سعودی بیشترین تغییر را خواهد داشت. بایدن به تعهد خود جهت خاتمه حمایت از جنگ عربستان در یمن عمل خواهد کرد.

او در مورد فروش اسلحه محتاط تر خواهد بود، نقض حقوق بشر سعودی را نادیده نمی گیرد و در مورد ترور جمال خاشقجی عدالت را اجرا خواهد کرد. روابط واشنگتن با اسرائیل دارای بستری محکم  طی سالهای متمادی بوده و تغییر چشمگیری نخواهد کرد، اگرچه دولت بایدن با گسترش بی وقفه شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری مخالف خواهد بود. 

نگرانی های متقابل در مورد برنامه های هسته ای و موشکی ایران و حمایت آن از بازیگران غیر دولتی مسلح در بسیاری از کشورها همچنان عامل اصلی روابط ایالات متحده آمریکا با بسیاری از کشورهای منطقه خواهد بود.

کد خبر: ۶۹٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha