۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۱
کرونا کمر راهنمایان گردشگری را خم کرد| غفلت از ظرفیت‌های قم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کرونا کمر راهنمایان گردشگری را خم کرد| غفلت از ظرفیت‌های قم

قم- کمر راهنمایان تور و گردشگری در بحران کرونا خمیده شد ولی تا کنون بعد از گذشت حدود یک سال حمایت مطلوبی از آنها نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایطی که استان قم در بهترین زمان در حال آماده شدن برای میزبانی از زائران و گردشگران خود بود ناخودآگاه ویروس موذی و کوچکی همه معادلات را به هم ریخت و بخش گردشگری قم را تعطیل و نیمه جان کرد.

هرچند کرونا ویروس به بخش گردشگری کشور هم ضررهایی رسانده، اما از آنجایی که ۶۰ درصد اشتغال استان قم به دلیل شرایط خاصی که دارد فقط در بخش خدمات و گردشگری است لذا به جرئت می‌توان گفت استان قم بیشترین ضرر و آسیب را از کرونا دیده است.

در این میان شاید کسب و کارهای بسیاری در قم از کرونا آسیب دیده باشند اما آسیب بخش گردشگری قم جدی‌تر بود به طوری که با فلج شدن این بخش بسیاری از دست اندرکاران بخش گردشگری از جمله راهنمایان تور بیکار و ضربه‌های بسیاری را تحمل کردند.

اما بخش گردشگری قم نه فقط در زمان کرونا بلکه قبل از کرونا به دلیل عدم حمایت جدی از این بخش آن طور که باید و شاید به نسبت ظرفیت‌های خوبی که قم دارد نمو پیدا نکرده و تنها بعد زیارتی آن پررنگ جلوه گری کرده است؛ این در حالی است که این استان در بخش‌های گردشگری روستایی، طبیعی، تاریخی و توریسم سلامت هم حرفی برای گفتن دارد.

خبرنگار بازار در این زمینه با محسن حاجی سعید، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است:

* با توجه به این که کرونا به بخش گردشگری ضربه جدی وارد کرده آیا راهنمایان تور و گردشگری از سوی دولت حمایت شدند؟
هرچند دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات حمایت از آسیب دیدگان کرونا در نظر گرفته است و این بسته‌ها برای تأسیسات گردشگری تا حدودی راه گشا هم بوده اما تا این لحظه و با گذشت ۱۰ ماه از بحران کرونا هنوز راهنمایان گردشگری حمایت جدی از سوی دولت نشده‌اند.

اگر نیروی متخصص از صنعت گردشگری خارج شود، آموزش نیروی جدید زمان‌بر و بسیار پرهزینه خواهد بود و گردشگری کشور را ۳ تا ۴ سال به حاشیه می‌برد

راهنمایان گردشگری از اوایل بهمن‌ماه تاکنون همه درآمدهای خود را از دست داده‌اند و مشخص نیست در آینده کسب و کار آنها و یا وضعیت معیشت آنها چگونه خواهد بود؛ ما نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی نوشتیم و در این نامه از وی خواستیم تا با پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به فعالان گردشگری کمک کند تا حداقل در این بحران بتوانند کسب و کار جدیدی را به دست آورند.

وزارت گردشگری در نامه‌هایی که خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده، مستقیماً به راهنمایان اشاره کرده و به لزوم حمایت از آنها تأکید کرده است، اما اینکه چرا حمایت از این افراد هنوز در مرکز توجه دولت قرار نگرفته، جای سئوال دارد؟

* آیا پرداخت وام‌ از سوی ستاد مقابله با کرونا در قالب بسته‌های حمایتی برای راهنمایان گردشگری مفید بوده است؟
باید دولت یک بسته تسهیلاتی با دوره تنفسی یک‌ساله به راهنمایان گردشگری پرداخت کند؛ بسته‌ای که دولت برای حمایت از صنعت گردشگری و فعالان این حوزه پیش‌بینی کرده، می‌تواند شروع یک کمک باشد اما دولت تا این لحظه برای حمایت از نیروی انسانی متخصص صنعت گردشگری به ویژه راهنمایان گردشگری، کمکی نکرده است.

پرداخت وام بلاعوض با تنفس یک ساله به بخش کوچکی از اهالی این صنعت می‌تواند چاره ساز باشد زیرا مشاغل دیگر فعال در کشور به صورت موقتی تعطیل شده‌اند اما فعالیت راهنمایان گردشگری از زمستان سال گذشته و قبل از بحران کرونا دست خوش تغییراتی شد و این حوادث مانند سیاست خارجی و تحریم اقتصادی بر بخش گردشگری و تورهای مسافرتی تأثیر گذاشت.

اگر بخواهیم با بدبینی پیش‌بینی کنیم، این وضعیت تا اواسط سال آینده احیا نخواهد شد، زیرا بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، گردشگری بین‌المللی در فاصله زمانی ۱۰ ماه بعد از مهار ویروس کرونا به شرایط نرمال برمی‌گردد.

اگر نیروی متخصص از صنعت گردشگری خارج شود، آموزش نیروی جدید زمان‌بر و بسیار پرهزینه خواهد بود و گردشگری کشور را ۳ تا ۴ سال به حاشیه می‌برد؛ بنابراین هم‌اکنون باید از نیروی متخصص صنعت گردشگری حمایت کنیم.

* از دیدگاه شما استان قم در بخش گردشگری چه جایگاه و ظرفیت‌هایی دارد؟
آنچه در قم در حال رخ دادن است جنبه گردشگری زیارتی است که پررنگ جلوه نمایی کرده اما آن طور که باید و شاید از دیگر جنبه‌های گردشگری قم مانند تاریخی، طبیعی و توریسم درمانی غفلت شده است.

در قم دریاچه حوض سلطان و دریاچه نمک وجود دارد که ظرفیت‌های بالایی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارند و باید مسئولان به جنبه‌های دیگر گردشگری قم هم توجه کنند؛ به جاذبه فرش ابریشم قم هم باید نگاه جدی شود و باید نمایندگان استان که جایگاه خوبی در مجلس دارند بخش گردشگری قم را حمایت و با نگاه حمایتی آن را ترمیم کنند.

در کنار جنبه‌های زیارتی، ظرفیت‌های پنهان قم که شامل تاریخی، طبیعی و روستایی است هم باید دیده شود

در کنار جنبه‌های زیارتی، ظرفیت‌های پنهان قم که شامل تاریخی، طبیعی و روستایی است هم باید دیده شود؛ در قم خانه‌های تاریخی با ظرفیت بالایی وجود دارد باید دید مسئولان نسبت به بخش گردشگری تغییر کند.

* برای بهبود و نجات بخش گردشگری و هم‌چنین ارتقای جایگاه آن در قم چه باید کرد؟
بخش گردشگری قم که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه دارد و باید مسئولان با تدوین یک برنامه جامعی حمایت کنند؛ نمایندگان استان قم به کمک اداره میراث فرهنگی برنامه‌ریزی دقیقی برای بخش گردشگری قم در دوران پسا کرونا داشته باشند.

انسجام بین بخش خصوصی و دولتی می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری در استان قم رقم زند اما عدم وجود هماهنگی بین بخش‌های مختلف گردشگری و مسئولان دیگر دستگاه‌ها به این بخش ضربه خواهد زد راهنمایان گردشگری در قم صاحب خبره و دارای یک وزنه کشوری و بین‌المللی هستند می‌توان از آنها برای نجات این بخش بیشتر کمک گرفت.

کد خبر: ۶۹٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha