۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
۲۰۰خودرو در مسیر «کرمان-زاهدان» گرفتار شدند؛ خسارت میلیاردی به زیرساخت‌ها
طوفان شن غوغا می‌کند؛

۲۰۰خودرو در مسیر «کرمان-زاهدان» گرفتار شدند؛ خسارت میلیاردی به زیرساخت‌ها

کرمان- باز هم طوفان شن استان کرمان را از شمال تا جنوب فرا گرفت اما شدت تندباد و ریزگردها در شرق استان بیشتر بود و موجب بروز خسارت‌های سنگین شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از روز گذشته وزش باد شدید استان کرمان را فرا گرفته است و همچنان ادامه دارد، طوفان شدید شن از شمال کرمان در راور تا جنوب کرمان در جازموریان گزارش شده است، شهر کرمان نیز متاثر از این تند باد  همراه با خیزش ریزگردها و گرد و غبار بوده است.

رفت و آمد در جاده های استان کرمان مختل شده است و به سختی انجام می شود و خسارتهای زیادی هم به تاسیسات شهری و زیر ساخت ها در روستاها و شهرها وارد شده که در حال برآورد است.

اما بیشترین میزان خسارت در شرق کرمان در شهرستان های نرماشیر، فهرج و ریگان ثبت شده است.

شدت طوفان به حدی بوده است که مردم خانه نشین شده اند و سرعت باد موجب شده رفت و آمد بین روستاها و شهرها هم مختل شود

شدت طوفان به حدی بوده است که مردم خانه نشین شده اند و سرعت باد موجب شده رفت و آمد بین روستاها و شهرها هم مختل شود به طوریکه راه دسترسی به دهها روستا مسدود شده است، در ریگان ۵۰ روستا و در فهرج ۴۰ روستا در محاصره شن های روان قرار گرفته اند , رفت و آمد در راور هم مختل شده است.

شن گرفتگی مزارع، باغ ها، نخلستان ها، قنوات، معابر عمومی و واحدهای مسکونی گوشه ای از مشکلاتی است که هم اکنون مردم با آن ها دست به گریبان هستند.

صدها خودرو در جاده ها گرفتار شدند
صدها خودرو هم در جاده های استان کرمان از فهرج و ریگان به سمت ایرانشهر و چابهار در راه مانده اند و به ساکنان آن ها امداد رسانی شده است.

از مسافران خواسته شده است تا زمان فروکش کردن طوفان از هر گونه سفر به شهرستانهای شرق کرمان خود داری کنند.

بسیاری از راههای روستایی دچار شن گرفتگی شده اند و روستاییان دسترسی به شهرهای بزرگ را ندارند. بیشترین مشکل در جاده فهرج – چابهار و ریگان – ایرانشهر مشاهده شده است

بسیاری از راههای روستایی دچار شن گرفتگی شده اند و روستاییان دسترسی به شهرهای بزرگ را ندارند. بیشترین مشکل در جاده فهرج – چابهار و ریگان – ایرانشهر مشاهده شده است.

دید افقی به ۵ متر کاهش یافت
۱۰۰ خودرو در ریگان و ۱۹۰ خودرو در فهرج در شن زمین گیر شده اند و به سرنشینان آن ها امداد رسانی شده است.

دید افقی در جاده به کمتر از ۵ متر رسیده است و خسارت های کلی طوفان هنوز برآورد نشده است اما از مردم خواسته شده است تا پایان طوفان در خانه های خود بمانند و تدابیر ایمنی را رعایت کنند.

ستاد بحران در راور، فهرج و ریگان تشکیل شده است و دستگاه های امدادی در آماده باش قرار گرفته اند.

فرماندار فهرج در گفتگو با بازار می گوید: ۱۹۰ خودرو پنجشنبه در جاده های شهرستان دچار طوفان شن شده اند که شامل ۱۰ اتوبوس، ۱۲۰ کامیون و ۶۰ خودرو سواری بوده است و برای ساعتی عبور مرور به سمت زاهدان مختل شد.

خسارت ها در حال برآورد است اما بیشترین خسارت ها در بخش کشاورزی و زیر ساخت ها وارد شده است

امیر باقری زاده گفت: در اثر شدت طوفان شن این محور مسدود شد اما هم اکنون جاده باز و رفت و آمد ادامه دارد اما از راننده ها می خواهیم تا زمان فروکش کردن طوفان از تردد های غیر ضروری خود داری کنند.

وی گفت: کاهش دید افقی و شن گرفتی جاده ها را از مشکلات عمده روز گذشته اعلام کرد.

وی تصریح کرد: خسارت ها در حال برآورد است اما بیشترین خسارت ها در بخش کشاورزی و زیر ساخت ها وارد شده است.

فرماندار فهرج با اشاره به قطعی برق در ۲۰ روستا گفت: طوفان ۳ میلیارد ریال شبکه توزیع برق در شهرستان خسارت وارد کرده است که موجب قطعی برق در برخی از مناطق شد.

راه دسترسی به ۱۰۰ روستا مسدود شد
فرماندار ریگان نیز به خبرنگار بازار گفت: طوفان در این شهرستان نیز موجب اخلال در رفت و آمد به سمت بندر اقیانوسی چابهار شده است.

امین باقری افزود: راه دسترسی به ۱۰۰ روستا مسدود شده است و تلاش برای بازگشایی این راهها و امدادرسانی به مردم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از مردم نیز به دلیل بیماری های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و سرپایی مداوا شده اند با این وجود از مردم می خواهیم به دلیل شدن ریزگردها فعلا از منزل خارج نشوند.

وی بیان کرد: شن های روان موجب شن گرفتگی معابر، جاده ها، زمین های کشاورزی، کانال های انتقال آب و باغ ها شده است و خسارت های قابل توجهی به کشاورزان وارد کرده است.

شن های روان موجب شن گرفتگی معابر، جاده ها، زمین های کشاورزی، کانال های انتقال آب و باغ ها شده است و خسارت های قابل توجهی به کشاورزان وارد کرده است

فرماندار ریگان افزود: رفت و آمد هم اکنون در مسیر به کندی انجام می شود و نیاز به احتیاط فراوان است.

وی بیان کرد: گروه های امدادی به روستاهای طوفان زده اعزام شده اند و دستگاههای امدادی در آماده باش کامل هستند.

وی ریگان را دومین کانون ریزگردها در کشور دانست و از مسئولان خواست برای حل مشکل ریزگردها و طوفان شن در شرق استان کرمان چاره اندیشی کنند.

سرما در راه است/ احتمال سرمازدگی مجدد مزارع و باغ ها
رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد:  طبق بررسی آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی در اکثر مناطق استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش احتمالی گرد و خاک پدیده غالب جوی خواهد بود.

 حمیده حبیبی ، ضمن اینکه در جنوبشرق استان خصوصا منطقه زهکلوت ،وزش باد و گردو خاک تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت. بنابراین کاهش کیفیت هوا، کاهش میزان دید افقی و احتمال اختلال تردد در کلیه محورهای مواصلاتی استان کرمان به استانهای همجوار محتمل می باشد.

وی بیان کرد: همچنین از امشب کاهش محسوس دما در استان آغاز و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت. احتمال خسارت سرمازدگی به محصولات زراعی و باغی خصوصا در جنوب استان دور از انتظار نیست.

استان کرمان به یکی از کانون اصلی ریزگردها تبدیل شده که جازموریان و کویر لوت دو عامل اصلی ریزگردها هستند.

کد خبر: ۶۹٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha