۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۲
طلایی که هیزم می‌شود| ۲۰۰ کارخانه لنگ چوب
بازار گزارش می‌دهد؛

طلایی که هیزم می‌شود| ۲۰۰ کارخانه لنگ چوب

ساری- هرس زمستانه درختان برای سال جدید باغداری آغاز می شود و استفاده از این سرشاخه می تواند حجم قابل توجهی از نیاز چوبی صنایع راکد شده مازندران را تامین کند، اما اکنون این طلا، هیزم می شود.

بازار؛ گروه استان ها: تنفس جنگل و منع واردات چوب از کشورهای خارجی سبب شده تا ۲۳۶ کارخانه سلولزی مازندران در تامین مواد اولیه برای تولید فراورده ها با مانع اساسی مواجه شوند، این درحالی است که سالانه حجم زیادی از چوب آلات درختی در استان یا هیزم می شود و یا از دور ریخته می شود.

بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغات مرکبات در مازندران وجود دارد، از سوی دیگر درختان بی شماری طی سال های گذشته توسط شهرداری ها و دهیاری ها در سطح شهرها و روستاهای استان از نوع نارنج غرس شده که از میوه آن برداشت می شود.

هرس درختان و سرشاخه ها در فصل سرما برای پیشگیری از بروز خسارت به تاسیسات شهری نظیر تیرها برق نیز از دیگر اقداماتی است که چند نوبت در سال در مازندران صورت می گیرد، اما بقایای این سرشاخه های هرس شده از کجا سردر می آورد؟

درحالی که چرخ تولید بیش از ۲۰۰ کارخانه سلولزی و صنایع تبدیلی مازندران لنگ مواد اولیه و فرآورده های چوبی مانده است، ضایعات سرشاخه ها وقطع درحتان در مازندران یا از سایت های زباله سر در می آورد و یا به هیزم تبدیل می شود.

ضایعات و سرشاخه ها را می سوزانیم
علی موسوی باغدار مازندرانی که پس از برداشت مرکبات به فکر هرس زمستانه باغ پرتقالش افتاده می گوید: ضایعات سرشاخه ها را در گوشه ای از باغ آتش می زنیم زیرا کار دیگری با آن نمی توانیم انجام دهیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قبل از اینکه که روستا گازکشی شود، از ضایعات برای هیزم بخاری و یا تنور نان استفاده می کردیم، افزود: در حال حاضر چاره ای نداریم که ضایعات را بسوزانیم زیرا ماندن آن در کف باغ نیز منجر به پوسیده شده و بروز آفات می شود.

این باغدار پیشنهاد داد دهیاری ها و شورای محل باید برنامه ریزی کنند و ضایعات سرشاخه ها را به کارخانه های چوب بری و یا صنایع مورد نیاز تحویل دهند، افزود: این کار سبب می شود تا باغدار نیز از محل فروش این ضایعات درآمدی کسب کند و از سوی دیگر نیاز چوبی کارخانه ها نیز تامین شود.

هرچه به سمت عید می رویم، بوی دود و آتش از باغات مازندران به هوا برمی خیزد و کشاورزان و باغداران زیادی، سوزاندن بقایای ضایعات ناشی از هرس زمستانه را دود می کنند، این شیوه در مناطق شهری نیز ادامه دارد.

زباله دانی فرجام سرشاخه های هرس شده درختان شهری
هرس درختان شهری چند نوبت از سال در مازندران انجام می شود تا از افتادن سرشاخه بر روی تیرهای برق و بروز خسارت ها جلوگیری شود. علی امانی شهردار نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه چند نوبت از سال از جمله پاییز و بهار برای پیشگیری از خسارت های احتمالی نسبت به سرشاخه زنی درختان بلند و نارنج اقدام می شود، گفت: این کار میزان خسارت های احتمالی ناشی از افتادن سرشاخه و درختان بر روی تاسیسات برق را کاهش می هد.

وی درباره اینکه آیا از این ضایعات درختان بهره ای در صنایع چوبی گرفته می شود، گفت: با توجه به اینکه کارخانه چوبی زیادی در منطقه نداریم و از سوی دیگر این سرشاخه ها چندان مورد استفاده آن ها نیست، به ناچار آن را در سایت های زباله دور می ریزیم.

سرنوشت حجم بالایی از طلای سرشاخه های هرس شده در مازندران، زباله دانی های حاشیه شهرهاست و برنامه ریزی برای ثروت آفرینی از آن تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است.

حذف شاخه های شکسته و بیماراز جمله راهکارهای تناوب باردهی در باغات مرکبات است و از این رو کارشناسان بر لزوم هرس زمستانه باغات تاکید بسزایی دارند. درحالی بسیاری از ضایعات سرشاخه های و هرس درختان به هیزم تبدیل می شود که صنایع چوبی مازندران لنگ چندمترمکعب چوب هستند.

صنایع لنگ تامین چوب هستند
مدیر فنی یک کارخانه سلولزی در مازندران به خبرنگار بازار می گوید: می توان با سرشاخه های درختان هرس شده مرکبات نظیر پرتقال و نارنج در صنایع چوبی و تخته خرده چوب بهره گرفت.

علی خواجه حسینی با بیان اینکه در شمال کشور از جمله مازندران سالانه حجم زیادی از سرشاخه های درختان قطع شده و مرکبات به ضایعات تبدیل می شود، گفت: با بهره گیری از چوب های خرد شده و دو روز می توان در تولید انواع چوب های تخته خرده و غیره استفاده کرد و در حال حاضر از این سرمایه چندان استفاده نمی شود.

وی افزود: صنایع و کارخانه های چوبی لنگ تامین مواد اولیه برای تولیدات هستند درحالی که با تعامل بین جهاد کشاورزی و یا دهیاران و شوراها می توان در قالب قراردادهایی با کارخانه ها بخشی از نیاز چوبی آن ها را در قالب سرشاخه ها و درختان قطع شده تامین کرد.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر که بهره برداری از جنگل به دلیل طرح تنفس ممنوع است، بخشی از نیازچوبی خود را از درختان کشف شده توسط منابع طبیعی از قاچاقچیان تامین می کنیم، گفت: این درختان در قالب مزایده و مناقصه به متقاضیان فروخته می شود.

 عدم بهره گیری از ظرفیت شاخه های هرس شده و درختان قطع شده از یک سو و تعطیلی بهره برداری از جنگل های شمال و موانع فراروی واردات چوب از کشورهای خارجی همه نگاه ها و گزینه ها را به سمت زراعت چوب برده است.

۱۰ میلیون دلار برای واردات چوب صرف شد
درحالی بخشی از اقتصاد مازندران در باغات و شهرها روانه زباله دانی ها می شود که بیشتر صنایع چوبی و کارخانه های بزرگ مازندران با ظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد در حال فعالیت هستند. حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از ۲۳۰ کارخانه صنایع چوبی در استان فعالیت دارد، گفت: مازندران نقش بزرگ و بسزایی در تامین کاغذ تحریر، ام دی اف و صنایع سلولزی کشور دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون دلار صرف واردات چوب برای تامین نیازهای جوبی صنایع شده است، افزود: می توان با توسعه زارعت چوب ویا فراوری سرشاخه های درختان هرس شده بخشی از نیازها را تامین کرد.

وی همچنین به زراعت چوب در چهار هزار هکتار از عرصه های استان اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از پنج میلیون متر مکعب نیاز چوبی داریم که با ایجاد کارخانه های فراوری و بهره گیری از ضایعات سرشاخه های هرس شده و درختان بخش قابل توجهی از آن را تامین کرد.

دور باطل قطع و هرس سرشاخه و تبدیل آن به ضایعات و آتش زدن همچنان در گوشه و کنار مازندران وجود دارد این درحالی که دست بسیاری از صنایع از فرآورده ها  و مواد اولیه کوتاه مانده است و هر روز چراغ یکی پس از دیگری خاموش می شود.

کد خبر: ۶۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha