۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
رشد اقتصادی چین منعکس کننده دستاوردها و هزینه‌های مبارزه با کرونا
گلوبال تایمز بررسی کرد

رشد اقتصادی چین منعکس کننده دستاوردها و هزینه‌های مبارزه با کرونا

رشد ۲.۳ درصدی چین در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده دستاوردهای و هزینه های این کشور جهت مبارزه با بیماری کووید ۱۹ است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ ۲.۳ درصد افزایش یافت. در سه ماهه چهارم ، پکن ۶.۵ درصد رشد داشت. کل تولید ناخالص داخلی این کشور برای اولین بار از ۱۰۰ تریلیون یوان (۱۵.۴ تریلیون دلار) بالاتر رفته است.

این کمترین رشد سالانه چین بوده و همچنین یک موفقیت چشمگیر در سالی است که بیماری همه گیر COVID-۱۹ در جریان بود.  این در حالی است که تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۲۰ ۵ درصد کاهش یافت.

در مورد برآوردهای سایر اقتصادهای بزرگ، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه به ترتیب ۳.۶ ، ۱۰.۳ و ۹.۴ درصد کاهش داشته باشد. شایان ذکر است که چین ضمن محافظت از سلامتی مردم خود، به موفقیت اقتصادی نیز دست یافته است.

ایالات متحده تا حد زیادی جنگ با  COVID-۱۹ خود را رها کرده و صدها هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند و سرانجام با کاهش ۳.۶ درصدی روبرو شده است.

تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ مظهر اصولی است. این رقم نتیجه تلاشهای هماهنگ مردم چین برای غلبه بر چالشهای مختلف به رهبری حزب کمونیست چین و دولت چین است. این مهم باعث خواهد شد نیروهای ضد چین در ایالات متحده آمریکا و متحدان اصلی آن بسیار ناامید شوند. با این حال، برای مردم چین پیروزی کلی در جنگ COVID-۱۹ و توسعه اقتصادی و اجتماعی در سال ۲۰۲۱ مهمتر است.

اگرچه رشد ۲.۳ درصدی سالانه در مقایسه با دنیا یک موفقیت بزرگ است، اما در مقایسه با سال گذشته هنوز ۳.۷ درصد کاهش دارد. بخش قابل توجهی از آن توسط بخش خصوصی متحمل شده است که نشان دهنده عقب نشینی بسیاری از افراد و خانواده ها تحت تأثیر اپیدمی است. در یک سال گذشته، دستمزد بسیاری از افراد افزایش نیافت و درآمد برخی از افراد کاهش یافت. بسیاری از مشاغل کوچک در صنعت خدمات بسته شده و تعداد بیکاران افزایش یافت.

بیماری همه گیر باعث خسارات و درد واقعی برای جامعه چین شده است. رشد ۲.۳ درصدی هم بازتاب دستاوردهای مبارزه با همه گیری و هم هزینه های ذکر شده در بالا است. پکن باید این خسارات را در سال ۲۰۲۱ به حداقل برساند و این مهم باید هدف مهمی از فعالیت اقتصادی چین در سال جاری باشد.

سرنوشت چین بستگی به ادامه مسیر مبارزه با اپیدمی در سال ۲۰۲۱ دارد. چین روشهای پیشرفته و مناسبی را ایجاد نموده و تعداد زیادی از واکسنها را بین مردم خود توزیع کرده است. جنگ امسال چین با کووید ۱۹ دقیق تر و موثرتر خواهد بود و اقتصاد و زندگی روزمره مردم به حالت عادی باز خواهد گشت.

جنگ ضد اپیدمی در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها بسیار ضعیف است و اقتصاد آنها در هم ریخته است. از نظر چگونگی مبارزه با اپیدمی و بازگرداندن توسعه، پکن نمی تواند از کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا به عنوان مرجع استفاده کند.

پکن باید قاطعانه اپیدمی را تحت کنترل درآورده و اطمینان حاصل کند که این بیماری از کنترل خارج نمی شود و به همه جا گسترش نمی یابد. در عین حال، پکن باید قاطعانه از تعطیلی اقتصادی در مقیاس بزرگ یا طولانی مدت اجتناب کند. به طور کلی چین در سال ۲۰۲۱ اقدامات بیشتری برای تقویت خود انجام خواهد داد.

کد خبر: ۶۹٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha