۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
افزایش تولید گاز به ثروت منجر نشد| مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز
معاون وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

افزایش تولید گاز به ثروت منجر نشد| مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز

تربتی، مدیر عامل شرکت ملی گاز که معتقد است افزایش تولید گاز به تولید ثروت منجر نشده و تمام گاز پارس جنوبی در کشور مصرف می‌ شود از انجام مذاکره با ترکمنستان برای واردات گاز خبر دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، حسن منتظر تربتی طی نشست خبری در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت، از افزایش تولید روزانه گاز طبیعی در کشور خبر داد و گفت: ایران تولیدکننده عمده گاز است و در همین روزها مجموع تولید گاز کشور به حدود هزار میلیون مترمکعب در روز  معادل حدود روزانه شش میلیون بشکه نفت رسیده که رقم قابل توجهی است.

افزایش تولید جوابگوی رشد مصرف نیست
افزایش مصرف گاز در بخش خانگی که در هفته های گذشته حسابی خبر ساز شده بود، پایش به به این نشست هم باز شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه بیشتر این مصرف در حوزه گرمایش است که باید بهینه‌سازی شود زیرا افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی رفع نیاز مصرف کشور نیست، ادامه داد: مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. در بخش نیروگاهی نیز روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

او با بیان اینکه افزایش تولید گاز به تولید ثروت منجر نمی شود،  تأکید کرد: به هر حال پدیده‌ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و ما خوشبختانه این شانس را در کشور داشتیم که مخزنی به نام پارس جنوبی داشته باشیم و امروز هم این مخزن را به حداکثر تولید رساندیم و این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و ما باید روی موضوع بهینه‌سازی هم کار ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اکنون زمینه‌های مختلفی در بخش نیروگاه‌ها برای بهینه‌سازی ایجاد شده است، اظهار کرد: در بخش صنایع و بخش‌های خانگی کارهایی در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنبال می‌شود؛ زمینه نرم‌افزاری از بابت موضوع فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف و سخت‌افزاری از باب نوع ساخت ساختمان‌ها و وصل تجهیزاتی که گازسوز هستند.

تداوم صادرات گاز به ترکیه و عراق
اما مساله صادرات گاز به عراق و ترکیه از دیگر نکات مورد اشاره معاون وزیر نفت در نشست خبری امروز بود. منتظر تربتی با اشاره به اینکه تولید گاز کشور به روزانه هزار میلیون مترمکعب برابر با ۶ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است، ادامه داد : کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی نیز صحت ندارد و صادرات گاز به این کشورها طبق توافقاتمان در حال انجام است.

صدور اولین قبض مجانی گاز از نیمه بهمن 
منتظر تربتی در بیان جزئیات طرح امید در حوزه گاز، افزود: برنامه داریم که حدود ۳۰ درصد از مصرف کنندگان گاز آنها مجانی شود و اگر مصرف‌کنندگان تلاش کنند که مصرف آنها کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در ماه شود، گاز آنها مجانی می‌شود و اولین قبوض گاز مجانی از نیمه بهمن صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کشور ادامه داد: موتورخانه‌ها یکی از مراکز عمده مصرف گاز هستند و به همین دلیل طرح رایگان اصلاح آن‌ها را در دستور کار داریم و هر کس در خانه‌اش موتورخانه دارد، می‌تواند در سایت شرکت گاز ثبت نام کند تا به صورت رایگان موتورخانه آن اصلاح شود. اصلاح شامل تنظیم و عایق کاری در موتورخانه است.

این مقام مسئول همچنین گفت: واردات گاز از ترکمنستان در سال‌های گذشته انجام می‌شد. در سال ۸۶ که قطع گاز آن اتفاق افتاد، کشور با مشکل زیادی مواجه شد. ما شبکه گاز داخلی را از واردات گاز بی‌نیاز کرده ایم، ولی مذاکرات با ترکمنستان برای واردات گاز ادامه دارد، چون واردات اکنون دیگر به تجارت مربوط است.

احداث سالانه هزار کیلومتر خط انتقال 
منتظر تربتی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده تمام مواد شیمیایی و کالاهای مورد نیاز در پالایشگاه‌ها به دست تولیدکنندگان داخلی تامین شود، تاکید کرد: در بحث خطوط لوله احداث گاز، سالانه هزار کیلومتر خط لوله احداث می‌کنیم و هر هزار کیلومتر خط لوله که احداث می‌شود، ۳ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد که بیشتر آن مربوط به تامین ورق فولاد است.

او همچنین بیان کرد: سال گذشته باور آن سخت بود که ورق مورد نیاز صنعت گاز را در داخل تولید کنیم، اما اکنون خوشبختانه ورق ترش خط لوله گوره به جاسک و خط لوله شیرین برای صنعت گاز کشور، در کارخانه اکسین تبدیل به ورق شده و لوله سازی اهواز نیز مشغول به تولید آن است و تا یک ماه آینده می‌توانیم از آن استفاده کنیم. این کار مانع از خروج ارز از کشور می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم که یک صنعت گاز تمام ایرانی داریم.

کد خبر: ۶۹٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha