۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
توفان خراسان رضوی را درنوردید؛جاده‌های استان لغزنده است
بازار گزارش می‌دهد؛

توفان خراسان رضوی را درنوردید؛جاده‌های استان لغزنده است

مشهد- شهروندان مشهد مقدس که برای دومین روز متوالی آخرین روز هفته را به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها با هوایی ناسالم و با شاخص هشدار آغاز کردند پس از ساعتی با تغییرات جوی و وزش باد شدید و توفان روبرو شدند که همراه با گردوخاک فراوان بود.

به گزارش خبرنگار بازار از صبح پنجشنبه وزش باد در بسیاری از شهرهای استان ازجمله شهرستان‌های تایباد، سرخس، باخرز و بخش‌هایی از سبزوار و کاشمر به بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت رسید و نظم زندگی شهروندان را به هم‌ریخت.

گفتنی است هم‌زمان با وزش باد شدید پیش‌بینی‌شده توسط اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در این استان عصر امروز دوم بهمن‌ماه سرعت وزش باد در کلان‌شهر مشهد از ۷۰ کیلومتر بر ساعت فرارتر رفت و موجب شکستگی درختان و هم‌چنین خسارت به برخی از تابلوها و نمای ساختمان ها شد.

گفتنی است بارش برف در شهرستان‌های کلات، قوچان و چناران واقع در شمال و شمال شرق استان نیز از ظهر امروز آغاز  و بنا بر گزارش سازمان هواشناسی بارش باران شهرستان‌های مختلف استان نظیر سبزوار در غرب و درگز در شمال خراسان رضوی را در برگرفته است.

شدت گرفتن سرعت توفان
به گزارش بازار این در حالی است که پیش‌ازاین اداره کل هواشناسی با انتشار اطلاعیه‌ نسبت به بارش برف، کولاک و افت شدید دمای هوا برای روزهای پایانی هفته جاری در این استان هشدار داده بود.

این اطلاعیه هشدار «سطح نارنجی وضعیت جوی» را برای خراسان رضوی اعلام و بیان کرده است: این استان از روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه جاری تحت تأثیر سامانه‌ ناپایدار جوی قرار داشته که پیامد آن بارش شدید باران، برف، احتمال بارش تگرگ و رعدوبرق به‌ویژه در نیمه شمالی خراسان رضوی، وزش باد شدید و کاهش محسوس دمای هوا تا ۱۵ درجه است.

بر این اساس باران و وزش باد شدید در خراسان رضوی به‌تناوب تا اوایل وقت شنبه چهارم بهمن‌ماه و همچنین ماندگاری هوای سرد تا روزهای پایانی هفته آتی تداوم خواهد داشت. 

مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در این رابطه اعلام کرد: وزش باد شدید لحظه‌ای در طول امشب هم برای مناطق مختلف خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده که اکنون در شهرهای کلات، نیشابور، تربت‌حیدریه و تربت‌جام نیز به‌شدت جریان دارد.

بر اساس این گزارش شدت وزش باد طی این مدت در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان خراسان رضوی مانند گناباد و تربت‌جام  بسیار شدید خواهد بود به‌طوری‌که سرعت آن از ۹۰ کیلومتر در ساعت بیشتر می‌شود. 

آماده‌باش نیروهای امدادی
در همین حال معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی با اشاره به اعلام هشدار نارنجی وضعیت جوی از سوی سازمان هواشناسی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی جوی صورت گرفته، نیروهای زبده این جمعیت آماده اجرای هرگونه عملیات امدادی لازم شده‌اند.

غلامرضا صیادی روز پنجشنبه با اشاره به‌پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال افت شدید دما، بارش برف و احتمال وقوع بهمن در سطح استان  بیان کرد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر با توجه به این اعلام، برای عملیات بهنگام در مسیرهای جاده‌ای و مناطق برف‌گیر خراسان رضوی از امروز یکم بهمن‌ماه در وضعیت آمادگی نسبی و آماده‌باش قرارگرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین دوره‌های توان‌افزایی نجات گران و امدادرسانان فعال در سطح پایگاه‌های امداد و نجات خراسان رضوی برگزارشده بنابراین همه نیروهای جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی از آمادگی لازم برخوردار هستند.

معاون جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی همچنین به اجرای «طرح امداد و نجات زمستانه» از هفته پایانی آذرماه تاکنون در این استان اشاره و بیان کرد: تجهیزات پایگاه‌های زمستانه نیز بر همین اساس در حدنصاب لازم و مطلوب برای عملیات امدادرسانی قرار دارد. 

وی گفت: هشت‌تا ۱۴ گروه تخصصی زبده و تجهیز شده امداد و نجات در هر یک از شهرستان‌های ۳۳ گانه خراسان رضوی آماده عملیات هستند و هر گروه از این نجاتگران امدادگر نیز دارای پنج نیروی متخصص در انواع عملیات امدادی مربوط به وقوع سیل، ریزش برف،کولاک شدید، مقابله با آوار و سوانح جاده‌ای است. 

صیادی افزود: علاوه بر گروه‌های تخصصی و مجهز امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی ۲۶ پایگاه ثابت امداد جاده‌ای به‌اضافه پنج پایگاه امداد و نجات مستقر در مناطق بهمن‌ماه و سخت گذر استان آماده عملیات هستند.

جاده‌ای استان لغزنده است
وزش باد شدید نه‌تنها در بسیاری از محورها موجب کاهش دید و کندی تردد در محورهای ارتباطی شد بلکه با آغاز بارش برف و باران سطح جاده‌های شمالی این استان نیز لغزنده و خطرناک گزارش‌شده است در همین حال اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از لغزندگی محورهای این استان خبر داد و اعلام کرد: رانندگان ضمن رعایت احتیاط تدابیر ایمنی را مدنظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش بارش برف در حوزه راهداری جغتای و جاده قوچان - درگز در محدوده گردنه تیوان موجب لغزندگی سطح جاده‌ شده و آغاز بارش باران در جاده اصلی قوچان - چناران و مه گرفتگی در جاده قوچان - درگز در محدوده زوباران نیز رفت‌وآمد خودروها را تحت تأثیر قرار داده است.

در این اطلاعیه از رانندگان خواسته‌شده است قبل از ورود به این جاده‌ها از وضعیت آن‌ها کسب اطلاع کرده و برای عبور، تدابیر ایمنی را مدنظر قرار دهند و حتی‌المقدور از سفرهای غیرضروری در این مسیرها تا مساعد شدن هوا پرهیز شود.

کد خبر: ۶۹٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha