۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
بازار لوازم خانگی اصفهان در خواب زمستانی
برندهای داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند؛

بازار لوازم خانگی اصفهان در خواب زمستانی

اصفهان- بازار لوازم خانگی اصفهان این روزها به خواب زمستانی فرو رفته است. این ها همه در حالی است که با وجود نوسانات ارزی و گران شدن دلار و رفتن دو برند معروف هم هیچ تغییری در وضعیت بازار تولید کنندگان داخلی ایجاد نشده است.

دریا قدرتی پور؛ بازار- برندهای خارجی لوازم خانگی ایران را ترک کردند اما حضور قاچاق سامسونگ و ال جی دو برند پرطرفدار این روزها همچنان بر بازار لوازم خانگی سایه انداخته است و به شکل چشمگیری وجود دارد؛ با تمام اینها رکود و انتظار تنها چیزی است که در بازار لوازم خانگی ایرانی نمود دارد. 

این رکود با نوسانات ارزی و گران شدن دلار بیش از پیش رخ نمود تا جایی که مردم را نسبت به خرید لوازم خانگی بی اعتماد کرد، به این خاطر که اکثر لوازم اولیه لوازم خانگی که در ایران ساخته می شود از خارج وارد می شود و این مساله به گرانی این بازار دامن می زند.

بازار نمایشی بی فروغ 

بسیاری از کسانی که در این بازار دستی بر آتش دارند می گویند تا قبل از این چینی ها امپراطوری می کردند؛ این مساله به خصوص در زمینه لوازم برقی چشمگیرتر بود؛ آنجا که ماکروویوهای ارزان قیمت یک تا دو میلیون تومانی رقابتی نامانوس با برندهای آلمانی یا کره ای می کردند.

البته در این میان خیلی ها معتقد بودند که این جنس ها نیز فقط به نام آلمان یا ایتالیا هستند اما باز هم مونتاژ چین را با خود یدک می کشند و حالا دیگر جز جنس چینی نمی توانی جنس دیگری را در بازار لوازم خانگی پیدا کرد؛ با تمام این ها مجموعه لوازم خانگی که دربازار به چشم می خورد گویی تنها برای نمایش گذاشته شده است؛ نه خرید و مردم در روزهای پایانی سال کمترین تمایلی به خرید ندارند و بازار بی فروغ است، همین موضوع فروشندگان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

به گفته یکی از فروشندگان با سابقه لوازم خانگی تا چندی پیش اگر یک جنس به عنوان مثال سرویس قاشق و چنگال آلمانی نبود مردم نه می خریدند و نه نگاهش می کردند اما حالا به این سبب اینکه یک وارد کننده، جنس آلمانی را با مشکلات بسیار وارد می کند و دو سال طول می کشد که بفروشد به این دلیل که هر روز که او نتواند اجناسش را بفروشد، به دلیل نوسانات ارزی باز قیمت ها رشد می کند و با کاهش قدرت خرید، مردم هم کمتر زیر بار خرید این اجناس می روند.

داخلی هایی که به چشم نیامدند 

حالا با رفتن دو برند معروف که استقبال زیادی هم از آنها می شد، خیلی ها انتظار دارند که کالاهای ساخت داخل به چشم بیاید و طرفداران بیشتری پیدا کند و چشم بادامی ها که طناب اقتصاد لوازم خانگی را به دست گرفته اند، دست از سر تولید کنندگان بردارند. 

در این میان وزارت صمت نیز با ارائه راهکارهایی عزم خود را جزم کرده که از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کند. بر اساس قوانین جدید در حال حاضر توسط واحدهای تولیدی داخلی حدود ۴ هزار شناسه دریافت شده است که به ۱۹۶ واحد صنعتی مربوط است. شرکت‌های واردکننده هم حدود هشت هزار و ۳۱۰ شناسه دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از واحدهای صنعتی مشمول این طرح شناسه کالای مورد نیاز برای محصولات خود را دریافت کردند تا کمتر شاهد کالاهای قاچاق در ایران باشیم.

طی چند سال گذشته و به دنبال افزایش نرخ دلار به خصوص از سال ۹۷، تمام بازارها شکل دیگری به خود گرفت و با سیر صعودی قیمت ها رکود شدیدی بر آنها حاکم شده است. بازار لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنا نیست و به گفته فروشندگان، این روزها بیشتر خریدها مربوط به افرادی است که می خواهند به خانه بخت بروند و پدر و مادرشان درگیر خرید هستند یا بعضا به دلیل خرابی، ناچار به خرید لوازم خانگی می شوند.

متاسفانه در شرایط متفاوت امسال و شدت تحریم ها و کاهش ورود برندهای خارجی لوازم خانگی در کلان شهر اصفهان وضعیت نامناسبی بر بازار لوازم خانگی حکمفرما شده، تا جایی که بسیاری از مغازه داران از کاهش درآمد خود گلایه دارند.

برخی مغازه داران تاکید دارند که درحال حاضر مشکل اصلی بازار لوازم خانگی افزایش قیمت و قاچاق کالا نیست، بلکه تقلبی بودن اجناس به خریدار لطمه وارد می‌کند.

بازار لوازم خانگی اکنون در رکود است

در این رابطه نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان نیز چندی پیش در خصوص وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی در اصفهان، گفت: متاسفانه بازار لوازم خانگی اکنون در رکود است.

علیرضا قندی با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی و کاهش قدرت خرید مردم، تصریح کرد: آن دسته از کالاهای ایرانی که مشابه کالاهای خارجی هستند، قیمت بالاتری نسبت به کالاهای خارجی دارند؛ برای مثال ماشین ظرفشویی ایرانی را باید با قیمت هشت میلیون تومان خریداری کرد، در حالیکه برند خارجی همین جنس را می‌توان با نرخ ۶ میلیون تومان و به نام کار قاچاق خرید.

وی افزود: در این شرایط مردم به دلیل قدرت خرید پایین خود مجبور به خرید کالای خارجی حتی با وجود کیفیت پایین آن می‌شوند، اجناسی که با نام برندهای با کیفیت، اما به شکل تقلبی وارد می شوند و بالتبع قیمت های ارزانتری هم دارند.

برندهای تقلبی و حباب قیمت ها 

رضا صدر از کسانی است که نمایندگی محصولات یک برند ایرانی را دارد. او علت این همه رکود را انتظار و دودلی مردم دانسته و در گفت و گو با بازار اظهار داشت: این قیمت ها کاذب است و مثل حبابی است که فقط بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. مغازه داری که هزینه کرده است، می خواهد سودی هم داشته باشد در کنار آن دولت حمایتی در قبال کاهش قیمت ها نمی کند و او نیز حاضر است جنسش در انبار بماند تا اینکه ضرر کند.

به اعتقاد او مردم منتظر تغییر هستند اما رکود ایجاد شده به هیچ وجه به نفع فروشندگان نیست و به همین سبب دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا اجناس با قیمت مناسب‌تر عرضه شود و با دلار ارزان کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود و بازار از خواب زمستانی بیرون بیاید.

وی  اضافه کرد: بازار لوازم خانگی خواهان شفافیت درآمد، عدالت مالیاتی و نصب پایانه فروشگاهی هستند، گاهی از برخی افراد مالیات زیادی و از برخی مالیات ناچیز گرفته می‌شود.

روزهای متروک مبادلات پولی به گفته بسیاری سال پیش هم وضعیت بهتر از امسال نبوده و از زمانی که دلار دچار نوسان شده و ارزش پول ایران یک باره کاهش شدیدی را تجربه کرده کار کسانی که در حوزه کار می کردند نیز کساد شده است و شاید همه اینها باعث شد که بازار لوازم خانگی گرچه با شلوغی همراه است، اما آنچنان که باید و شاید از خرید و فروش خبری نیست.

حالا بازار لوازم خانگی در روزهای  متروک از مبادلات پولی به سر می برد و برخلاف وعده‌های داده شده، تاکنون هیچ‌گونه سرمایه در گردشی از صندوق توسعه ملی به واحدهای تولید لوازم خانگی پرداخت نشده و مرکز مبادلات ارزی نیز فقط به یک دهم از کل ثبت سفارش انجام شده برای واردات قطعات لوازم خانگی ارز مبادله‌ای داده است و این وضعیت ورشکستگی برخی از فروشندگان را در بردارد؛ شاید هم این همه احتکار و بالا رفتن قیمت لوازم خانگی که هر روز در حال صعود است مثل بادکنکی تو خالی است که نیازمند نظارت و حمایت بیشتر برای نترکیدن است.

کد خبر: ۶٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha