۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
چالشهای داخلی و خارجی بایدن برای بازگشت به برجام|ترامپ پادشاه جمهوری خواهان می‌شود
نیوزویک بررسی کرد:

چالشهای داخلی و خارجی بایدن برای بازگشت به برجام|ترامپ پادشاه جمهوری خواهان می‌شود

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت نیروهایی که کارزار ترامپ علیه ایران را به پیش می راندند، هنوز هم هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: رئیس جمهور تازه آمریکا می خواهد گفتگو با تهران را دوباره آغاز کند و از برجام به عنوان پایه ای برای محدود کردن برنامه موشک های بالستیک ایران و نیروهای نیابتی اش استفاده کند.

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه گفت: ما انتظار داریم که صاحبان قدرت در کاخ سفید به قانون برگردند. اگر آنها به قانون برگردند، پاسخ ما مثبت خواهد بود. برای جهان و ملت ما روشن شد که سیاست فشار حداکثری ۱۰۰ درصد شکست خورد.

بایدن و روحانی هردو با مخالفت های داخلی و بین المللی برای بازگشت به توافق روبرو هستند. تندروها در ایالات متحده طرفدار شیوه های سخت گیرانه تر و حتی اقدام نظامی علیه تهران می باشند. بایدن و ایران هنوز مجبور به غلبه بر انتقادات و گمراه سازی های ترامپ هستند.

روز سه شنبه «آنتونی بلینکن» نامزد بایدن برای وزارت امور خارجه گفت که اگر ایران به توافق برگردد ما نیز همین کار را خواهیم کرد. سناتور تد کروز گفت: لغو تحریم ها موجب می شود میلیاردها دلار به گروه های تروریستی سرتاسر خاورمیانه منتقل شود. سناتور لیندسی گراهام نیز در مخالفت با بازگشت به توافق مدعی شد ایران بزرگ ترین حامی تروریسم است.

متحدان اروپایی آمریکا از بازگشت به توافق استقبال کرده اند درست برعکس برخی شرکای قدرتمند ایالات متحده مانند عربستان، امارات و اسرائیل. نتانیاهو قبلا علیه برنامه های بایدن صحبت کرده است.

حتی اگر بایدن موفق شود آمریکا را به توافق بازگرداند هیچ تضمینی وجود ندارد که متحدان مخالف، علیه توافق اقدام نکنند. اسرائیل نیز همچنان به سنگ اندازی های خود در مسیر برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد و ممکن است دولت بایدن را از هر حمله یا برنامه پیش رو در مورد ایران مطلع کند یا لزومی به این کار نبیند.

ترامپ نیز به عنوان یک شهروند به مخالفت با بایدن ادامه خواهد داد. چه بسا او دوباره در قامت یک رئیس جمهور در سال ۲۰۲۴ ظاهر شود و یا به عنوان پادشاه جمهوری خواهان یا با حزبی جدید برای به چالش کشیدن فاکس نیوز خودنمایی کند.

هر اتفاقی بیفتد، ترامپ و مقامات دولت سابق او احتمالا خواستار گفتگو با ایران خواهند بود. ممکن است پومپئو و پنس این کار را برای آماده سازی انتخابات آینده سنا یا کاخ سفید انجام دهند.

در ایران نیز طرفداران توافق هسته ای با محافظه کاران در ستیز خواهند بود. فروپاشی برجام، ترور قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده و تحریم های بی امان، قدرت محافظه کاران را فزونی بخشیده است. محافظه کاران در انتخابات مجلس بیشتر صندلی ها را به دست آورند و انتظار می رود که در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیروز شوند.

روحانی یک پنجره کوچک را برای توافق با بایدن باز گذاشته است. دولت او اکنون زیر فشار محافظه کاران و این هفته توسط قانونگذاران محکوم شد. روز چهارشنبه نیز ظریف ارتباط تخت روانچی با تیم بایدن را رد کرد که نشانه دیگری است از چالش های تیم روحانی برای مقابله با محافظه کاران داخلی.

کد خبر: ۶۹٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha