۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
دلیل قاچاق روغن نباتی و مایع به کشورهای همسایه| کمبود روغن در برخی استانها و شهرها برطرف می شود!
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در گفتگو با بازار اعلام کرد

دلیل قاچاق روغن نباتی و مایع به کشورهای همسایه| کمبود روغن در برخی استانها و شهرها برطرف می شود!

بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: پایین بودن قیمت روغن نباتی و روغن مایع در ایران نسبت به کشورهای همسایه انگیزه قاچاق این کالای اساسی مردم را به کشور های همسایه افزایش داده است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «امیر هوشنگ بیرشک» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که اخیرا فیلمی از قاچاق روغن از ایران به یکی از کشورهای همسایه شرقی در گروه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. آیا این فیلم واقعیت دارد؟ افزود: اهمیت مصرف روغن نباتی در عادات غذایی زندگی مردم بر کسی پوشیده نیست و باید از قاچاق این خوراکی به کشورهای همسایه جلوگیری شود، زیرا که روغن به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک از جایگاه مهمی در صنعت غذای سالم خانواده های ایرانی برخوردار است و دولت و دست اندرکاران باید به تامین آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران بیان کرد: با توجه به اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز روغن و قیمت مناسب روغن در ایران در قاچاق این کالا به کشورهای همسایه بسیار موثر است و دستگاه های اجرایی به خصوص نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا با این پدیده که غذای مردم را هدف قرار داده مقابله کند.

بیرشک گفت: من نیز این فیلم را دیدم اما زمان آن مشخص نیست و باید دستگاه های اجرایی اجازه ندهند روغن و سایر کالاهای اساسی مردم در این شرایط اقتصادی به کشورهای همسایه قاچاق شود.

نمی توانیم قاچاق روغن نباتی را به کشورهای همسایه کتمان کنیم. دلیل عمده قاچاق روغن از ایران به کشورها تفاوت زیاد قیمت آن در ایران است

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه نمی توانیم قاچاق روغن نباتی را به کشورهای همسایه کتمان کنیم، گفت: دلیل عمده قاچاق روغن از ایران به کشورهای تفاوت زیاد قیمت آن در ایران است.

بیرشک افزود: صادرات روغن به کشورهای منطقه ممنوع است و انتشار این فیلم در فضای مجازی نشان می دهد که قاچاق روغن و تخلف این عمل مجرمانه کاملا در این فیلم محرز است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روغن در برخی از استانها و شهرها کمبود دارد، گفت: تمام تلاش تولید کنندگان روغن نباتی در کشور این است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمبود روغن در این شهرها برطرف شود تا مردم در تامین آن مشکلی نداشته باشند.

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: در روزهای اخیر نیز به علت نزدیک شدن به شب عید و ماه مبارک رمضان تقاضا مصرف روغن افزایش یافته و تولیدکنندگان نیز همواره در تلاش هستند که با تولید بیشتر کمبود روغن را در سطح کشور برطرف کنند.

تا آذر ماه سال جاری بیش از ۹۷۹ هزار تن روغن در کشور توزیع شده است
بیرشک با اشاره به میزان تحویل روغن به بازار اظهار داشت: تا آذر ماه سال جاری بیش از ۹۷۹ هزار تن روغن به بازار تزریق شده است و حتی در دی ماه سال جاری به میزان ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن روغن نباتی در سطح کشور توزیع شده اما بازهم در برخی از استانها شاهد کمبود آن هستیم.

بیرشک به میزان مصرف روغن نباتی و یا روغن مایع در کشور اشاره کرد و افزود: به طور متوسط ماهانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن روغن در کشور به مصرف می رسد و ۵۱ تولید کننده در کشور در تلاشند که روغن در بازار کمبودی نداشته باشد.

آمارها نشان می دهد که به طور متوسط سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن روغن در کشور به مصرف می رسد در حالی که ظرفیت تولید در کارخانه های تولید کننده روغن در کشور بیش از یک میلیون و ۹۰۰ تا ۲ میلیون تن است

وی با بیان اینکه به علت اهمیت مصرف روغن در صنعت غذایی مردم روغن باید به وفور در تمام فروشگاه های سطح کشور به مردم عرضه شود، گفت: آمارها نشان می دهد که به طور متوسط سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن روغن در کشور به مصرف می رسد در حالی که ظرفیت تولید در کارخانه های تولید کننده روغن در کشور بیش از یک میلیون و ۹۰۰ تا ۲ میلیون تن است.

کمبود روغن در ماه های اخیر در برخی از استانها مشکلات اساسی خانواده ها است
به گزارش خبرنگار بازار، این در حالی است که روغن یکی از پرمصرف ترین کالای اساسی خانواده ها است و مردم برای آماده کردن غذای سالم به روغن نباتی وابستگی زیادی دارند و کمبود آن در ماه های اخیر در برخی از شهرهای کشور خانواده ها را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

هرچند که در حال حاضر کمبود روغن به خصوص در تهران و بسیاری از استانها برطرف شده و همانند سه ماه گذشته مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هم اکنون در بسیاری از فروشگاههای بزرگ به راحتی روغن در اختیار مصرف کنندگان است اما کمبودی آن در برخی از شهرها به خصوص در استان های مرزی وجود دارد و باید دست اندرکاران نسبت به توزیع بیشتر آن اقدام کنند.

از طرفی برای جلوگیری از قاچاق این کالای اساسی به کشورهای همسایه همه دستگاههای اجرایی، سازمان ها و نهادهای مسئول با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند تا از خروج روغن به صورت قاچاق از کشور جلوگیری شود.

کد خبر: ۶۹٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha