۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
گرانی کاغذ کاهش آمار چاپ را در یزد موجب شده است
رئیس اتحادیه فروشندگان کتاب یزد:

گرانی کاغذ کاهش آمار چاپ را در یزد موجب شده است

یزد- مرتضوی، رئیس اتحادیه فروشندگان کتاب یزد گفت: افزایش قیمت کتاب ناشی از افزایش نرخ کاغذ و کاهش آمار چاپ کتاب بوده که این موضوع باعث کاهش تقاضا برای این کالای فرهنگی شده است. 

محمدحسین مرتضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزایش قیمت کاغذ را عامل اصلی افزایش نرخ کتاب دانست و گفت: در داخل کشور به دلیل نبود درخت مناسب، امکان تولید کاغذ وجود ندارد و در ایران تنها کاغذ پارس تولید می‌شود که از لحاظ رنگ ضعیف بوده و برای چاپ کتاب مناسب نیست.

وی با اشاره به کاهش آمار چاپ کتاب در سال‌های اخیر، افزود: ناشران با وجود نارضایتی از شرایط می‌کوشند تا با افزایش قیمت کتاب‌های موجود کسری چاپ کتاب را جبران کنند لذا از سوی دیگر فروش برخی از کتاب‌ها انحصاری شده و گاهی اساتید دانشگاه کتابی را به عنوان منبع درسی معرفی می‌کنند که خود ناشر یا نویسنده آن کتاب هستند و این امر سبب کاهش آمار فروش سایر کتاب‌ها می‌شود. 

رئیس اتحادیه فروشندگان کتاب اظهار کرد: همچنین برخی از کتاب‌ها مانند کتاب‌های عمومی در فضای مجازی انتشار یافته و به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرند؛ این امر نیز مزید بر علت شده تا نسل موبایل به دست امکان استفاده راحت‌تری از کتاب داشته و آمار فروش کتاب چاپی کمتر و بازار فروش ناشران کسادتر شود.

گفتنی است در حال حاضر در استان یزد حدود ۲۰ کتابفروشی فقط در زمینه فروش کتاب‌های درسی و غیردرسی مشغول به کار هستند. این واحدها در طول سال گذشته به دلیل افزایش قیمت کتاب و نیز فروش کتاب های درسی از سوی مدارس با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شده اند.

لازم به ذکر است، به آن دسته از واحدهای فروش کتاب که کارگر بیمه‌ای داشته و یا مشکلات اقتصادی حادتری داشتند از سوی صنف تسهیلاتی در اختیارشان قرار گرفته است، اما هیچگونه حمایتی از سوی مسئولان استانی برای حمایت از این واحدها در پایتخت کتاب ایران صورت نمی گیرد.

کد خبر: ۶۹٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha