۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
تأکید بر دورکاری به عنوان روشی تازه برای اشتغال؛ بازار کار دنیا برای همیشه تغییر کرده است
بازار گزارش می‌دهد؛

تأکید بر دورکاری به عنوان روشی تازه برای اشتغال؛ بازار کار دنیا برای همیشه تغییر کرده است

همه گیری کرونا تغییرات ماندگاری در زندگی ما ایجاد کرده است و بزرگترین تغییر در نحوه کار کردن است. از این پس دورکاری یک روش معمول کار است و در دفاتر کاری شمار کمتری از افراد حضور خواهند داشت. وجود رباتها در محیط کار هم تغییر بعدی است.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا زندگی را برای همیشه تغییر داده است. از جمله این تغییرات را می توان در فضای کار و افزایش حضور رباتها در بازار کار دانست. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود نوشت: «همه گیری کرونا نگرانی های تازه ای را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد. از یک طرف صاحبان مشاغل به این فکر افتادند که در صورت وقوع بحران های دیگر چگونه می توانند کمترین آسیب را متحمل شوند و به همین سرمایه گذاری در افزایش استفاده از رباتها و توسعه اتوماسیون بیشتر شد. با جایگزین شدن رباتها به جای انسانها برای کار در کارخانه های صنعتی، رستوران ها ، خرده فروشی ها و انبارها دیگر ریسک انتقال ویروس و ابتلا به بیماری وجود نداشت و حتی در زمان های بحرانی هم امکان کار وجود داشت. به دنبال این مساله بسیاری از کارگران ساده فعال در صنایع شغل خود را از دست دادند و رباتها جایگزین آنها شدند.»

اتوماسیون افزایش پیدا می کند
مطالعات نشان می دهد در طول تمامی بحران های اقتصادی ما شاهد توسعه اتوماسیون در شرکتها و صنایع مختلف بودیم ولی در جریان همه گیری کرونا سرعت به کار گیری ماشین ها در بخش پذیرش هتل ها، تهیه غذا در رستوران ها و حتی ارایه غذا به مشتریان و یا دریافت هزینه خرید کالاها و خدمات از مشتریان افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر خرید های انلاین جایگزین مراکز خرید شد و کارایی مراکز خریدی که برای راه اندازی آنها هزینه های هنگفتی شده بود از بین رفت.

 با وجود اینکه حضور رباتها در کارگاه ها و بخش های خدماتی باعث افزایش نرخ بیکاری کارگران می شود ولی بدون شک زمینه را برای افزایش راندمان تولید و بهره وری اقتصاد فراهم می کند. از طرف دیگر باعث افزایش سطح ایمنی نیروهای کار بعد از شروع دوباره کار می شود. 

 آمارها نشان می دهد کشورهای آسیایی در این زمینه پیشگام هستند و کره جنوبی در صدر این فهرست است. در این کشور به ازای هر یک میلیارد دلار تولید در کارخانه های صنعتی ۶۹۵.۷ ربات وجود داشت و این نسبت برای کشور ژاپن برابر با ۳۵۲.۱ ربات بود. کشورهای آلمان و ایتالیا از نظر سطح استفاده در رباتها در فعالیتهای صنعتی جایگاه سوم و چهارم را دارند و چین در این رده بندی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

دورکاری، روش تازه کار در دنیا می شود
در این سال دورکاری به یک روش تازه برای کار کردن تبدیل شد و بررسی های انجام شده در امریکا نشان داد هرچه شغلی سطح بالاتر باشد و هر چه شرکت بزرگتر و توسعه یافته باشد، دورکاری در آن شرکت بیشتر است. بر طبق این مطالعه دو سوم تولید ناخالص داخلی امریکا در فصل دوم سال ۲۰۲۰ توسط افرادی تولید شد که از خانه کار می کردند. بسیاری از شرکتها به کارمندان خود گفته بودند تا انتهای سال ۲۰۲۰ دورکاری را بر گزینند و بسیاری از شرکتهای فعال دردنیای تکنولوژی مانند فیس بوک و گوگل  این سیاست کاری را برای همیشه دنبال خواهند کرد.

دورکاری و تبدیل شدن آن به روش تازه ای برای اشتغال نیازهای تازه ای را نیز به همراه آورد مانند تغییر طراحی خانه ها و ایجاد یک دفتر کاری منسجم در داخل خانه. از طرف دیگر  تمایل برای زندگی در مراکز شهرها که به دلیل نزدیکی به دفاتر کاری مورد استقبال زیادی قرار داشت کم شد و در نتیجه قیمت انها نیز تنزل یافت در مقابل خانه هایی که دور از مراکز شهرها ساخته می شدند با استقبال زیادتری روبرو شدند.

اقتصاد دنیا سبزتر می شود
با وجود اینکه در سالهای گذشته در مورد ضرورت توجه به اقتصاد سبز در دنیا صحبت می شد ولی کمتر دولتی بود که این طرح را با جدیت مد نظر قرار دهد و اقدام به اجرای طرح های لازم برای فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی بکند. اما از ابتدای سال ۲۰۲۰ و زمین گیر شدن صنایع بزرگ تولید انرژی های فسیلی و صنایع مصرف کننده انرژی های فسیلی مانند صنعت حمل و نقل هوایی، شرایط به طور کلی تغییر کرد.

حتی شرکتهای بزرگ نفتی مانند بریتیش پترولیوم هم در این سال احساس  نگرانی کردند و طرح هایی برای تولید انرژی های سبز را در دستور کار خود قرار دادند. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری در انرژی های سبز برای تولید نیرو در دنیا بیشتر شود و تولید وسایل نقلیه ای که با انرژی های پاک کار می کنند هم افزایش پیدا خواهد کرد.

دولتهای بریتانیا و آلمان به همراه فرمانداران برخی از ایالتهای امریکا از قبیل کالیفرنیا اعلام کردند تا سال ۲۰۳۵ فروش  خودروهای بنزینی و دیزلی را به صفر می رسانند و تمامی خودروهای موجود در بازار را به خودروهای سبز و الکتریکی تبدیل می کنند.

کد خبر: ۶۹٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha