۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
 دولت جلوی اعطای تسهیلات بیشتر از منابع بانکی را بگیرد
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

دولت جلوی اعطای تسهیلات بیشتر از منابع بانکی را بگیرد

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید به همه بانک‌ها ابلاغ کند که هیات مدیره حق اعطای تسهیلات بیشتر از منابع موجود را ندارد و اگر بانکی دچار کمبود منابع شد روی بانک مرکزی حساب باز نکند.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درمورد افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی گفت: روال رایج در همه سیستم های بانکی دنیا در زمان کمبود منابع این است که از بازار بین بانکی استفاده کنند.

وی افزود: اصل بر این است که بانک دچار کمبود منابع نشود یعنی منابع خود را از سپرده ها و منابع بانکی اخذ کند و متناسب با منابع خود، تسهیلات بپردازد؛ در حقیقت اگر بانکها روابط بانکی، نظارتی و دستورالعمل های بانک مرکزی را رعایت کنند معمولاً دچار کمبود منابع نخواهند شد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: اگر با رعایت همه این شرایط اما بانکی دچار کمبود منابع شد در مرحله نخست از بازار بین بانکی و در مرحله بعد هم می تواند از بانک مرکزی کمک بگیرد.

مظاهری گفت: در حال حاضر هیچ بانکی خود را موظف نمی داند که در حد منابع موجود، اعتبار و تسهیلات دهد و به دلیل اعطای تسهیلات بیشتر از منابع مجبور به کمک گرفتن از بازار بین بانکی و بانک مرکزی می شود و بانک مرکزی هم از ترس شورش اجتماعی سپرده گذاران به این بانکها خط اعتباری می دهد.

وی تسهیلات تکلیفی و دستوری را از دلایل بدهی های بانکها به بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: دولت برای اینکه کسری بودجه را در بودجه نشان ندهد به روش ها و عناوین مختلف از منابع بانکها استفاده می کند و برای آنها تسهیلات تکلیفی تعیین می کند.

مظاهری همچنین به راه حل این مشکل نیز اشاره و بیان کرد: بانک مرکزی باید به همه بانکها ابلاغ کند که هیئت مدیره حق اعطای تسهیلات بیشتر از منابع موجود را ندارد و اگر بانکی دچار کمبود منابع شد روی بانک مرکزی حساب باز نکند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تأکید کرد: وقتی ریشه این نارسایی ها و عادت کردن بانکها به پرداخت های بیش از حد توان، خود دولت است بنابراین راهکارش هم این است که دولت یعنی بانک مرکزی جلوی این کار بانکها را بگیرد.

کد خبر: ۶۹٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha